Gå til innhold

Aner ikke hva jeg skal stemme

Anbefalte innlegg

Nå er det jo snart valg, men jeg er veldig usikker på hva jeg skal stemme. Følger i grunnen lite med i lokalpolitikken, eller politikken generelt.

thermos tenker høyt:

SV og Rødt gir meg feil "magefølelse". Uten at jeg har satt meg for mye inn i sakene deres. Samme gjelder FRP. Hver gang en FRP-politiker blir intervjuet så får jeg den samme dårlige magefølelsen.

En ting som irriterer meg ganske mye er at jeg synes alle disse tre partiene er for ensidige i Israel/Palestina-saken. Jeg er mer midt mellom. Jeg klarer å forstå både palestinerene og israelerene.

KRF er helt uaktuelt. Jeg vil ikke at et religiøst parti skal styre, og jeg har heller ikke noe i mot homofile og andre "annerledes" mennesker.

Senterpartiet, hva skal jeg si om dem...? Jeg er ikke bonde. Jeg synes ikke norske jordbær smaker så mye bedre enn utenlandske. Når jeg skal handle frukt/grønt eller kjøtt så er det ett fett for meg hvor de kommer ifra. Kommer de fra Afrika så er det kjempefint, da går litt av mine penger til bonden der nede.

Da er iverfall fem partier uaktuelle for meg.

På de fleste "valgautomatene" havnet jeg på AP, men jeg misliker såpass sterkt Datalagringsdirektivet at jeg vegrer meg for å stemme dem.

Kommunenen jeg bor i er har vært en Høyre-kommune lenge, og det er egentlig ganske greit å bo her, for meg ivertfall. Klager ikke.

Så har vi også alle disse store spørsmålene hvor jeg ikke aner hvor jeg står. F.eks. økt privatisering. Jeg ser både fordeler og ulemper ved økt privatisering av feks skole og helse, jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg er for eller imot dette. Om et sykehjem er privat eller offentlig, så vet jeg ikke hva som er best. Eneste jeg vet er at det ikke er riktig at de som har lite penger skal få det værre på sykehjem. Hvis det er privat, så må stat eller kommune kjøpe inn plasser der for alle som trenger det.

Bompenger, alkohol, tobakk, skatter og avgifter bryr meg egentlig ikke så mye. Det er et irritasjonsmoment i hverdagen, men ikke så mye at det avgjør valget for meg. Jeg liker ikke å betale bompenger, men samtidig så gjør det meg ikke så mye hvis det gir bedre veier. Jeg hater at alkoholsalget stenger kl 20, men samtidig så ser jeg poenget med å begrense tilgangen litt. Om jeg må betale litt mer skatt for at de som sliter i samfunnet skal få det litt bedre, så gjør ikke dette meg noe heller.

Ved stortingsvalget stemte jeg ikke. Var like usikker da, og vil ikke stemme på et tilfeldig parti bare for å stemme.

Jeg er forresten for kommunesammenslåing. Og fylkene ser jeg ikke poenget med. Hva gjør de egentlig? De har vel bare videregående skoler? Flere kokker, mere søl.

Uansett står vel valget mitt mellom Høyre, AP, og Venstre. Dere som er litt mer inni politikken ler sikkert av meg og tenker "politikknoob" da disse partiene sikkert er ganske forskjellige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å komme med en liten forklaring om det du nevner vedrørende Høyre og privatisering.

Det er ikke selve privatiseringen Høyre ønsker. Høyre ønsker økt konkurranseutsetting, dvs at både private og statlige (offentlige) bedrifter kan vinne anbud som er lagt ut.

Lenke til kommentar

Jeg selv vurderer partiene sentralt, selv om det er kommunevalg.

Hvorfor det? Det har jo ingen mening.

Jeg kan stemme ganske forskjellig på kommune og stortingsvalg. Lokalvalget går på lokalsaker og ikke minst mye på person. Det er mye rart du kan finne blant kommunepolitikerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan jo fortsette med SP som eksempel. De kan ha mye god lokalpolitikk her hvor jeg bor, men det veier ikke opp for hvor sterkt uenig jeg er med SP sentralt. Som sagt så har vi ikke ulv eller pelsfarmer i min kommune, men jeg står fortsatt fast ved at SP som parti aldri vil fortjene min stemme. Jeg kan ikke bare lukke øynene og tenke at "SP er flinke i min kommune".

Jeg innrømmer gjerne at jeg burde ha satt meg bedre inn i hva partiene mener lokalt i min kommune, kanskje hadde jeg også stemt annerledes om jeg gjorde litt bedre research. Men jeg stemmer i så stor grad ut ifra eliminasjonsmetoden at det ikke er så mange alternativer å velge mellom.

Og er det andre partier jeg synes virker fornuftige, så finner de gjerne ut at de vil samarbeide med partier som jeg er så sterkt imot at jeg heller ikke vil stemme på det partiet som jeg var relativt enig med. Jeg bor i en Høyre-kommune, og Høyre er et ganske greit parti. Men jeg tenker da at Høyre fort kan finne på å samarbeide med FrP, og det er mer enn nok til å droppe dem.

(Edit: haha, jeg er stadig på flyttefot, og kommunen hvor jeg skal stemme i år er ikke Høyre-kommune :p)

Jeg stemmer konsekvent på samme parti både ved stortingsvalg og kommunevalg, og det vil jeg nok fortsette med. Ved kommunevalgene åpner jeg for å stemme på andre partier ved senere anledninger, men det er tvilsomt. Da må jeg stemme ut ifra noe som er veldig viktig for meg her lokalt, og det finnes ikke mange slike lokalsaker. Ved stortingsvalgene tviler jeg på at jeg noen gang vil stemme noe annet.

Jeg har tatt et par valgomat-tester, og partiet jeg stemmer på har ikke kommet opp som beste match på noen av de. Men der hvor det har vært en rangering så har partiet i hvert fall vært på topp tre.

Endret av LHUS
Lenke til kommentar

Ok. Da har jeg lest igjennom partiprogrammene til Ap og Venstre. Må si meg enig i mye av det Venstre skriver i programmer. En av sakene angår jo faktisk noe bare 100 meter fra der jeg bor, og jeg er helt enig med dem.

Ap sitt program virker forsåvidt ikke helt galt det heller, men som sagt så er jeg såpass motstander av DLD at jeg ikke kan stemme dem, uansett og DLD ikke har så mye med lokalvalgene å gjøre.

Høyre sitt program skal jeg studere i kveld. Så får jeg se hva slags parti jeg kommer fram til.

Ang. Venstres liberale asylpolitikk som noen nevnte over, jeg er kanskje litt mindre liberal enn dem personlig, men det er ikke en veldig viktig sak for meg.

Lenke til kommentar

Ang. Venstres liberale asylpolitikk som noen nevnte over, jeg er kanskje litt mindre liberal enn dem personlig, men det er ikke en veldig viktig sak for meg.

Til tross for at du ikke legger så mye tyngde på asylpolitikken, er jeg nødt til å nevne at Venstre er ikke noe mer liberal i forhold til dette saksområdet enn mange andre partier på Stortinget. Hvis jeg skal være enda mer presis så er det strengt talt bare Frp som skiller seg vesentlig i forhold.

Hovedpoenget til Venstre i forhold til asylpolitikken er at det skal være en menneskerett (noe som delvis er allerede i dag gjennom menneskerettigheter) å ta pass med seg og slenge det på bordet uansett hvor i veden. Deretter er det nasjonale og internasjonale regler i forhold til asylinstituttet som avgjør om man får opphold eller ikke.

Det er ikke slik at Venstre ønsker åpne grenser til Norge, langt i fra. Det siste er en myte fra de som ikke kjenner Venstres asylpolitikk. Riktig nok ønsker Venstre en økning i antall kvoteflyktninger, dvs. mennesker som kommer fra rammede områder og som virkelig trenger hjelp. Vi er tross alt forpliktet å ta i mot disse gjennom internasjonale avtaler. De som ikke oppfyller disse kravene til opphold skal, i følge Venstre, returneres til opprinnelses landet der det er mulig – dvs. landene vi har avtaler med, og der de ikke risikerer dødsstraff (Norge er imot dødsstraff).

Uansett, det er denne gruppen (kvoteflyktninger) som er den minste av alle innvandringsgrupper som kommer til Norge. Per i dag er det arbeidsinnvandringsgruppen som er størst (står for 66% av all innvandring), dvs. mennesker i hovedsak fra EU område (for det meste Polen og Litauen). Tatt i betraktning at landene slik som Syria og Jordan har tatt i mot over to millioner flyktninger, så er ikke akkurat Norge oversvømt i sammenligning.

Endret av statsviter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når jeg hører om FRP får jeg en veldig god magefølelse! Men når jeg hører om AP blir jeg drita lei.. Noen flere som er sånn?

du kan gjerne fortelle mer om hvorfor.

Fikk forresten en frpbrosjyre i postkassen min her om dagen (som er merket med uadresset reklame - Nei takk!). Leste igjennom for gøy, og det viste seg at med frp skulle alt bli bedre. Det skulle bevilges masse penger til alt mulig. Så og si alle punkter i samfunnet skulle få flere midler og forbedres. at store deler av norges befolkning kjøper disse ordene er ganske skremmende...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk forresten en frpbrosjyre i postkassen min her om dagen (som er merket med uadresset reklame - Nei takk!).

Samme skjedde meg, bare at det var fra LO som ville ha meg til å stemme AP. Stussa litt på det, men velger å tro på en overivrig brosjyreutdeler (stemmer forresten ikke AP)

Lenke til kommentar

Når jeg hører om FRP får jeg en veldig god magefølelse! Men når jeg hører om AP blir jeg drita lei.. Noen flere som er sånn?

Fikk forresten en frpbrosjyre i postkassen min her om dagen (som er merket med uadresset reklame - Nei takk!). Leste igjennom for gøy, og det viste seg at med frp skulle alt bli bedre. Det skulle bevilges masse penger til alt mulig. Så og si alle punkter i samfunnet skulle få flere midler og forbedres. at store deler av norges befolkning kjøper disse ordene er ganske skremmende...

Er ganske skremmende at folk flest mener at landet blir styrt bra nå mener jeg da.

Fikk også forresten reklame fra LO som prøver å få oss til å stemme AP. LO sin makt over regjeringa skremmer meg iallfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ganske skremmende at folk flest mener at landet blir styrt bra nå mener jeg da.

Fikk også forresten reklame fra LO som prøver å få oss til å stemme AP. LO sin makt over regjeringa skremmer meg iallfall.

landet blir styrt dårlig? I mine øyne blir landet drevet ganske utmerket. Landet har kommet seg glimrende gjennom finanskrisen takket være et stort og sterkt oljefond. Ta deg gjerne en titt rundt i europa for sammenligning. Den dårlige infrastrukturen tas seriøst, og store prosjekter er satt igang over hele landet. Helsetilbudet er verdens beste. Man ser at det aller meste fungerer, og der det trengs endringer gjøres disse. Arbeidsledigheten er blant de beste i verden. Dette skaper paradoksalt et problem ved at det er begrenset hvor mye utbygging og andre utbredelser som er mulig å gjennomføre. Det hjelper ikke å pøse en masse penger inn når vi ikke har arbeidskraften.

Kom gjerne med hva du mener er så dårlig, og hvordan f.eks frp ville ha klart dette bedre (uten å ødelegge noen av våre andre goder) så er det lettere å svare...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til tross for at du ikke legger så mye tyngde på asylpolitikken, er jeg nødt til å nevne at Venstre er ikke noe mer liberal i forhold til dette saksområdet enn mange andre partier på Stortinget. Hvis jeg skal være enda mer presis så er det strengt talt bare Frp som skiller seg vesentlig i forhold.

Det er ikke slik at Venstre ønsker åpne grenser til Norge, langt i fra. Det siste er en myte fra de som ikke kjenner Venstres asylpolitikk. Riktig nok ønsker Venstre en økning i antall kvoteflyktninger, dvs. mennesker som kommer fra rammede områder og som virkelig trenger hjelp. Vi er tross alt forpliktet å ta i mot disse gjennom internasjonale avtaler. De som ikke oppfyller disse kravene til opphold skal, i følge Venstre, returneres til opprinnelses landet der det er mulig – dvs. landene vi har avtaler med, og der de ikke risikerer dødsstraff (Norge er imot dødsstraff).

