stiansa Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Jeg planlegger å kjøpe meg en 24" widescreen-skjerm. Jeg har ikke TV, så jeg bruker PC-skjermen mye til film (720p) og web-TV. Derfor tenker jeg meg at jeg kanskje burde unngå TN-paneler. Jeg har lyst til å ha god fargegjengivelse og svart svart. Jeg er ikke så opptatt av responstid, da jeg ikke spiller nevneverdig mye. Litt SCII, bare. Det hadde også vært fint om skjermen kunne senkes ned, for jeg har skjermene mine på en 10 cm høy hylle oppå skrivebordet. Jeg har sett litt på HP ZR24W og Dell UltraSharp U2410. Er det gode kandidater? Er det andre jeg burde vurdere? Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Jeg selv har en Dell U2311H, dette er en 23" ultrasharp og er veldig godt fornøyd med den. Jeg har bare hatt den en uke så om den er rent kvalitetsmessig bra vet jeg jo da ikke. Farge gjengivelsen er skikkelig bra og den kan svinges, kjøres opp og ned så den er lett å justere inn så man kan sitte å se på den uten å sitte med hode i en underlig possisjon. Har heller ikke sett antydning til etterslep. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Kjøpte meg Eizo Foris FS2331 med VA-panel og den har svært god kontrast/fargegjengivelse. Hvis du sammenligner med S-IPS paneler så har de typisk 1000:1 i kontrast, mens VA-paneler har 3000:1 eller 5000:1. (Ikke dynamisk) Det er en grunn til at TV-er stort sett bruker VA-paneler, ikke IPS-paneler. Hvis du er ute etter 1920x1200 og ikke 1920x1080, så er det ikke noen bra VA-alternativer. Synes de du ser på er bra valg. Dell U2311H er forresten et 6-bit panel, noe man vel kan legge merke til i jevne gradients. Endret 1. september 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Har Dell U2410, og den er utmerket til å se film og TV på. IPS-paneler har ikke like svart svart som de beste MVA-panelene har, men skjermen har det meste ellers under full kontroll, så det er fort glemt. 12 bits, og gradienter er fløyelsmyke. Innsynsvinklene er de beste jeg har sett på noen skjerm. Endret 1. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
stiansa Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Takker for gode svar. I dag dukket det forresten opp en ny skjerm på prisguide: Dell UltraSharp U2412M. Denne har E-IPS-panel, 1920x1200 og er billigere enn U2410. Hva er forskjellen mellom E-IPS og S-IPS? Og hva er forskjell mellom TCO 93 og TCO 5.0? Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 TCO er en sertifisering av skjermer, tastatur og mus som tilsier at de ikke bruker for mye strøm osv, egentlig ikke veldig viktig med andre ord. Står litt om de generelle forskjellene mellom de forskjellige paneltypene her: http://en.wikipedia.org/wiki/Thin_film_transistor_liquid_crystal_display#In-plane_switching_.28IPS.29 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) 2412 har i forhold til 2410: tregere responstid (8ms vs 6ms) mindre lyssterk (300 vs 400) dårligere fargedybde (6 vs 8 bit dårligere fargegjengivelse (82% vs 102% av ntsc) Mao, 1000kr billigere og 1000kr dårligere Det er lett å sammenligne hvis du bruker prisjakt.no en konkurrerende tjeneste til hw.no sin, som jeg synes er bedre. Endret 1. september 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå