Gå til innhold

Ønsker tilbakemelding på bilder jeg skal betale for!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilde 1# er helt ubrukelig hvis ønsket er å forevige barnet, bilde 2# er enda verre, ser at fotografen prøver å være litt kreativ, så det er like greit at du viser'n fingeren :)

Er det en profesjonell fotograf som har fotografering som levebrød ?, er enkelte der ute som ikke kan dette, men med dagen digitale underværk kan alle og enhver ta seg betalt for å leke fotograf.

Lenke til kommentar

Leste infoen du lenker til, og finner bl.a. dette:

"Legg bare ut bilder du selv har tatt. Du er underlagt åndsverksloven og vil holdes ansvarlig dersom du legger ut noen andres bilder."

Vil det bety at det ikke er mulig å få hjelp av erfarne fotografer på dette forumet til å vurdere kvaliteten på et "produkt" som ex. et bilde?

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg forstår veldig gått det med åndverksloven, men det er noe jeg skal betale for. Årsaken til at jeg har lagt ut disse bildene er fordi jeg ønsker hjelp fra erfarne, og om folk kan være ening i meg. NB! Der er ikke nevt hvem fotografen er.

Takk

Lenke til kommentar

Så det er greitt at du legger ut bilder som andre eiger opphavsretten til, så lenge du ikkje forteller kven du har "tjuvlånt" bilda fra?

Edit: Dessuten står namnet til fotografen i EXIF-informasjonen.

Endret av Kaksa
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig og få hjelp til og vurdere bilder som man ikke er helt komfortable med, du er ikke første man som spør angående dette, var en tråd i fjord angående en bryllups-fotograf som tok godt betalt for en meget dårlig serie bilder, med fullt navn og alt.

En profesjonell fotograf er et firma på lik linje med alle andre forretninger og må akseptere en offentlig vurdering av leverte produkter.

Det som moderatoren hentyder til er at du har postet i feil kategori, kategorien bilde-kritikk er for og få vurdert egen fotografiske åndsverk, du har også en emnetittel som ikke gir et riktig inntrykk av trådens emne. enten så kan du få en moderator til å flytte tråden over til kategorien "fotografering" eller la denne dø ut og lage en ny tråd i riktig kategori.

Ville nok også gjort om emnetittelen til noe alla " missfornøyd med kjøpte bilder, er dette en reklamasjonssak ?".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Først kan vi ta det positive, det er mulig ungen kommer til å like det første bildet om 40 år eller så. Fordi fokus sitter rett fra det perspektivet.

Men ut i fra det som er meningnen med bildet så sitter fokus feil og utsnittet er ubehagelig. Det ser ut som tankegangen er at vi må ha med x og y også kutter vi tett rundt de punktene og håper det beste. Posituren ser også anstrengt og unaturlig ut.

Bilde nummer to ser ut som tilfeldige lemmer uten mål og mening og gir assosiasjoner til ubehagelige Dagbladreportasjer. Selv om man prøver å være kreativ så skal ikke denne type bilder gi den slags assosiasjoner.

Min mening er at du ikke har fått det du har betalt for. Ingen av bildene har den positivitet eller roen man forventer av denne type bilder.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

...vedkommende mener å at det ikke er noe feil med disse,

Det vil være det samme som å hevde at det ikke er noe feil på dette bildet, som jeg nettopp hentet i min egen søppelkurv...... :blush:

post-226353-0-94593500-1314827882_thumb.jpg

Jeg håper du har tilgang på bilder fra anledningen - via noen andre "fotografer"...

Lenke til kommentar

Skal dette være en vits? Er "fotografen" en 6-åring som har fått låne pappas point-and-crap-kamera for første gang? På det første bildet er jo fokuset helt feil. Eller er det hånda som skal være motivet? På det andre ser det ut som om noen har lekt med Lens Blur i Photoshop.

Sånt skal ikke betales for, det er amatørmessig arbeid.

Lenke til kommentar

Ser ut som noen som nettopp har kjøpt seg 85mm 1.4 og skal prøve objektivet på 1.4 for første gang. ALTFOR smal DOF (fokuslinje).

Med andre ord ser dem amatør messig ut…

Jeg ville aldri betalt for disse bildene. De følger ikke normer for baby bilder av hva foreldre ønsker å ha i fokus; ungen!

Lenke til kommentar

Kan nok kanskje være litt i grenseland vdr. opphavsrett å legge ut dette..

Men når det er sagt, dette er ikke bra!! Jeg ville ikke betalt for dette. Fogografen har nok kanskje hatt en mening bak dette, men det ble etter min mening helt mislykket. I Exif ser jeg at det er brukt f1,2 på en 50mm, på denne avstanden blir jo dybdeskarpheten nesten lik null.

Jeg ville høflig avslått å ta i mot disse bildene, du kan jo gi fotografen et forsøk til..

/Blouberg

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for tilbakemeldingene.

Det er ikke slik at alle bildene ikke er gode, det var en del gode bilder også. Men stort sett var det xxxxx, uredigerte og xxxxx. Legger ved 2 nye bilder, et som jeg likte godt og et xxxxx en. Er nå veldig usikker på hvordan jeg skal be fotografen om å få kompensert for bildene. Altså at jeg betaler kun for de fine bildene.

Endret av Umb
Lenke til kommentar

Det er helt umulig å bedømme en serie bilder ut i fra kun fire bilder. Alle bildene du har vist kan fungere i en serie med flere bilder. Det at fokus ligger på handa på det første bildet framhever at barnet er sårbart - og avhengig av voksne for å overleve. Det med fingrene symboliserer kontakt mellom voksen og barn.

Du burde uansett betale fotografen for jobben han har gjort - så får du heller gjøre litt mer research på stilen og kvaliteten til fotografen du velger neste gang...

Edit: En annen sak er at fotografen nå kan kreve betalt for de fire bildene du har publisert - siden jeg regner med at han ikke har gitt tilatelse til det. Vanlig praksis er to-tre ganger freelanssatsene - altså en del tusen kroner per bilde. Anbefaler deg virkelig å betale denne fotografen omgående, det han forlanger for bildene - uansett hvor uenig du er med kvaliteten.

Endret av olegunnaro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...det var en del gode bilder også.

Hva med å poste et par av de beste bildene, som DU liker?

Vi oppfatter fotografisk "kvalitet" veldig forskjellig, som vi allerede kan lese i tråden her, og derfor er det viktigste hvordan DU opplever bildene/deler av bildeserien?!*

Noen av bildene ser ut som "arbeidsuhell", og derfor bør du kanskje diskutere med fotografen hvilke bilder du faktisk vil kjøpe...?

* Edit: omskriving for å unngå misforståelser....

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Hei,

Formålet mitt er ikke å diskutere opphavsrett eller ei, det er å få en kritikk på bildene, trur det er derfor man har slike forum. For det andre, dette er et produkt, jeg trur ikke noen i verden vil betale for et produkt som ikke holder mål. Hva som var forventet av fotografen var sagt allerede før oppdraget var gitt. Dessuten, de bildene jeg skal betale for har full rett til å bruke på nett, noe som inngår i avtalen.

Jeg selv er en ambatør fotograf, men dessverre har ikke jeg objektivet som fotografen hadde, ellers så skulle selv ha tatt slike bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...