severman Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hei, vi fikk en oppgave på skolen om a bygge en pc til en "venn" vennen hadde alt en prosessor AMD Athlon II x3 425 så jeg lagde en liste over noen komponenter jeg tror passer og lurte på om noen hadde ville ta en titt om alt passer til hverandre Link det er til komplett så det er ikke noe farlig Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Siden han skal ha et såpass dyrt grafikkort, regner jeg med at PCen skal brukes til gaming. Bare for å si det slik, den CPUen der kommer til å suge hardt i nyere spill. Skal du først kjøpe så dyre deler så i det minste invester i en ny prosessor. Han klarer nok å ha en viss flyt i bildene, men noen høy FPS på en høyoppløst skjerm kan du ikke forvente. Endret 1. september 2011 av Audun0505 Lenke til kommentar
severman Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Vel dette er jo alt teoretisk, oppgaven er og lage den besten pc for 5800,- må ikke være til gaming. men å få mest ut av pengene på den beste måten. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Jaha. Da vil jeg heller byttet grafikkort til noe sånt som AMDs 6870 etc, skippa vifta, kjøpt vanlig dvd-rom og brukt de resterende pengende på en SSD-disk. Hvordan gjør bluray-leser PCen bedre? Hvordan gjør en vifte en pc bedre? Bedre PC som i bredere bruksområde, raskere, kulere... Vanskelig å skjønne hva du legger i "bygge den beste PCen for 5800 kr". Hvem kan bedømme hvordan en enkelt PC på papiret kommer til å yte feks i benchmarking? Dette oppsettet inkluderer enn 1155-cpu som på ALLE måter yter mye bedre enn det andre. Alt er inkludert utenom DVD-rom, som jeg ikke hadde råd til Selvom "vennen" din har en athlon fra før betyr vel ikke at du MÅ bruke den? Endret 1. september 2011 av Audun0505 Lenke til kommentar
severman Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 nei "han" må ikke bruke den prosessoren. likte virkelig opsett du hadde satt sammen der. vel jeg er ganske noob på dette, skolen har nettop starta (går på IKT btw) men hvorfor valgte du SSD-disk? er det i stede for en harddisk? den har jo bare 64GB ? ville satt virkelig pris på om du kunne forklart dette for meg Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Vel dette er jo alt teoretisk, oppgaven er og lage den besten pc for 5800,- må ikke være til gaming. men å få mest ut av pengene på den beste måten. Gå på dustin.no GTX 470 AMP!, bedre ytelse/pris får du ikke. Corsair Force 115GB SSD, mest merkbare oppgraderingen man kan gjøre på en maskin. Disse er 100 ganger raskere å kjøre windows på enn vanlig HDD. AM3+ Hovedkort, så kan vennen din oppgradere til framtidige AMD-prosessorer uten for mye bry. 8GB RAM, 8GB RAM bør være nok her. Med tanke på at det er en trekjerneprosessor vil det bli vanskelig å gå tom for RAM. God 750W PSU, denne er sterk nok til å takle enhver framtidig oppgradering du kan finne på. Fractal Design Define R3, godt kabinett med lav støy og god støtte for fremtidige oppgraderinger. Totalt havner du på 1802 kr inkl frakt. Jeg vil påstå at dette er et av de beste og mest balanserte byggene du kan få for 5800 kr + prosessor. Det som gjenstår å vite er om OS må være med, da må du kutte litt. Et annet spørsmål er om det er kun ytelse eller også kvalitet som er interessant, mitt oppsett leverer definitivt ikke like mye rå ytelse som Audun0505s oppsett, men til gjengjeld holder alt av komponenter veldig god kvalitet og oppgraderingsmulighetene er vanvittig gode. Endret 1. september 2011 av arni90 Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) SSD er det samme som en stor flash-disk bestående av mange minnemoduler (du finner de samme greiene i RAMbrikker) mens en harddisk består av en roterende metallplate og et leserhode. SSDer idag har en les/skrivehastighet på mange hundre megabyte per sekund, depends on hvilken disk du har, mens en harddisk leser ekstremt mye saktere. Jeg har selv en 120 gb SSD-disk og PCen min starter på ca 20 sekunder. Om du er interessert i å vite mer så finnes det tusenvis av artikler på den vide webben, for eksempel her. Endret 1. september 2011 av Audun0505 Lenke til kommentar
severman Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 SSD er det samme som en stor flash-disk bestående av mange minnemoduler (du finner de samme greiene i RAMbrikker) mens en harddisk består av en roterende metallplate og et leserhode. SSDer idag har en les/skrivehastighet på mange hundre megabyte per sekund, depends on hvilken disk du har, mens en harddisk leser ekstremt mye saktere. Jeg har selv en 120 gb SSD-disk og PCen min starter på ca 20 sekunder. Om du er interessert i å vite mer så finnes det tusenvis av artikler på den vide webben, for eksempel her. ok skjønner nå, så en SSD-disk kan brukes som OS (c:)og foreksemple ha spille du skal spille ? og da ha en harddisk ved siden av til alt annet ? Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 SSD er det samme som en stor flash-disk bestående av mange minnemoduler (du finner de samme greiene i RAMbrikker) mens en harddisk består av en roterende metallplate og et leserhode. SSDer idag har en les/skrivehastighet på mange hundre megabyte per sekund, depends on hvilken disk du har, mens en harddisk leser ekstremt mye saktere. Jeg har selv en 120 gb SSD-disk og PCen min starter på ca 20 sekunder. Om du er interessert i å vite mer så finnes det tusenvis av artikler på den vide webben, for eksempel her. ok skjønner nå, så en SSD-disk kan brukes som OS (c:)og foreksemple ha spille du skal spille ? og da ha en harddisk ved siden av til alt annet ? Jau, slik jeg bruker den ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå