Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slitasje på bil pr km

enga1913

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker jeg så en liste over hvor verstedskostnader (servicer og reperasjoner) per år ved en gitte kilometerstander.

Kostnadene gitt betydelig opp når en passerte 100 000 km, og toppet seg vel på 120 000 km, før det gikk litt ned og holdt seg relativt gjevnt til du begynte å nærme deg slutten på bilens levetid.

Vi får forresten 3,80 kr per km om vi bruker privatbilen i jobbsammenheng.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

1000 takk for svar dere. Et litt annet spørsmål. Skal snart kjøre en tur 80 mil hver vei så det blir altså 160 mil. Kommer dette til å koste meg da om man tar 3,80kr pr km ca 6080kr? Hørtes veldig mye ut. Ville jeg da spart mer om jeg leier en bil for 2000kr?

Lenke til kommentar

... Kommer dette til å koste meg da om man tar 3,80kr pr km ca 6080kr?

3,80 pr km. er kjøregodgjørelse. Denne dekker ikke reelle omkostninger ved bruk av bil.

Reelle omkostninger må bl.a. ta hensyn til:

1) Service

2) Teknisk vedlikehold

3) Renhold

4) Forbruk (Olje/bensin)

5) Forsikringer

6) Årsavgift

7) EU-kontroll

8) Finansomkostninger

8a) Avskrivning

8b) Renteutgifter hvis lån.

8c) Manglende renteinntekter ved annen plassering av kapital.

Dermed vil verdien på bilen spille inn. Hvordan den er finansiert. Hvor mye man kjører i snitt. En dyr bil med "lav" bruktverdi med lav årlig kjørelengde kan fort være dyr i bruk (pr km). Dette fordi faste utgifter blir forholdsvis høye pr km.

Lenke til kommentar

1000 takk for svar dere. Et litt annet spørsmål. Skal snart kjøre en tur 80 mil hver vei så det blir altså 160 mil. Kommer dette til å koste meg da om man tar 3,80kr pr km ca 6080kr? Hørtes veldig mye ut. Ville jeg da spart mer om jeg leier en bil for 2000kr?

Den faktiske prisen der og da vil jo kun bestå av drivstoff, så sant du allerede eier en bil så vil du uansett før eller siden få servicekostnader etc.

Lenke til kommentar

Det er et totalt anslag.

Det vil sei at alt i fra skifting av registerreim, verditap i løp i form av salg, farer for totalvraking under kjøreturen ol. er inkludert, skjølve kjøreturen kan du rekne på følgande måte:

Verditap*bensinforbruk/subsidiering i forhold til kva du får dekka, eventuelt om du ikkje får dekka noko så blir det jo en faktor som forsvinner, du kan også rekne inn slitedeler i kilometer bestanden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...