Torpedo_Peter Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Jeg bygde nylig en maskin hvor jeg tok i bruk en DVD-rom fra 2005. Denne hadde naturligvis IDE-tilkobling, mens harddisken fra 2011 ble koblet til med SATA. Den finner tydeligvis maskinvaren ettersom jeg kan sette DVD som boot device #1, men når jeg booter DVD skjer det ingenting. Den venter 20-30 sek. på at noe skal skje, så ber den meg om å sette inn ønsket boot device. I BIOS får jeg opp DVD-rom, Atapi CD ROM, HDD, og en floppydiskrom som ikke eksisterer. Spørsmålet mitt er om det i det hele tatt går å koble slik jeg har gjort? Jeg har forsøkt å vende og vri på IDE-kabelen, uten hell: mobo------------------------DVD [:]==========[:]====[:] mobo-------------DVD [:]==========[:]====[:] Hvis jeg har forstått det riktig skal hovedenheten(master) være på enden av den korte delen, mens sekundærenheten(slave) skal være festet i midten. Ellers fungerer maskinen fint. Er noe som har gått rett over hodet mitt eller må jeg belage meg på å kassere antikviteten min? Endret 1. september 2011 av Torpedo_Peter Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 ut i fra det du skriver virker det ikek som DVD-platen er bootbar. har du dobbelsjekket dette på en annen maskin? så lenge du kun har en device koblet på IDE-kabelen skal det ikke ha noe særlig å si hvilken punkt du kobler den til av master eller slave. jeg har aldri hatt noe problemer med det iallefall. Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Jepp, jeg brukte samme disk på en annen maskin til å installere Win 7 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Har du sjekka jumperne bakpå cd-rommen at den faktisk er konfigurert som master? Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Nope. Skal sjekkes snarest. Hva ser jeg etter da? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Så lenge BIOS ser DVD driven så BØR dette bety at problemet ikke er knyttet til master/slave setup... men bare for ordens skyld: Det du sier om plassering på kabelen er riktig. Den "lange enden" skal i hovedkortet. IDeelt sett er master ytterst, men det skal egentlig ikke ha noe å si. Det som er viktigere er å sjekke hva jumper settings står på nå. Det beste er som regel å la den stå som cable select - altså automatikk med andre ord. Det er diverse kombinasjoner som kan lage trøbbel - som om den står på slave, men det finnes ingen annen enhet tilkoblet som står på master f.eks. Det er verdt å sjekke kanskje - selv om jeg som sagt tror det allerede burde være ok siden du kan se den i BIOS. Jeg mistenker heller at det er noe galt med selve bootingen. DVD-romen kan rett og slett være skadet f.eks. og klarer ikke lese disken. At det var feil i disken var også en mulighet - men om den fungerte på en annen maskin burde det utelukke de fleste feilmulighetene. -Stigma Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Mystisk. Det er sikkert noe jeg har oversett her, skal trippelsjekke alt og teste med en annen win-disk. Om alt slår feil innstallerer jeg bare Windows med USB mens jeg venter på ny DVD-spiller. Takk for tilbakemelding Endret 1. september 2011 av Torpedo_Peter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå