Gå til innhold

Økonomisk regnestykke: Konsoll vs PC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alt i alt blir det ikke så mye forskjell om du viul holde PCen ved like. Dyr PC og billige spill, eller billig konsoll og dyre spill? ;)

Jeg gjorde regnestykket i øverste tråden.

1 konsoll vs 3 pc oppgraderinger økonomisk. 1 spillnyhet kjøpt hver mnd.

På syv år kan konsoll være så mye som 25,000,- dyrere å eie. :whistle:

Ja, om du ser det på den måten. Men hva om jeg vil ha en dyr PC og få spill? Eller en billig PC og få spill? Hva med en konsoll og mange spill? Prisen avhenger av hva du vil ha og hva du har råd til. Vi kan like gjerne regne ut hva det koster å kjøpe grandiose vs big one. Femti grandiser er billigere enn femti big ones, men hva så? :;)

Lenke til kommentar

Merkelig. Jeg har mange konsoller og spill, men jeg har jo ikke brukt en krone på det. Antageligvis fordi jeg kjøper konsollen når den er billig, og spillene når de er enda billigere. På elkjøp finner man faktisk flere godbiter til under 200 kroner. :)

På Steam får man spill til 20-30kr under weekendsalg.

Når ett PS3 spill koster 200,- som platinum så koster det 80,- til PC

Som jeg sa i ett tidligere innlegg, la oss holde oss til nyheter, det blir alt for komplisert å regne på ører i tilbud.

Hvordan ser handlelisten for 2006 PCen til 8k som er bedre enn en PS3 var på det tidspunktet. Er virkelig spent på den.

Jeg la jo inn 21,000,- i totalpris. Det burde holde til ett råskinn i 2006 + en oppgradering av skjermkortet underveis.

Her i huset har vi to prosessorer fra 2006 som enda går og durer. Nå med moderne skjermkort til 1300,- i hver av de. De sliter bare med superekslusive spill alà Metro 2033. DX9 spill portet fra konsoll er pewpew.

Alt i alt blir det ikke så mye forskjell om du viul holde PCen ved like. Dyr PC og billige spill, eller billig konsoll og dyre spill? ;)

Jeg gjorde regnestykket i øverste tråden.

1 konsoll vs 3 pc oppgraderinger økonomisk. 1 spillnyhet kjøpt hver mnd.

På syv år kan konsoll være så mye som 25,000,- dyrere å eie. :whistle:

Ja, om du ser det på den måten. Men hva om jeg vil ha en dyr PC og få spill? Eller en billig PC og få spill? Hva med en konsoll og mange spill? Prisen avhenger av hva du vil ha og hva du har råd til. Vi kan like gjerne regne ut hva det koster å kjøpe grandiose vs big one. Femti grandiser er billigere enn femti big ones, men hva så? :;)

Dyr pc og få spill: Billigst å kjøpe konsoll, men er det like rått? :D

Billig pc og få spill: Billigst å kjøpe konsoll.

Konsoll og mange spill? Lønner seg å kjøpe pc.

Hva vi har råd til har i alt for mange år vært konsoll. "Jeg har ikke råd til PC". Som du ser ut fra mitt regnestykke så er dette i dag bare tull. Ihvertfall for de av oss som virkelig kjøper mange spill.

Sluttpoenget ditt korrelerer ikke med retorikken din, da den gikk på det økonomiske. Hva vil du ha ut av det? Dersom du bare vil bli mett så kjøper du selvfølgelig femti grandiosa og får ett par spill med på kjøpet. Dersom du likevel foretrekker Big One, så kjøper du det, men da sier du ikke at du ikke har råd til å oppgradere grandiosaen 2. hvert år.

:tease:

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Du har gjort 2 ganske store feil-vurderinger i regnestykket ditt. For det første (som andre har sagt) så er det ingen grunn til å betale 600,- for konsoll-spill. Har ikke kjøpt ett eneste nytt spill for mer enn 450,- de siste åra. Jeg ville redusert prisene dine til 400,- for konsoll og 250,- for PC.

For det andre, og absolutt viktigste, så er det absolutt ingen grunn til å inkludere display i regnestykket. Jeg har spilt ps3 og 360 på PC-skjerm siden jeg kjøpte dem, og jeg har en PC kobla til TV'n min.

Med disse modifikasjonene så sitter du igjen med 39.600,- for konsoll og 37.000,- for PC. Spør du meg så er den forskjellen liten nok over 7 år (371,- i året) til at det handler mer om hva man foretrekker.

Endret av Ares
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På den tida eg brukte på å lese denne tråden tjente eg 110.000 kroner.

Føretrekk å spele på konsoll eg, enkelt å greit. Har ingenting med at eg ikkje har råd til å oppgradere PC. Eg vil berre ikkje. PCen her i hus er filserver. Til surfing og liknande brukar eg laptop.

Elles, i mine år som ivrig gamer, har det ikkje vært eit einaste år der eg har kjøpt eit spel per månad. So mykje bra kjem det rett og slett ikkje ut. Hittil i år trur eg at eg har kjøpt 4 spel - og til etterrettning kosta ingen av dei 599. Ikkje 499 heller. Dei låg på mellom 299 og 399.

Endret av Optimus Trasti
Lenke til kommentar

Vent til spillene går ned i pris = profitt

Jeg kjøper svært sjeldent spill til over 400,- til konsoll.

Ofte venter jeg til spill nr. 2 i serien er kommet før jeg kjøper spill nr. 1 til en liten penge.

Til PC kjøper jeg stortsett MMORPGs. Det koster flesk.

Edit: Min PC kostet 13k uten spill, mens jeg fikk med to spill når jeg kjøpte PS3 til rundt 2k

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Hvordan ser handlelisten for 2006 PCen til 8k som er bedre enn en PS3 var på det tidspunktet. Er virkelig spent på den.

Jeg la jo inn 21,000,- i totalpris. Det burde holde til ett råskinn i 2006 + en oppgradering av skjermkortet underveis.

Her i huset har vi to prosessorer fra 2006 som enda går og durer. Nå med moderne skjermkort til 1300,- i hver av de. De sliter bare med superekslusive spill alà Metro 2033. DX9 spill portet fra konsoll er pewpew.

Tja. i 2007 kjøpte jeg en helt ok PC

25470 "Antec Performance One P182 Gun Metal"

"ATX miditower u/PSU" Stk 1 1 0 31.08.2007 760,- 760,-

24463 "Club3D Geforce 8800GTS 320MB PCIe"

"320BIT,GDDR3, Dual DVI, TV-out" Stk 1 1 0 31.08.2007 1 676,- 1 676,-

24912 "Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM"

"Caviar Special Edition 16MB cache" Stk 1 1 0 31.08.2007 620,- 620,-

26097 "GIGABYTE GA-P35C-DS3R DDR2/DDR3"

"ATX, Intel P35, GbLAN, PCI-Ex16" Stk 1 1 0 31.08.2007 748,- 748,-

27495 "Mushkin DDR2 4096MB enhanced Memory"

"EM2-6400 4x1024MB 800MHz. (5-5-5-12)" Stk 1 1 0 31.08.2007 1 196,- 1 196,-

23815 "Samsung DVD brenner SHS-183L"

"Svart, SATA, bulk SHS-183L/BEBM" Stk 1 1 0 31.08.2007 260,- 260,-

24542 "Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz"

"8MB, BOXED m/vifte Socket 775" Stk 1 1 0 31.08.2007 1 676,- 1 676,-

24304 "Microsoft Windows Vista Home Premium OEM"

"Norsk versjon 64-bit DVD-versjon" Stk 1 1 0 31.08.2007 760,- 760,-

23138 "Samsung 19" LCD 940BW Wide sort/sølv"

"1440x900, DVI/VGA, 4ms, TCO-03" Stk 1 1 0 31.08.2007 1 420,- 1 420,-

27122 "MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3"

"- Ny versjon, med kabler" Stk 1 1 0 30.08.2007 440,- 440,-

Totalt 11945,-

Edit: Stemmer ikke med summeringen over da de er uten MVA. 11945 er summen med MVA.

Edit2: Ser også at mus og keyboard ikke er med i regnestykket. Husker ikke hvor jeg kjøpte det, men det var vel neppe gratis.

Dette var på tiden en helt ok PC. Ingen av produktene var top of the line, og for å kjøre ting på max oppgraderte jeg skjermkort allerede i 2008.

Som du ser måtte jeg ut med vesentlig mye mer enn 8k, samt at jeg sparte penger på å kjøpe en billig skjerm, samt folkeskjermkortet på tiden.

Prossessoren var allerede rukket å bli et år gammel, så den du kjøpte i 06 kostet vel godt over 2k alene.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Som du ser måtte jeg ut med vesentlig mye mer enn 8k, samt at jeg sparte penger på å kjøpe en billig skjerm, samt folkeskjermkortet på tiden.

Regnestykket hans for PCen var uten skjerm, med skjerm var PC'en hans 13.000,-

Kjøpte selv en middels-til-lav kvalitet PC uten skjerm tidlig i 2008 for under 8.000,- så er ikke noe kjempefeil med det.

310355 Komplett Gamer a30

Leverte varer

1 stk i levering 803620084

Plukking begynt: 2008-01-10T09:50

Ferdigpakket: 2008-01-10T09:50

Sendt 1.00 7.638,17 7.638,17

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt tre pcer de siste 5 årene.

Første pcen kjøpte jeg rett etter konfirmasjon da jeg var 15, denne betalte jeg 11k for inkludert skjerm og annet tilbehør.

Neste PC ble en oppgradering (beholdt kabinett og annet utstyr), dette måtte jeg betale 5k for.

Siste PC ble kjøpt for ett år siden, da måtte jeg ut med 13k for kabinett og innmat. Skjerm, tastatus, headset og annet har blitt kjøpt inn i etterkant. Ligger vel på 15-16k totalt.

På 5 år har jeg brukt minimum 29k på maskinvare alene. Jeg kjøper ikke så ekstreme mange spill (går mest i MMORPG til PC) og enkelte gode spill.

Hadde jeg bare brukt penger på konsoll så hadde jeg spart minimum 23k på maskinvare. (Pris på PS3 da den ble lansert var vel rundt 6k?).

Lenke til kommentar

Med disse modifikasjonene så sitter du igjen med 39.600,- for konsoll og 37.000,- for PC. Spør du meg så er den forskjellen liten nok over 7 år (371,- i året) til at det handler mer om hva man foretrekker.

Nei, det er ikke feilvurderinger. Jeg har brukt tallene om hverandre i de forskjellige regnestykkene.

Jeg nekter å bruke tallet 400 for konsollspill, fordi det ikke er representabelt for hele tidsrommet. Nærmest alle mine PS3 spill (det er noen år siden jeg gikk over til utelukkende data) så har jeg betalt minimum 500,- per stykk som nyheter og jeg er en racer på prisjakt.no

Jeg mener at vi ikke kan komme her og sitte å regne på konsoll vs. pc når vi regner på 2-3 PC oppgraderinger og så lager vi motstykket på konsollpriser når den er i slutten av sitt livsløp. Dagens konsoller har for lengst startet på dødsleiet og omsettes for en slikk og ingenting. Dersom målet er å spille spill fra 2006-2011 og dermed slutte å spille, så kan det helt sikkert være at det lønner seg å kjøpe konsoll. Nå regner vi på ett helt livsløp, og da er det gjennomsnittspriser som teller. Se på regnestykket for 500,- per spill. Det blir fremdeles urovekkende skjevt.

Jeg mener at monitor bør være med i regnestykket, fordi det èr en del av regnestykket. Men vi kan godt trekke den bort. Men som sagt, da må vi legge til 5000,- i konsollbudsjettet fordi man trenger en pc til å administrere nettbank, email, facebook m.m. De 5000,- må trekkes fra på PC budsjettet som "penger spart" siden man ikke trenger å kjøpe en pc nummer 2. :thumbup:

At du likevel med dine kraftige justeringer som favoriserer konsollen understreker mitt argument: "Jeg har ikke råd til PC så jeg kjøper konsoll" nå må gjøres ugyldig, gleder meg. Da kom jeg jo til den rette konklusjonen, og det var hovedsakelig hele poenget. :thumbup:

I disse dager er en gamerpc billig folkens! :w00t:

Lenke til kommentar

Hadde jeg bare brukt penger på konsoll så hadde jeg spart minimum 23k på maskinvare. (Pris på PS3 da den ble lansert var vel rundt 6k?).

Hvorfor har du oppgradert tre ganger på tre år? Jeg har kjøpt èn data i samme tidsrom, og den blir fremdeles slått av svært få nylanseringer. Dvs., den tar fremdeles alt på bånn fyring... Ikke mange mnd igjen nå før den fyller 3 år.

Dog artig at du kanskje hinter til at du piratkopierer, siden du får spill gratis? Det var liksom hele poenget med regnestykket... Spillprisen gjør at dyrere datamaskiner lønner seg :tease:

Lenke til kommentar

Tviler ikke på at man fikk kjøpt det, men her skulle vi ha et råskinn av en PC i 2006. Jeg viser bare at jeg for 10k uten skjerm fikk en helt alminnelig PC i 2007, som allerede måtte inn for en oppgradering i 2008.

Her i huset har vi en Intel Q6600 fra 2007 (nypris rundt 1800,-)som enda går og går, og aldri kommer frem (møter ikke veggen). Sammen med ett GTX 460 er det fremdeles en maskin som virkelig banker konsollene :thumbup:

Ihvertfall hvis vi sammenligner på grunnlaget 720p oppløsning :thumbdown:

Jeg ser absolutt ingen grunn til å oppgradere Q6600 for multiplatformspill. Men det blir andre boller for Metro 2033, Crysis 2 DX11 og annet, men da kan vi heller ikke diskutere pc vs. konsoll, siden det blir som å sammenligne Uncharted på PS3 vs. Xbox 360... Hvordan skal vi få det til? :-) Man kan jo bare spille det på denne ene platformen og for de nevnte pc ekslusive titlene så kjøper man også en helt VILL datamaskin. Men det, er ett valg man selv tar og er forsåvidt irrelevant for diskusjonen som sammenligner pc og konsoll.

Man kan fint spille Metro 2033 på medium grafikk though, det er fremdeles bedre grafikk nå enn på konsoll :thumbup:

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Vil si det er sykt å kjøpe et spill til 599 kr i måneden. Tror folk har begynt å handle fra play.com eller amazon for å spare penger. Samtidig som til og med slagere som FIFA 12 koster ikke mer enn 399 når det kommer på release. Det kostet 599 for 2 år siden. Så prisene går nedover på konsoll.

Synes det er ganske feil i regnestykket når du operer med en pris som nærmest er det dobbelte av sannheten.

Lenke til kommentar

Etter min PC ble kjøpt har jeg spart snart over 8000kr til spill jeg velger til PC en til konsoller og det er ganske gode penger right there

Jeg kan finne spill som er nye og slikt til under 200,- imotsetning til spill på konsoller som regel koster 150kr til 300kr mer på release.

Om 1 år til har jeg sikkert for min del spart 8000kr med å velge PC versjoner av spill fremfor konsollversjoner av spillene. Dette er fordi jeg kjøper alt for mye hvert eneste år

Så pcen er dyr med engang du kjøper den, det er jeg enig i, men til gjengjeld over lang tid kan man spare like mye eller mer en det jeg kommer til å gjøre.

Kan ta eksempler her og nå

FIFA 12: 399kr konsoller, elkjøp og lefdal er vel billgst før lansering. Etter så stiger det som regel til 499kr

FIFA 12 til PC: Fant jeg til 180kr på amazon.co.uk

Rage: 499,- på konsoller

Rage til PC: Fant jeg til 180kr på samme side, amazon.co.uk

Batman AC: 499,- på konsoller

Batman AC: Fant jeg igjen nok engang til Pc for 180, samme side

Bare der bruker man 1397kr på konsollversjonene av disse spillene

På pc for min del bruker jeg kun latterlige: 540kr for 3 rykende ferske spill.

Her sparer man 857kr ved å kjøpe spill til pc, var et godt eksempel på å spare penger

Bare viss man er flink til å finne gode tilbud som jeg ser etter

Du kan være heldig på konsollsiden og få spill til 349kr da elkjøp pleier å kjøre gode priser på slike supersøndag. Selv her har jeg vært heldig med Forza 4, UC3, Resistance 3, MW3 og Dark souls, 349kr pr stykk for UC3, Forza 4, Resistance 3 og Dark Souls og MW3 var 333kr. Ble noen gode penger spart der også!

Ble også Skyrim (PC) til 249,- der, BF3 LE til 249,.- (PC). Du kan gjøre gode deals på pc spill her også viss man virkelig ser etter det

Tok et lite eksempel til:

20 spill x si 200kr pr stykk i snitt er 4000kr på pc

20 spill x 399kr i snitt pr stykk er 7980, men folk kjøper jo spill på Gamestop konstant og da blir det 499kr i snitt eller 599kr, do the maths

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Dette var noe jeg selv tok noen diskusjoner her på forumet for mange år siden. Konsollspill betaler en avgift for å kunne utvikles på disse konsollene. Over tid vil det som poengert i OP vise at PC i lengden lett kan forsvare prisen.

Har aldri betalt 499 + for et ps3 spill. Og ja jeg kjøper dem nye, og ganske mange spill.

En pc som gir en bedre opplevelse enn en ps3 må du ut med godt over 8000 kr også. Men det er jo etter hva du foretrekker, 19 av 20 ganger hadde jeg selv valgt et spill som kom til konsoll og pc til konsoll.

Kommer helt an på. Men konsollspill sin utsalgspris er på $60, hvor i Norge lett blir 600 kr i enkelte butikker. At noen kjeder tilbyr lavere, betyr at de velger å tape penger for å tjene kunder. Poenget er fremdeles gyldig.

Du glemte sofa. Du må legge til 20.000 på konsoll og 1000 for kontorstol på pc.

Nei, maken til synsing og antagelser om gjennomsnittsforbrukeren har jeg ikke sett! Du har ikke empiri for et eneste av tallene dine. Det eneste dette viser er at du har klart å komme opp med et tilfelle pc kommer billigst ut. Jeg kan gjøre akkurat det samme fordel konsoll, med det beviser da ingenting for det om.

Du skal vel også ha et hus? Poenget er helt gyldig. Har selv regnet på dette for noen år siden.

Merkelig. Jeg har mange konsoller og spill, men jeg har jo ikke brukt en krone på det. Antageligvis fordi jeg kjøper konsollen når den er billig, og spillene når de er enda billigere. På elkjøp finner man faktisk flere godbiter til under 200 kroner. :)

Noe har du uansett brukt. Men det samme argumentet kan du også gjøre for PC. På Steam kan man faktisk få 10-talls spill for 200 kr til sammen.

Du har gjort 2 ganske store feil-vurderinger i regnestykket ditt. For det første (som andre har sagt) så er det ingen grunn til å betale 600,- for konsoll-spill. Har ikke kjøpt ett eneste nytt spill for mer enn 450,- de siste åra. Jeg ville redusert prisene dine til 400,- for konsoll og 250,- for PC.

For det andre, og absolutt viktigste, så er det absolutt ingen grunn til å inkludere display i regnestykket. Jeg har spilt ps3 og 360 på PC-skjerm siden jeg kjøpte dem, og jeg har en PC kobla til TV'n min.

Selvsagt er det ikke alle som må betale så mye. Du velger å ikke se poenget her. Konsollspill er i snitt dyrere enn PC-spill. Og dette som nevnt tidligere, er fordi konsollspill må betale lisens.

Selvsagt må du legge til en skjerm. Hva skal du spille på? Du velger å se deg selv som et eksempel her, noe som ikke vil fungere om du skal se poenget.

Vent til spillene går ned i pris = profitt

Jeg kjøper svært sjeldent spill til over 400,- til konsoll.

Ofte venter jeg til spill nr. 2 i serien er kommet før jeg kjøper spill nr. 1 til en liten penge.

Til PC kjøper jeg stortsett MMORPGs. Det koster flesk.

Edit: Min PC kostet 13k uten spill, mens jeg fikk med to spill når jeg kjøpte PS3 til rundt 2k

Å vente på prisnedsettelser er noe begge plattformer har. Og er selvsagt en grei strategi.

MMO til PC trenger ikke koste flesk nei. Flere tilbyr gratis spilling etter kjøp i butikk, f.eks. Guild Wars (og kommende Guild Wars 2). Finnes også flere F2P (Free to play).

Vil si det er sykt å kjøpe et spill til 599 kr i måneden. Tror folk har begynt å handle fra play.com eller amazon for å spare penger. Samtidig som til og med slagere som FIFA 12 koster ikke mer enn 399 når det kommer på release. Det kostet 599 for 2 år siden. Så prisene går nedover på konsoll.

Synes det er ganske feil i regnestykket når du operer med en pris som nærmest er det dobbelte av sannheten.

Prisen er faktisk en realitet for enkelte. Konsollspill er alltid dyrere enn PC uansett hvordan du snur og vender på det. PC betaler ikke lisens for å komme ut på de utvalgte konsollene. Om noen butikker selger spill lavere, så er det butikken som faktisk betaler en del av prisen for deg. Slik at du fortsetter å handle der i framtiden.
Lenke til kommentar

Hvorfor har du oppgradert tre ganger på tre år? Jeg har kjøpt èn data i samme tidsrom, og den blir fremdeles slått av svært få nylanseringer. Dvs., den tar fremdeles alt på bånn fyring... Ikke mange mnd igjen nå før den fyller 3 år.

Dog artig at du kanskje hinter til at du piratkopierer, siden du får spill gratis? Det var liksom hele poenget med regnestykket... Spillprisen gjør at dyrere datamaskiner lønner seg :tease:

Jeg oppgraderte pcen tre ganger på fem år, noe som var nødvendig for de spillene jeg ville kjøpe.

Hvordan du klarer å få "Jeg kjøper ikke ekstremt mange spill" til å bli "Jeg kjøper noen spill, men piratkopierer resten" fatter jeg ikke. Jeg har rett og slett ikke mange spill.

Å vente på prisnedsettelser er noe begge plattformer har. Og er selvsagt en grei strategi.

MMO til PC trenger ikke koste flesk nei. Flere tilbyr gratis spilling etter kjøp i butikk, f.eks. Guild Wars (og kommende Guild Wars 2). Finnes også flere F2P (Free to play).

MMORPG koster flesk, spesielt de virkelig gode spillene. Titler som ikke gjør det så bra går for fremium-modellen etterhvert for å øke inntektene, men spill som gjør det bra beholder pay-to-play modellen.

Guild Wars 1 er ikke et fullverdig MMORPG. I sin tid fikk det stempelet CORPG.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...