Archeron Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Jeg har måttet jobbe denne uka, og dermed ikke fått med meg forelesningen om logaritmer. Jeg har skjønt at logiritmen er det motsatte av eksponenten, og når jeg i første oppgave skal regne ut log10000 på papir, så vet jeg jo at svaret er 4. Men hvordan i all verden regner jeg dette ut??? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Eneste måten jeg vet om, er å regne Taylor-rekken: (naturlig log) ln(x)=∑_(n=1)^inf ((-1)^(n+1)/n)*(x-1)^n Men det vanligste er å ta det på kalkulator. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 (endret) Antar det er snakk om 10ar logaritmer, dvs . Bruk at (sidan ) edit: Mangla viss litt i koden Endret 2. september 2011 av tosha0007 Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 takk for svar! jeg har, igjen, tenkt altfor komplisert. jeg fant en fasit i en annen tilsvarende bok, og der var "utregningen": [log10000=4 fordi 10^4=10000.] de kunne med andre ord bare skrevet "regn ut i hodet" men da er jeg med igjen, takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå