Jannis-15 Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Hei. har et 12V batteri som jeg ønsker å koble opp noen lys-dioder på. men spørsmåler er hvordan gjør jeg dette? vet ikke hvor sterke diodene mine er, men jeg vet at de overlevde når jeg seriekoblet 2 stk på 5V'en i PC'n. det er vanlige 2.5mm dioder som jeg kjøpte på arngren for lenge siden. har ca 80 stk av dem. batteriet er på 12V 6Ah (2 batterier på 3Ah 12V paralellkoblet). er det murlig å bare seriekoble mange, elelr vil de brenne opp forde? btw, de skal brukes på mopeden, så det er kun 12V 6Ah jeg har tilgang til. takker for alle svar! Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Hvis du leser dennetråden så beskriver den det meste av problemstillingen. Det korte svaret er at du trenger en motstand for å begrense strømmen, og du kan seriekoble så mange som går opp til summen av spenningen over diodene. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Jeg skjønte ikke helt det som ble sagt i den andre tråden. Hvis man har 6 dioder som er laget for 2 volt, kan man ikke koble dem i serie på et 12V batteri da? Vil dette trekke mer strøm enn f.eks serier 3 og 3 dioder med riktig motstand, koblet sammen parallellt? Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Jeg skjønte ikke helt det som ble sagt i den andre tråden. Hvis man har 6 dioder som er laget for 2 volt, kan man ikke koble dem i serie på et 12V batteri da? Vil dette trekke mer strøm enn f.eks serier 3 og 3 dioder med riktig motstand, koblet sammen parallellt? En diode som leder har veldig liten resistans, og det vil derfor gå mye strøm gjennom dioden hvis man kobler den til uten en motstand i serie. Løsningen er, som du selv skriver, å koble tre og tre + motstand parallellt. Men du må lese databladet for diodene for å vite hvor mye strøm de typisk foretrekker, for deretter beregne motstandsverdien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå