Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av Sub og Forsterker

Seater

Anbefalte innlegg

Heisann!

Takker på forhånd for alle svar og all hjelp! :)

Det har seg sånn at jeg er meget ny innen dette med bilstereo.

Tenkte og mekke meg ett lavbudsjetts annlegg til bilen til og starte med, har kjøpt meg x2 6x9 pioneer høyttalere, og en ny spiller, men trenger hjelp til valg av sub og forsterker, og har noen spørsmål relatert til dette.

Vil at samlet pris på forsterker og sub som går pent sammen, skal ligge på rundt 3-6000kr, om det er mulig.

Diverse spørsmål:

Trenger du egen forsterker til sub(hørt om folk snakke om subforsterker, osv)og til høyttalerene?

Hva er en monoblokk? (Har prøvd og google, men skjønner ikke så alt for mye) Er dette en direkte erstattning til Sub? Og er det nødvendig med monoblokk?

Og noen som har noe kjennskap til merket "Billebro Eventure"? (Svensk Firma som virker ganske rimelige)

Er ikke ute ette noe toppklasses annlegg, er derfor budsjettet er nokså lavt.

Tusen takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du egen forsterker til sub(hørt om folk snakke om subforsterker, osv)og til høyttalerene?

Vanlige forsterkere kan benyttes både som subforsterker og vanlig forsterker. Kaller det sub-forsterker dersom forsterker bare driver sub.

Hva er en monoblokk? (Har prøvd og google, men skjønner ikke så alt for mye) Er dette en direkte erstattning til Sub? Og er det nødvendig med monoblokk?

Mono (en) er en forsterkerboks med bare en kanal (trenger to sånne for å få stereo) . Vanligvis benyttes disse til å bare drive bass. Men kan drive hva som helst.Bass krever masse effekt og derfor lar man en boks ta seg av dette. Da unngår man at store efffektmengder i bassen stjeler fra resten og får andre høytalere til å vrenge. Dette er for high-end klassen og de som ikke er redd for ørene sine.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en god firkanals forsterker med innebygget delefilter. Så lar du 2 kanaler (kanal 1 og 2) drive dine 6x9 og 2 siste kanaler (3 og 4til å drive bass. Da brokobler du 3 og 4 til en kanal. Da har en kraftig bass kanal + kanal 1 og 2.

4 kanaler med delefilter er den aller vanligste inngangen til noen lunde seriøs lyd i bilen. Husk også at lyd fremme er viktigere enn lyd bak. Så dersom du ikke kjører en Starcraft, så har du problemer med å montere 6x9 framme.

Og noen som har noe kjennskap til merket "Billebro Eventure"? (Svensk Firma som virker ganske rimelige)

Er ikke ute ette noe toppklasses annlegg, er derfor budsjettet er nokså lavt.

Tusen takk for hjelp! :)

Høres jalla ut. Er sikkert mange her som har gode forsterker-tips. Jeg er desverre ikke helt oppdatert. Men er mye jalla-greier på grensen. Jalla-jalla-jalla. Nå skal jeg lalla.

Velkommen som forumbruker forresten. Og pass på ørene dine, noe ikke jeg gjorde.

Lenke til kommentar

Vel, du har egentlig begynt litt feil, iom at du har kjøpt et par 6x9" høyttalere. Jeg regner med at planen er å montere disse i hatthylla, og da er du ute å kjøre med en gang. For, når du skal ha en sub i begasjerommet, så vil trykket fra denne påvirke membranen i 6x9" noe som igjen påvirker lyden i negativ forstand. En annen ting er hvordan vi er skapt, og de faktum at vi sitter foran i bilen og kjører, så det beste og mest naturlige er å ha høyttalere på hver side foran i bilen.

Forsterker: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/cadence-chicago-4x90w

Sub: http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle312-12-subwoofer-i-kasse

Lenke til kommentar

Tusen takk for oppklaringen i en del ting.

Grunnen til at jeg begynte med et par 6x9" høyttalere er fordi jeg trengte lyd når jeg kjøpte bilen for noen mnd siden, og var bedre med dem enn og ikke ha noenting.

Jeg har dem i hattehyllen, ja. Og tenker på nye høyttalere fremme, men kjører en Audi A4 (98 mod), så er relativt lite med plass forran, men er det noen smarte løsninger på dette?

Takker nok en gang for svar, og også for den varme velkomsten! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Okei, takk for hjelp :)

Håper at Subben kommer før helga, så jeg kan få det i boks.

Hvor stor sånn ca bør sikringen som står rett etter tilkoblinga til batteriet være?

Det har òg dukket opp nok ett problem. Spilleren min har sluttet og funke helt, fungerer ikke i det hele tatt. Ble brukt sist på Søndag, men igår når jeg startet bilen, merket jeg at den ikke fungerte i det hele tatt, har sjekket alle ledninger som går til den, og det virker som om alt er som det skal vær, ingen defekte ledninger osv. Noen tips om hva som kan være galt?.

er av typen "http://www.sony.no/product/ica-in-car-cd-radio-tuners-with-mp3-cd/cdx-gt450u"

Lenke til kommentar

Har du noe tips til en spiller som er nokså rimelig jeg kan bruke, da? :)

Og hvordan kan du se på en sikring i bilen om den er gått eller ikke? (eller kan du ikke det?)

Og de elektriske vinduene i bilen min fungerer ikke, kan det òg da være bare en sikring som er gått? Og isåfall, hvordan bytter du en bilsikring? Er det så enkelt at en bare drar den ut med en combi-tang o.l og setter inn en ny på samme størrelse?

litt offtopic, men om det er en sikring som har gått på vinduene mine, hvordan vet jeg hvilken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...