Raude Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hei, jeg lurte på om en person kunne benytte flere enn 2 banker? Akkurat nå så bruker jeg DnB Nor sin, men har sett at mange andre banker har en bedre rente både på BSU og HØYRENTE. For eksempel DnB sin BSU rente er 4.45 %, mens OBOS har 5,05% ja okey kanskje det er ikke så stor forskjell men hvis jeg har 50.000 kr. til overs og vil sette dem på HØYRENTEKONTO så har DnB bare 1,70% rente mens BlueStep Finans rente er mer enn dobbelt så stor 3,85%. Jeg er student og vil spare litt penger både på BSU og HØYRENTE, er det noen som kan svare på det? og gi noen tips? Jeg har nå 90' tusen på brukskontoen min og 30' på BSU'en, samtidig så får jeg 6,5' tusen hver måned av lånekassen så jeg kunne jo kanskje sette mere enn 50' tusen på HØYRENTE siden man kan jo bruke dem uten noen tileggs gebyrer? Alt.1: er jo å ha en BSU konto hos OBOS, HØYRENTEKONTO hos BlueStep Finans og brukskonto hos DnB siden de har grei nettbank og flere gebyrfrie tjenester for studenter? Men er det noen som har kjenskap til disse nevnte bankene? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Det er ikke noe problem å bruke flere banker, jeg har mange kontoer selv i ulike banker, men du kan ikke ha mer enn én BSU-konto. Lenke til kommentar
Raude Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Ok, men vet du om det er noen gebyrer i OBOS eller BlueStep Finans i forbindelse med BSU og HØYRENTE kontoer? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Jeg har ingen spesiell kjennskap til noen av dem, så min kunnskap vil ikke strekke seg lenger enn det jeg eventuelt finner på nettsidene deres. Altså kan du finne det samme selv. Lenke til kommentar
Raude Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Ok, takk for hjelpen Lenke til kommentar
per66 Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Du bør sjekke ut pengemarkedet i Norge. Du kan der plassere penger til rimelig høy rente og i noen tilfeller høyere enn i banken. (stats)Sertifikater og (stats)obligasjoner i Norge er sikkert som banken. Noen av disse løsningene binder opp pengene i en periode 1-12 mnd eller lengre dog. Det finnes også pengemarkeds fond osv. Eventuelt kjøpe egenkapital bevis i en bank. Det er også rimelig trygt å kjøpe obligasjoner utstedet av energi selskap... flere har mye bedre rente med 6-7 % Eventuelt låne ut til kommuner ved kommune obligasjoner.. ser Trondheim har 6.32 effektiv rente i dag. Lenke til kommentar
Raude Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 (endret) Jeg har allerde overført penger til BlueStep Finans, men man kan ta dem ut når som helst så jeg må sjekke det med obligasjoner og sertifikater. Takk for svaret! Men er det helt risikofritt? Endret 2. september 2011 av Kestutik Lenke til kommentar
per66 Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Jeg har allerde overført penger til BlueStep Finans, men man kan ta dem ut når som helst så jeg må sjekke det med obligasjoner og sertifikater. Takk for svaret! Men er det helt risikofritt? Det er ingenting som er helt risikofritt. (banken kan gå konkurs, innskuddsgarantien kan kollapse, staten kan måtte trykke penger for å dekke tap, inflasjon osv) Selv stater kan gå konkurs, noe vi ser i Europa for øyeblikket (les: PIIGS). For øyeblikket anser jeg mange større kommuner i norge og kraftselskap som sikrere enn flere banker i Europa. Du må selvsagt undersøke litt selv, there is no free lunch Man får oftest høyere rente (betalt) for høyere risiko. Men noen Norske selskap er sikre som Banken (gammelt ordtak som er feil), men betaler høyere rente pga de av likviditets grunner ikke får tak i pengene de trenger.. (rart nok at ikke flere vil låne dem penger). Med andre ord etterspørselen er liten etter noe av dette, rart men tror mye er uoppdaget selv av profesjonelle. Lenke til kommentar
