Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ferske rundstykker - sunt?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jobber i matbutikk, så pleier å kjøpe et rundstykke til lunsj som vi får på morgenen, ferskt. Har i den siste tiden spist 2 eller 3 knekkebrød istedet pga lavkalori. I dag kjøpte jeg meg såkalt energistykke, 100 g. Følte meg mye mer mett, var nesten mett over fire timer senere og, til middag. Men er disse bakervarene sunne? Eller er de full av "drit?" Vet jo ikke næringsinnholdet siden de kommer løst.

 

Postet av anonym: 565402d1d6e79dc114863810a05c27ba

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hva definerer du som sunt? :)

Hveteboller for eksempel ligger på 350 kalorier per hundre gram, spiser du f.eks 300gram med boller på en dag har du da fått i deg over 1000 kalorier, normalt sett skal en mann ha i seg opptil 2500 kalorier på en dag, så da er det ikke plass til så mye annet den dagen. Og du går da dermed opp i vekt. (Så hey, det er jo veldig bra om du vil opp i vekt)

 

Nøtter og har mange kalorier per hundre g men du spiser som regel ikke mye om gangen, og du får i deg mye sunt, not so much med boller.

 

Etter jeg satte meg selv på kalorirestriksjon til ~1500 per dag ble brødmat det første som forsvant sammen med sukkerholdig drikke siden det ikke gir meg nok metthet i forhold til kalorimengden.

Lenke til kommentar

Vel, hva definerer du som sunt? :)

Hveteboller for eksempel ligger på 350 kalorier per hundre gram, spiser du f.eks 300gram med boller på en dag har du da fått i deg over 1000 kalorier, normalt sett skal en mann ha i seg opptil 2500 kalorier på en dag, så da er det ikke plass til så mye annet den dagen. Og du går da dermed opp i vekt. (Så hey, det er jo veldig bra om du vil opp i vekt)

 

Nøtter og har mange kalorier per hundre g men du spiser som regel ikke mye om gangen, og du får i deg mye sunt, not so much med boller.

 

Etter jeg satte meg selv på kalorirestriksjon til ~1500 per dag ble brødmat det første som forsvant sammen med sukkerholdig drikke siden det ikke gir meg nok metthet i forhold til kalorimengden.

Tja, et kosthold hvor man begrenser seg med usunn mat til kun en eller et par ganger i uken, og i moderate mengder. Ellers tenker jeg "normal", norsk kost. Og boller regner jeg som usunt. Hehe. Tenkte på de grove frokostbrikkene, eller energistykker som det heter i min butikk. Er ihvertfall det groveste vi får, men det er problemet, hvor grovt/sunt er det egentlig? Er vel ikke antall korn på det som teller :p

 

Postet av anonym: 565402d1d6e79dc114863810a05c27ba

Lenke til kommentar

Angående brødmat har ikke grovheten noe særlig å si på kaloriinnholdet, men grovere brødmat inneholder mer fiber, mineraler etc.

 

Det finnes også varianter med mindre/uten hvetemel og sukker. Disse har selvfølgelig mindre kalorier.

 

Jeg tenkte på f.eks. loff vs vanlig butikkgrovbrød, men ja, du har selvsagt rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...