fecuzz Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Hei Jeg var uheldig å miste min berbare pc i sjøen i sommer, ringte forsikringselskapet der jeg har forsikring og de sendte meg bare erstatningsummen uten videre. Tingen er at jeg også har forsikring som fulgte med pcen da jeg kjøpte den, dvs for en sum kan jeg få den erstattet, hvis jeg leverer den inn. Ja har hentet den opp fra sjøen. Men vil det være forsikringsvindel og bruke begge forsikringene? Jeg har jo betalt for begge forsikringene. Takk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg var uheldig å miste min berbare pc i sjøen i sommer, ringte forsikringselskapet der jeg har forsikring og de sendte meg bare erstatningsummen uten videre. Tingen er at jeg også har forsikring som fulgte med pcen da jeg kjøpte den, dvs for en sum kan jeg få den erstattet, hvis jeg leverer den inn. Ja har hentet den opp fra sjøen. Men vil det være forsikringsvindel og bruke begge forsikringene? Jeg har jo betalt for begge forsikringene. Ja. 2 Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Skjønner du ikke at det er forsikringsvindel når du først får/fikk penger fra forsikringselskapet ditt, og så vil du fiske opp laptoppen din og få enda en sum for den. Hva er det som er så vanskelig å forstå. Er ikke noe som sier at dette ikke høres helt ok ut? Om de kan finne det ut vet jeg ikke. Vet ikke hvordan forsikringselskaper handler slike saker. Lenke til kommentar
fecuzz Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 ser ut som krikkert mener at det er det. om det kanskje finnes noen juridiske lover på dette? Er typisk at lover forbyr slikt. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 ser ut som krikkert mener at det er det. om det kanskje finnes noen juridiske lover på dette? Er typisk at lover forbyr slikt. Nei, du har ikke krav på dobbel erstatning. Du skal ha erstattet ditt tap, men kan godt være forsikret for samme tap av flere forsikringsselskap. Det vil ikke si at du kan gange din erstatning tilsvarende ganger. Du har jo ikke lidt samme tap tilsvarende mange ganger, kun en gang og det er kun den ene gangen som erstattes. Å være dobbeltforsikret og dermed betaler dobbelt premie, må du bære på egen kappe, det gir ikke ekstra gevinst i dobbel utbetaling. Hvis du krever det, så vil det være forsikringssvindel. Men du kan velge hvilket selskap du vil benytte, og hvis ditt tap ikke dekkes fullt ut av det ene selskapet, så kan du få resten dekket av det andre (hvis forsikringsavtalen altså tilsier det). Det er Forsikringsavtaleloven som regulerer dette http://www.lovdata.no/all/hl-19890616-069.html Jfr. § 6-3. (tapet dekkes av flere forsikringer) Dekkes samme tap av flere forsikringer, kan sikrede velge hvilke forsikringer han eller hun vil bruke, inntil sikrede har fått den erstatning han eller hun i alt har krav på. Er flere selskaper ansvarlige for sikredes tap etter første ledd, utliknes erstatningen forholdsmessig mellom selskapene etter omfanget av det enkelte selskaps ansvar for tapet, når ikke annet er avtalt mellom selskapene. G 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Forsikring handler i bunn og grunn om at du skal få dekket et tap. I dette tilfellet, tap av laptopen. Dette tapet tilsvarer X kroner. Den maksimale forsikringsutbetalingen som skal til for å dekke ditt tap er dermed X kroner. Alt over dette er rene penger i lomma for deg, og det er ikke formålet med en skade- eller tapsforsikring. Lenke til kommentar
fecuzz Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Fikk ikke full dekning, dvs fikk kun på tilsvarende pc minus egenandel. dvs ca 3000 kr lavere. vil det si at jeg har krav på mer? Hvis jeg ikke krever, men spør, eller ikke sier noe, hva da? Takker! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Fem offtopic-innlegg har blitt fjernet. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Fikk ikke full dekning, dvs fikk kun på tilsvarende pc minus egenandel. dvs ca 3000 kr lavere. vil det si at jeg har krav på mer? Hvis jeg ikke krever, men spør, eller ikke sier noe, hva da? Takker! Som Gaidaros siterer fra forsikringsavtaleloven § 6-3 ovenfor kan du fortsette å kreve dekning inntil du har fått den beste dekningen du kan oppnå etter forsikringsavtalene dine. Så lenge du opplyser om at du har fått dekket så og så mye via en annen forsikring kan du kreve og henvende deg som du vil. Lenke til kommentar
fecuzz Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 takker for hjelp Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Vil bare minne om § 8-1 som omhandler sansksjoner som selskapet kan benytte i forbindelse med uriktige opplysninger. Dette som et direkte tiltak i forhold til Forsikringsavtaleloven. § 8-1. (sikredes opplysningsplikt ved skadeoppgjør) ................................................. Gir sikrede ved skadeoppgjøret bevisst uriktige eller ufullstendige opplysninger som sikrede vet eller må forstå kan føre til at sikrede får utbetalt en erstatning han eller hun ikke har krav på, mister sikrede ethvert erstatningskrav mot selskapet etter denne og andre forsikringsavtaler i anledning samme hendelse. Hvis sikredes forhold bare er lite klanderverdig, bare angår en liten del av kravet, eller hvis det ellers foreligger særlige grunner, kan sikrede likevel få delvis erstatning. § 4-14 gjelder tilsvarende. I tilfeller som nevnt i fjerde ledd kan selskapet si opp enhver forsikringsavtale det har med sikrede med en ukes varsel. § 3-7 annet ledd første, annet og fjerde punktum gjelder tilsvarende. I tillegg kan selskapet anmelde forholdet i henhold til Straffelovens § 272 og begjære vedkommende straffet. G Endret 1. september 2011 av Gaidaros 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Fikk ikke full dekning, dvs fikk kun på tilsvarende pc minus egenandel. dvs ca 3000 kr lavere. vil det si at jeg har krav på mer? Hvis jeg ikke krever, men spør, eller ikke sier noe, hva da? Takker! Om du har kjøpt trygghetsavtale hos elkjøp eller lefdal, så vil de dekke egenandelen som har du har måttet ut med, denne forsikringen dekker nemlig dette. Se mer på www.happycare.no Neste gang bør du ta å melde skade direkte til butikkforsikringen, der er det jo meget lav eller ingen egenandel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå