Sheldon C Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Dagens handlerunde Gikk innom Europris for å kjøpe en billig stekepanne. Fant en til 79,90, når jeg kom til kassa kostet den 89,90 Tok turen innom Kiwi og kjøpte 4 dagligvarer. 3 av 4 varer kostet mer i kassa enn prislappen i butikken. Jeg undres...er dette uskyldig slurv eller er det kalkulert svindel fra butikkenes side? Jeg observerer ihvertfall svært sjelden motsatt scenario...dvs at varen er billigere i kassa enn det som står på prislappen. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Stort sett trur eg dette er kort og godt slurv, men "uskuldig" er det langt frå, og eg er ikkje overtygd om at det alltid er slurv. Ver likevel klar over: Står vara tydeleg prisa til pris A, så skal du og faktisk GJE pris A i kassen, ikkje pris B. I den augneblinken du plukka opp ei prissett vare og tok henne med på veg til kassa, vart det gjort ein avtale mellom deg og butikken. Ei avtale som ikkje kan endrast av butikken utan at DU OG vil det. At vara "gjekk inn" til ein annan pris er butikken sitt problem å ordna på, ikkje ditt, og om kassakøen veks medan dei "slit" med å retta, er og DET butikken sitt problem, ikkje ditt! Var fleire kunder skarpare her, vart det snart skjerping i butikken! Men kvifor skal DEI skjerpa seg, når kundane ikkje bryr seg? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Standardunnskyldningen til butikkene er at de har endret pris i systemet men ikke fått endret prislappen i butikken. Dog tror jeg ikke du kan kreve å få varen til prisen i butikken, butikkene har vel satt forbehold om feilprising. Men det er jo bare å si at du ikke vil ha varen når den er feilpriset. Har gjort det flere ganger selv om det bare er snakk om ubetydelige beløp...men dette er en prinsippsak. Forøvrig er det stor forskjell på kassapersonalets oppførsel når man bemerker slik feilprising. Noen legger seg flate og beklager, andre rister på hodet og mener du er en gnier. Jeg er prisbevisst og har tilgang til flere kjedebutikker hvor jeg bor og har litt erfaringer. Feilprising på Rema1000 forekommer utrolig sjelden. Coop Mega er feilprising snarere regel enn unntak. Her gjelder det å følge med. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Dog tror jeg ikke du kan kreve å få varen til prisen i butikken, butikkene har vel satt forbehold om feilprising. Eit slikt atterhald er ulovleg i Noreg, med mindre butikken kan prova at du faktisk har GODTEKE det før du plukkar opp vara. Avtalelov og prisføresgn er klinkande klåre. Det er den kunngjorte prisen som bind avtala, og avtale er gjort når du har teke opp vara og starta vegen mot kassen. Forøvrig er det stor forskjell på kassapersonalets oppførsel når man bemerker slik feilprising. Noen legger seg flate og beklager, andre rister på hodet og mener du er en gnier. Kjenner denne. Trur sjølv eg ville nytta standardsvaret til ein person i slekta i slike høve, sjølvsagt med mest syrlege stemmen som kan oppdrivast: "Gniar? Ja, veit du, det får eg brått så ustyrleg lyst til å leika KVAR gong eg møter fisefint butikkpersonale som kjenner seg heva over norsk lov og prøvar å skuva konsekvensen av sin eigen latskap og likesæle i arbeidet sitt over på andre i staden for å oppføra seg som ein vaksen!" Feilprising på Rema1000 forekommer utrolig sjelden. Coop Mega er feilprising snarere regel enn unntak. Her gjelder det å følge med. Dette avheng meir av det lokale butikkpersonalet enn av kjede. Me bur sjølv utanlands, men veit frå heimbygda mi at næraste handelslag (Coop) har månader mellom prifeila, medan det hjå næraste ICA er totalt "texas", så prisar her må vaktast som varmen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Ver likevel klar over: Står vara tydeleg prisa til pris A, så skal du og faktisk GJE pris A i kassen, ikkje pris B. Etterhvert skal vi få automatisk prissystem der jeg jobber. Vi har begynt å rulle det ut på enkelte produkter, og det fungerer veldig bra. Rett etter prisen er endret i systemet, endres prisen på prislappen automatisk. Om flere butikker får et slikt system etterhvert, så unngår man slike feil. Men hvis noen påpeker at det står en lavere pris på en prislapp enn vi oppgir i kassa, så får kunden varen til den prisen... med mindre det er en vare som er satt tilbake på feil sted av en kunde og prisforskjellen er stor. Slike ting kan man ikke forsikre seg mot. Det er veldig enkelt for oss å endre prisen til hva som helst (bare skrive ny pris i prisfeltet). På den andre siden så hender det også at prisen i kassa er lavere enn på prislappen. Men vi øker ikke prisen til den prisen som står på lappen allikevel... Så der bryter vi med det du mener vi SKAL gjøre. Men regner med det er greit i slike tilfeller Bond007: Informerte du vedkommende i kassa om feilprisingen? I såfall vil jeg tro du skulle fått prisen som står på prislappen, også kunne de få fikset prislappen samtidig. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Bond007: Informerte du vedkommende i kassa om feilprisingen? I såfall vil jeg tro du skulle fått prisen som står på prislappen, også kunne de få fikset prislappen samtidig. Ja, jeg står på kravene og informerer alltid når det er avvik på prisene. I dette tilfellet påstod betjeningen at det var kassaprisene som var korrekt. Selv om det var små avvik så ville jeg da ikke ha varene. Jeg har også opplevd flere ganger at prisene IKKE blir justert selv om jeg påpeker feilene, har kommet tilbake noen få dager senere og kjøpt samme varen med nøyaktig samme feilprising. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå