Gå til innhold

Ønsker tilbakemelding på bilder jeg skal betale for!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt umulig å bedømme en serie bilder ut i fra kun fire bilder. Alle bildene du har vist kan fungere i en serie med flere bilder. Det at fokus ligger på handa på det første bildet framhever at barnet er sårbart - og avhengig av voksne for å overleve. Det med fingrene symboliserer kontakt mellom voksen og barn.

Du burde uansett betale fotografen for jobben han har gjort - så får du heller gjøre litt mer research på stilen og kvaliteten til fotografen du velger neste gang...

Edit: En annen sak er at fotografen nå kan kreve betalt for de fire bildene du har publisert - siden jeg regner med at han ikke har gitt tilatelse til det. Vanlig praksis er to-tre ganger freelanssatsene - altså en del tusen kroner per bilde. Anbefaler deg virkelig å betale denne fotografen omgående, det han forlanger for bildene - uansett hvor uenig du er med kvaliteten.

Du får sende han er regning da :)

For og være litt seriøs, hvorfor skiller denne tråden seg ut i forhold til andre tilsvarende tråder som har blitt postet her på forumet i løpe av årene, som også har vist relevant fotomateriale samt offentliggjort fotografen ?

Foreksempel denne tråden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå som du har fått en grei vurdering er mitt råd å fjerne bildeen dersom du ikke har en god og skriftlig rett som ikke er til å missforstå til å publisere de på nett etter eget ønske. Eksempelvis kan jeg nevne at de tre bildene jeg tjente best på i fjor var de tre som ikke ble brukt ihht til avtale....

Foto er MYE smak og behag. Det ser vi ofte i bildekritikken da ett og samme bilde gjerne kan få terningkast som dekker det meste av skalaen. Det tyder på at smaken er svært forskjellig.

Når det er sagt så er ikke de tre bildene du har lagt ut her noe som passer min smak og ikke noe jeg hadde forsøkt presse på en kunde. Har ikke tatt meg tid til å søke oppp navnet på fotografen i EXIF og således kunne kikke på hans andre bilder, men alle kan ha en dårlig dag på jobben og få noen bomskudd. (Den soleklare grunnen til at jeg takker nei til å ta bryllupsbilder for folk...) Men da bør det også gå an å innrømme at ikke alle bildene ble kanon og enten ikke presse de på kunden eller f.eks tilby seg å ta noen av de på nytt.

Dermed går det vel rimelig klart frem hva jeg også synes om gjennomsnittsinntrykket på de 4 bildene du har lagt ut....

Lenke til kommentar

Nå som du har fått en grei vurdering er mitt råd å fjerne bildeen dersom du ikke har en god og skriftlig rett som ikke er til å missforstå til å publisere de på nett etter eget ønske. Eksempelvis kan jeg nevne at de tre bildene jeg tjente best på i fjor var de tre som ikke ble brukt ihht til avtale....

Foto er MYE smak og behag. Det ser vi ofte i bildekritikken da ett og samme bilde gjerne kan få terningkast som dekker det meste av skalaen. Det tyder på at smaken er svært forskjellig.

Når det er sagt så er ikke de tre bildene du har lagt ut her noe som passer min smak og ikke noe jeg hadde forsøkt presse på en kunde. Har ikke tatt meg tid til å søke oppp navnet på fotografen i EXIF og således kunne kikke på hans andre bilder, men alle kan ha en dårlig dag på jobben og få noen bomskudd. (Den soleklare grunnen til at jeg takker nei til å ta bryllupsbilder for folk...) Men da bør det også gå an å innrømme at ikke alle bildene ble kanon og enten ikke presse de på kunden eller f.eks tilby seg å ta noen av de på nytt.

Dermed går det vel rimelig klart frem hva jeg også synes om gjennomsnittsinntrykket på de 4 bildene du har lagt ut....

Takk for rådet, da er de bildene fjernet.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke sitter på avtalen/kontrakten, så er vel egentlig det noe du ikke kan uttale deg om i og med at du mangler noen faktaopplysninger. Men i teorien så kan du ha rett.

Av mer praktisk betydning så er det nok likevel smart å fjerne de da det minsker sjansen for at fotografen rekker sikre seg bevis.

Av enda mer praktisk betydning så er det vel posistivt at enda en person har skjønt alvoret i opphavsretten. Jo flere som skjønner det desto enklere hverdag blir det for fotografene. Hadde bare de fleste avisredaksjoner vært like opplyst hadde det monnet litt også...

Lenke til kommentar

Formålet mitt er ikke å diskutere opphavsrett eller ei, det er å få en kritikk på bildene, trur det er derfor man har slike forum

Brudd på opphavsrett er brudd på opphavsrett. Så lenge du ikke har fått tillatelse til å vise frem bildene, så kan du ikke laste opp bildene her. Så enkelt er det.

I tidligere tilfeller, så har man vel linket til fotografens egne sider; noe som er lov.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Helt enig i dette med opphavsrett.

Men - det må sies - hvis de ikke passer veldig godt inn i en serie, så var de par første bildene noe som hadde havnet i reject-arkivet hos meg. Det første hadde ikke barnet i fokus, hadde ansiktet til barnet vekk og minnet for meg mer om et snapshot tatt av en onkel sittende i en stol ved siden av med mer lysstyrke i optikken enn vett til å bruke den riktig.

Det andre bildet ble rotete, men kunne vært croppet inn og blitt bedre av det.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg kom så sent inn i tråden at bildene det gjelder er fjernet, så jeg uttaler meg altså kun på generelt grunnlag:

Jeg har fotografering som attåtnæring, og det hender en sjelden gang at jeg tar på meg oppdrag der jeg tross forsøk på å avklare dette på forhånd, ikke føler meg sikker på at jeg kan levere det kunden ser for seg. Jeg har praktisert "no cure - no pay", dersom kunden ikke er 100 % fornøyd. Dette er jeg helt sikker på jeg har vært tjent med, og den største konsekvensen det har hatt for meg så langt, er at jeg ved et par anledninger har vært nødt til å supplere med flere bilder.

En annen ting jeg har lært, er at du ikke må vise kunden bilder som er mislykket/du ikke kan stå for som fotograf! I vår digitale tid, vil det nesten alltid være slike bilder i en serie, men dem må ALDRI kunden få se! Gir du dem fra deg, kan du risikere konsekvenser som i tråden her.

Syns det er urettferdig å dømme fotografen for å ha gjort denne tabben, dersom han leverte bilder som du som kunde faktisk er fornøyd med. Dersom du savner et motiv du skulle ønske deg eller syns du har fått for få VELLYKKEDE bilder - hvorfor ikke si dette til fotografen og høre hva slags respons du får?

Og ja: opphavsrett er opphavsrett - uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...