Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan virklig et spill ødlegge strømforsyninga?

Anbefalte innlegg

I flere uker har pcen gått til helvete og i går gikk det så langt at pcen ikke ville komme seg inn i windows, så jeg gikk ned å kjøpte ny forsynig, bytta ut den gammle og alt virket helt fint, jeg installerte Stalker, og spillte det et par timer, pluttselig forsvant lyden, og pcen slo seg av, og i dag når jeg skulle starte pcen fikk jeg div blue screens akurrat som før jeg bytta forsyniga.

Det rare var at stalker var også spillet jeg spillte før pcen ble ødlagt første gang, da det samme skjedde når jeg spilte det.

Kan virklig et spill presse forsynga så mye at den går i stykker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan virklig et spill presse forsynga så mye at den går i stykker?

Et spill kan kreve mye av skjermkortet, som igjen vil kreve at PSU leverer mye strøm.

Men en moderne PSU har beskyttelse både mot kortslutning og overbelastning, så jeg tror heller det er noe annet i maskinen din som er ødelagt.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt mulig at et spill kan forårsake at en PSU dør, men det er kun evntuelt en indirekte årsak fordi PSU er underdimensjonert i forhold til komponentene, og ikke minst er av billig kvalitet uten diverse vern.

Nå tviler jeg sterkt på at du har så mye duppeditter at en ny Corsair har blitt ødelagt av dette. Mest sansynlig er det en feil et annet sted som gjør at PSU evnt er død/feiler igjen.

Lenke til kommentar

Kort sagt nei.

Den eneste sammenhengen ville i så fall vært dersom du hadde en PSU modell som var for svak til å levere nok ampere til maskinen når den spiller (siden spill ofte er blandt de tingene som trekker mest ytelse og dermed strøm fra maskinen). I så tilfelle var det jo bare snakk om et tidsspørsmål. Ingen software kan direkte få en PSU til å feile.

Det er godt mulig at du bare var uheldig og hadde to PSUer med feil i etter hverandre. Det kan skje - selv med merker med godt rykte.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hardwere jeg har

AMD Phenom, Quad core, 2.51ghz

ATi HIS 4850s HD 512MB GDDR3 x2

Corsair TWIN2X 6400 DDR2 x 3

WD Caviar GP 500B SATA2

Gigabyte GA-MA790X-DS4 AMD 790X DDR2, Socket-AM2+ ATX

Det systemet bruker sansynligvis ikke mer enn ca 300watt eller så på load (konservativt estimat). Med andre ord burde det ikke utgjøre noe problem på en 550watter så lenge den ikke er totalt jalla. Det er antall ampere på 12volt railene som faktisk betyr noe - ikke total wattage. Jeg har faktisk sett et par patetiske PSUer på 500-550 watt som bare kunne levere halvparten av sin effekt på 12volt. En slik en kunne fått problemer, men heldigvis er ikke dete særlig typisk.

Hvor mange amps du har på 12volt står forøvrig på siden av PSUen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Men hvorfor skjedde det med nettopp dette spillet, det er jo mange år gammlet og ingen ting i spillet skulle gjøre at noe blir presset i pcen.

Både før og etter dette problemet kan jeg spille spill.

Det som skjer er at hver gang jeg starter pcen fryser eller krasher den 2-3 ganger før den funker igjen, og dette holder den på med i flere uker før pcen til slutt ikke greier å komme inn i windows.

Lenke til kommentar

Viss jeg leser riktig har jeg 53A på max load ved 12V.

Og som sagt min nye PSU er 650W ikke 550W det var den gammle, og det er Corsair så kvaliteten burde være grei.

ok da kan du ihvertfall på den nye helt legge fra deg tanker om overbelastning. med 53amp 12volt har du i bøtter og spann. Med all sansynlighet vil ikke denne nå halv kapasitet en gang på sitt værste med den hardwaren.

Da er problemet noe annet - eller evt. at du bare har vært uheldig med produktene du har fått som nevnt. Kjøper du nok hardware over tid så vil det skje før eller siden.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Men hva er da den mest sannsynlige skyldige?

Siden det skjer under spilling : Skjermkortet.

Sjekk at det holder ok temperatur og at det ikke er nedstøvet. Hvis temperaturene er høye selv etter fjerning av støvet med trykkluft så kan det være at kjøleløsningen har løsnet noe og må strammes litt på eller man må ha på Goop (kjølepasta).

Powercolor 48xx serien er forresten litt kjent for å være litt plagsomme i tilfelle du har et slikt kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...