Venstre er mer liberal enn andre partier. Jeg har ikke sagt de er for åpne grenser. La meg gå igjennom alle liberaliseringstiltakene til Venstre. Ikke glem at Venstre har ikke et konktet innstramningstiltak i asylpolitikken. Statsviter vil trolig late som om de har det enda, men han har enda ikke klart å peke på et konkret innstramninstiltak.

Venstre vil

• Øke antallet kvoteflyktninger fra FN.
  • Innføre en regel om at kritikk fra FNs høykommissær for flyktninger fører til ny saksbehandling i asylsaker
  • Senke terskelen for å få asyl på grunn av kjønnsrelatert forfølgelse
  • Innføre en ordning som i spesielle tilfeller gir ambassader og konsulat mulighet til å gi mennesker på flukt asyl
  • I visse tilfeller åpne for å gi asylsøkere med avslag adgang til et nytt intervju hos utlendingsmyndighetene
  • At asylsøkere må gis mulighet til å arbeide mens søknaden behandles. (massivt liberaliseringstiltak, fordi søker de asyl i Norge kan de tjene mye penger.)
  • At asylsøkere kan «skifte kø» fra søknad om asyl til søknad om opphold på grunn av arbeid. (ergo, om du får jobb i Norge, så får du opphold uansett)

Lenke til kommentar

landet blir styrt dårlig? I mine øyne blir landet drevet ganske utmerket. Landet har kommet seg glimrende gjennom finanskrisen takket være et stort og sterkt oljefond. Ta deg gjerne en titt rundt i europa for sammenligning. Den dårlige infrastrukturen tas seriøst, og store prosjekter er satt igang over hele landet. Helsetilbudet er verdens beste. Man ser at det aller meste fungerer, og der det trengs endringer gjøres disse. Arbeidsledigheten er blant de beste i verden. Dette skaper paradoksalt et problem ved at det er begrenset hvor mye utbygging og andre utbredelser som er mulig å gjennomføre. Det hjelper ikke å pøse en masse penger inn når vi ikke har arbeidskraften.

Kom gjerne med hva du mener er så dårlig, og hvordan f.eks frp ville ha klart dette bedre (uten å ødelegge noen av våre andre goder) så er det lettere å svare...

Med de verdiene Norge sitter på idag kunne hvilket som helst parti gjort en "så god jobb"

Altså, det er mer eller mindre umulig å gjøre en dårligere jobb når du har et så stort oljefond og andre viktige ting som f eks fisk å eksportere.

Så altså store problemene går heller andre veien, hvor sykt ueffektiv staten vår er, at vi har et eneste stort byråkrati som suger til seg alle pengene til statsansatte som gjør en dårlig jobb. Der tror jeg borgelige siden kan gjøre det bedre.

Ikke glem at under den forrige borgelige regjering så var økonomien bedre enn noensinne, og oljefondet har aldri økt så mye som under dem sin regjering, men som sagt det kunne ALLE partier greid like bra.

Så andre ting som innvandring og integrering av asylsøkere osv er MYE viktigere spørsmål her i Norge, noe den regjering vi har hatt i 6 år nå har vært HELT forferdelige på, ikke nok med at vi har tatt inn for mange, men så ekstremt dårlig på å motvirke ghettodannelser, noe som er negativt for innvandrere og for oss.

På ting som det tror jeg vi trenger å gi en borgelig regjering en god sjanse.

Dette blir fryktelig offtopic siden dette har NULL å gjøre med lokalvalg!

Som sagt før, du kan stemme SV lokalt og frp ved stortingsvalget, for disse valgene er HELT forskjellige, og går veldig mye på individer og om du har en spesiell "sak" nærme deg.

Eneste grunnen til at jeg stemmer borgelig ved kommunevalget er siden både AP og SV har gitt ut garantier på at om de kommer til makten i Oslo skal de fortsette med FORBUDSNORGE og senke vår sjenketid. Mer frihet til folket, IKKE MINDRE!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...