Raude Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 (endret) Jeg har allerde overført penger til BlueStep Finans, men man kan ta dem ut når som helst så jeg må sjekke det med obligasjoner og sertifikater. Takk for svaret! Men er det helt risikofritt? Det er ingenting som er helt risikofritt. (banken kan gå konkurs, innskuddsgarantien kan kollapse, staten kan måtte trykke penger for å dekke tap, inflasjon osv) Selv stater kan gå konkurs, noe vi ser i Europa for øyeblikket (les: PIIGS). For øyeblikket anser jeg mange større kommuner i norge og kraftselskap som sikrere enn flere banker i Europa. Du må selvsagt undersøke litt selv, there is no free lunch Man får oftest høyere rente (betalt) for høyere risiko. Men noen Norske selskap er sikre som Banken (gammelt ordtak som er feil), men betaler høyere rente pga de av likviditets grunner ikke får tak i pengene de trenger.. (rart nok at ikke flere vil låne dem penger). Med andre ord etterspørselen er liten etter noe av dette, rart men tror mye er uoppdaget selv av profesjonelle. Ja, men det er mye som skal til for at for eksempel BlueStep Finans, bankenes sikringsfond og staten skal gå konkurs. Så hvis en tenker at BlueStep Finans går konkurs, så har en fortsatt backup av bankenes sikringsfond og staten, men det har du ikke om kommune går konkurs? for den er ikke medlem av noen form for sikringsfond? eller tar jeg feil? Det blir jo sånn at jo mere du tjener på renter/avkastning, jo større risiko pådrar du seg i de fleste tilfellene? Og forresten er det noen nettsteder hvor jeg kan lese mere om kommune obligasjoner osv.? Takk for svaret, jeg er nybegynner i økonomi så det blir en del spørsmål Endret 2. september 2011 av Kestutik Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Litt på siden: Bankenes Sikringsfond har ikke midler til å takle de helt enorme krisene, om noe slikt skulle inntreffe blir deres ressurser fort svelget bort. Risikoen er imidlertid begrenset likevel – staten ville nok kommet støttende ved behov, og stort mer solide institusjoner enn den norske stat finnes ikke. Lenke til kommentar
per66 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Jeg har allerde overført penger til BlueStep Finans, men man kan ta dem ut når som helst så jeg må sjekke det med obligasjoner og sertifikater. Takk for svaret! Men er det helt risikofritt? Det er ingenting som er helt risikofritt. (banken kan gå konkurs, innskuddsgarantien kan kollapse, staten kan måtte trykke penger for å dekke tap, inflasjon osv) Selv stater kan gå konkurs, noe vi ser i Europa for øyeblikket (les: PIIGS). For øyeblikket anser jeg mange større kommuner i norge og kraftselskap som sikrere enn flere banker i Europa. Du må selvsagt undersøke litt selv, there is no free lunch Man får oftest høyere rente (betalt) for høyere risiko. Men noen Norske selskap er sikre som Banken (gammelt ordtak som er feil), men betaler høyere rente pga de av likviditets grunner ikke får tak i pengene de trenger.. (rart nok at ikke flere vil låne dem penger). Med andre ord etterspørselen er liten etter noe av dette, rart men tror mye er uoppdaget selv av profesjonelle. Ja, men det er mye som skal til for at for eksempel BlueStep Finans, bankenes sikringsfond og staten skal gå konkurs. Så hvis en tenker at BlueStep Finans går konkurs, så har en fortsatt backup av bankenes sikringsfond og staten, men det har du ikke om kommune går konkurs? for den er ikke medlem av noen form for sikringsfond? eller tar jeg feil? Det blir jo sånn at jo mere du tjener på renter/avkastning, jo større risiko pådrar du seg i de fleste tilfellene? Og forresten er det noen nettsteder hvor jeg kan lese mere om kommune obligasjoner osv.? Takk for svaret, jeg er nybegynner i økonomi så det blir en del spørsmål Nå ruller diskusjonen litt off topic mot risiko. Uthev det du skrev og slik er det i 90 % av tilfellene om ikke mer. Men du har helt rett kommunene og gjeld er ikke sikkert i form av garantier. Hvis en kommune går konkurs har de muligheten å øke eiendomsskatten for å betale (lenge før dette blir de satt under administrasjon av staten pga dårlig økonomi styring). Å eie gjeld gir deg også en fordring og et krav mot konkursboet. Sikringsfond er mer en trygghet for å hindre "bankrun". Euklid har også skrevet bra om det i sitt innlegg. Obligasjonene jeg sikter til handles på Oslo Børs og du finner en rekke informasjon der: http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Produkter-og-tjenester/Publikasjoner/Obligasjonsbrosjyrer http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/bondList?newt__menuCtx=1.2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå