LithitiumS Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Har en datamaskin stående som ikke er i bruk, og vil gjerne få den til å gjøre noe fornuftig for seg. Er det noen som har noen tips? Spesifikasjoner: I3 540@ 3.5Ghz 8 Gb ram foxconn motherboard ( usikker type men m-atx) 2stk 1 tb harddisker 1 stk Corsair F40 skjermkort- ati 5570 er åpen for det meste, utenom filserver da dette ikke er nødvendig. beklager om tråden er feilplassert, moderator kan flytte den om det passer best et annet sted. Endret 1. september 2011 av Kvittering Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Ehm..tja.. Du har en rekke valg. Kan nevne noen: Spillserver til lan eller internett (Sistnevnte er jo litt avhengig av nettlinja di) Firewall (om du har to nettverksporter) Speile disse 1 TB diskene dine og ha den som backup? Har du f.eks PS3 så kan du sette den opp som en mediaserver og streame musikk og filmer til ps3 via nettverket. Alt i alt så må du se hva du kunne ha trengt, og hva du gidder å lære deg. Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 (endret) heisann! spillserver har jeg hatt før men interessen for å ha det er liten. Firewall høres morro ut! Går det an å bruke det interne som inngang og et kort i pci porten som utgang? Har ikke ps3, og backup har jeg på datamaskinen. Er veldig interresert i å finne ulike nyttige ting jeg kan bruke den som. fks. firewall, og virusbeskytter er det mulig å bruke den som en "antivirus" ? Om jeg kjøpte 2 identisk like maskiner, kan jeg da kjøre programvare i Cluster? Endret 1. september 2011 av Kvittering Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Firewall er morro også det. Selv brukte jeg pfSense en god stund da det var et enkelt program, og fått mye god kritikk. Denne kan også fungere som DHCP server med mer. Angående porter som kan brukes til det og det er helt opp til deg selv. Under installasjonen får du mulighet til å skrive eller auto detektere hvilken kort som er WAN og hvilket som er LAN. Du kan også ha flere LAN kort om du skulle føle for det. Om du har enda en maskin, samme hva slags specs (omtrent) så kan du sette den opp som firewall nr 2, og sette dem sammen med CARP tror jeg det het, så har du loadbalancing og failover mellom firewallene dine. Dvs, hvis den ene kræsjer eller du må restarte den ene pga software updates eller teknisk vedlikehold så tar den gjenstående maskina over. Og vica versa. Angående cluster, så tror jeg programmet du kjører må være "cluster aware". Her veit jeg dessverre ikke så mye. Men om du leser Infected sin arbeidslogg så tror jeg du fort finner ut litt mer om hvordan det funker. Les gjerne arbeidslogg kommentarene også. Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Hei igjen! Skal prøve å sette opp firewall i helgen om jeg får tid (skal sette opp akvarie). Virker veldig interessant! Tusen takk for kjappe og fyldige svar! Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Sett den opp som Minecraft-server (pun intended ) Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 Tror jeg heller skal snylte på noen andres server Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Hehe, ja det er vel en overflod av Minecraft servere er det ikke? Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 har ikke testet fullversjon enda da kortleseren ikke vil lese kortet når jeg må gjennom " validated by visa" gjennom nettbank, men jeg tviler ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå