Gå til innhold

Optikk til mellomformat

Anbefalte innlegg

Hvor stor bildesirkel er det vanligste blant gammel mellomformatoptikk?

Jeg vet det er mange ulike mellomformat på markedet og har inntrykk av at 6*4,5 cm, 6*6 cm og 6*7 cm er de vanligste filmformatene, men nå kan det jo hende at optikken dekker større bildesirkel enn filmen på det kameraet de sitter på. Derfor spør jeg om hva som er den vanligste størrelsen på bildesirkelen og ikke hva som er den vanligste mellomformat filmrutestørrelsen.

Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kikke på objektiver på bhphotovideo - mange skriver der i spesifikasjonene hva bildesirkelen er.

Regn med at alle Hasselblad-objektivene som er kompatible med Hasselblads tilt/shiftadapter har større bildesirkel enn "nødvendig".

Edit: Joda - det står "area of coverage".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jøss, det står at Area of Coverage er rundt 20-30 cm på mange av de. Jeg sjekket bare første side, sortert på pris. Og prisene er ikke helt avskrekkende de heller.

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet var litt dagdrømming om jeg/noen lagde en digital sensor a la dette for bruk med rimelige manuellfokus mellomformatobjektiver og hvilke sensorstørrelser som er mest hensiktsmessig med tanke på tilgjengelighet på god optikk.

Da ser det ut som optikken ikke er noe hinder for en sånn idé.

Jeg leker også litt med tanken på å modifisere en A4 scanner til skannerbakstykke i et egensnekret kassekamera. Der vil også bildesirkelen på rimelig optikk være essensielt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...