Aspiranten Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Det er en evig kamp mellom de to spillstasjonene. PC vs. Konsoll. Begge sider har sine evige fanatikere som hele tiden kaster flammeballer inn i hverandres leirer. La oss ikke bevege oss helt ut på sidelinjen og diskutere stuemøblement og drikkeglass som passer til hvilken kontrollpreferanse, men la oss heller ta en nærmere titt på det urgamle argumentet: "Jeg har ikke råd til å oppgradere dataen hvert 2. år." Jeg eier en PS3 som jeg kjøpte i 2007 nesten utelukkende for MGS4 og GoW3. Men som seg hør og bør, så har det selvsagt blitt langt flere spill enn bare de to. I tillegg til PS3`n har jeg også ett monster av en PC. Mine tre sønner har litt mindre monstre av noen datamaskiner, og på bakgrunn av at det er jeg selv som har kjøpt komponentene og bygget alle fire maskiner så vet jeg litt om ytelse både i høybudsjett, middelsbudsjett og lavbudsjettmaskiner. Og som du nå har skjønt, så er vi fire gamere i familien. Nei, vent litt nå, jeg har funnet den perfekte jenta, hun gamer hun også . Dette betyr fem kopier (!) av hvert enkelt spill, og selvsagt en del datamaskiner som takler high-end 3dgrafikk. Så jo, økonomien i dette må jo være ett viktig tema for oss, så lenge vi også har lyst til å spille og ikke bare jobbe overtid for å finanisere spillingen. Så hvordan gjør vi dette lurer du på? Så lenge hvert spill koster 5-600,- til konsoll, så kan dette bli kjempedyrt. Datamaskiner er heller ikke billige i innkjøp, og har en for mange svært høy innstegspris. Men er det sant at man må bruke 30,000,- for å få en bra datamaskin? Jeg bygget nettopp en monstermaskin til eldstemann i huset. 15,000 kom det på. Denne maskinen vil kjøre Metro 2033 på maks som varm kniv i smør. Hans Q6600 (prosessor fra 2007) sammen med ett skjermkort fra i fjor til 1500,- gikk i arv til nestemann. Denne maskinen klarer de aller fleste spill i dag på svært høy grafikkinnstilling. Dette er fordi konsollmaskinene er fra 2005\2006 teknologi, og bremser utviklingen på PC. Dette betyr igjen at oppgraderingspresset som før var på dataplatformen, ikke eksisterer i like høy grad lenger. Gaming er ikke en gratis hobby, med mindre man er en pirat som kun stjeler for å snylte på godene samtidig som man får konsollen levert av NAV. I likhet med andre hobbyer så må man ut med relativt store summer for å starte opp, men i motsetning til andre hobbyer så kan man velge om man enten vil kjøpe på nedbetaling, eller å betale alt på en gang. Hva mener jeg nå? Jo, konsoller blir subsidiert av utviklerene for å være billige i innkjøp, slik at flest mulig kjøper maskinvaren som etterpå blir rene gullgruver i spillsalget. For det er jo ingen som gir bort noe gratis. Utviklerene av Playstation og Xbox legger selvsagt en smart liten beskatning på hvert spill som selges, og det er derfor du må ut med 599,- for ett brennhett spill mens det samme spillet koster ynkelige 349,- på PC markedet. Du betaler rett og slett for konsollen din hver gang du kjøper ett spill. Dette er jo kanonbra for de som kjøper 3-4 spill og lar det være med det. Billig konsoll, og helt ok utgift å kjøpe spill for totalt sett. Det er mer lønnsomt enn å kjøpe data for disse brukerene. Men hva med vår familie som må kjøpe så mange spill? Og hva med storforbrukere? For det er vi også... Vi kjøper generelt minst 3 spill i måneden, men jeg antar at de færreste her inne har en stor familie som konsumerer så mye spill som oss, så jeg vil nøye meg med å bruke eksempelet 1 spill i måneden. Regnestykket forklart: Konsollspill omsettes normalt for 499,-, 549,- og 599,- PC spill omsettes normalt for 249,- 299,- og 349,- En helt ok oppgraderingspakke for gamingdata kan du få for 4000,- (Da har du Kabinett, strømforsyning, mus, tastatur og headset fra forrige data.) En per i dag fullstendig utrangert konsoll koster mellom 1700,- og 2500,- (Selv billige maskiner i dag yter bedre enn konsollene nå) For prisen til en oppgraderingspakke i data kan du kjøpe 6,6 konsollspill For prisen av en konsoll kan du kjøpe 8,3 pc spill Dersom du kjøper 10 konsollspill må du betale 5490,- Dersom du kjøper 10 pc spill må du betale 2990,- Mellomlegget mellom de to er på hele 2500,- og allerede nå har du tapt penger på å kjøpe konsoll kontra en middels pc (som har bedre grafikk). Husk at vi i hovedregnestykket skal kjøpe 1 spill i måneden, og at en konsolls livsalder er 6-7+ år (dagens). 7 år = 84 måneder = 84 spill x 599 = 50,316,- (KONSOLL) 7 år = 84 måneder = 84 spill x 299 = 25,116,- (DATAMASKIN) Så må vi også regne på konsollprisen den gang den var flunks ny. Playstation 3: 6000,- Spill: 50,316,- HD-TV i 2006: 15,000,- Sluttsum: 71,316,- på 7 år. (KONSOLL) La oss vokte oss og oppgradere datamaskinen tre ganger på 7 år, selv om min tre år gamle i7 CPU er laaaaangt ifra steget å bli byttet ut. Oppgraderingsracet er over nå folkens. Datamaskin: 8,000,- Oppgradering 1: 4,000,- Oppgradering 2: 4,000,- Spill: 25,116,- Skjerm: 5000,- (Vi sparer ikke på kvaliteten! Sluttsum: 46,116,- og nå kjøpte vi en kanooonskjerm samtidig som vi oppgraderer hyppig for å nyte knallgrafikk på de PC ekslusive spillene (som trenger oppgraderinger) Jeg håper dette setter en stopper for dette argumentet som påstår at det gir en økonomisk gevinst å kjøpe konsoll. De eneste som tjener på at vi storforbrukere av spill her på gamer.no kjøper konsoll, er Sony, Microsoft og Nintendo. Dersom du er uenige i tallbruken min, ikke kritiser tankeløst men gjør ditt eget regnestykke! Det er garantert flere enn meg som er interessert i å se flere enn èn variasjon av disse tallene. Jeg er ihvertfall svært interessert Endret 3. september 2011 av Aspiranten 3 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Du har flere gode poeng her slik men glemmer at det meste av AAA ekslusive spill aldri kommer til Pc...og å ikke oppleve noen av den siste tidens beste spill er jo dumt. Og det er vel ikke mange som kjøper konsoll spill til 599 lenger?? Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Jeg snakker bare om det økonomiske insentivet. Ting som ekslusive spill får vi holde utenfor, da dette ikke er en generisk enten eller debatt. Gjør gjerne regnestykket på 499,- per spill også, jeg tror du vil bli stygt overrasket min gode venn (Trekk fra 8400,- fra summen 71,000 og sammenligne med 46,000) Tilbud og lignende holder vi oss borte fra. La oss holde sammenligningen til pris på NYHETER, all den tid vi PC gamere kan raske til oss litt eldre AAA spill til 3-4 euro på Steam under weekend sales så vil ikke tilbudssammenligning komme konsollspillene til gode heller Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 For å være ærlig så er det sjeldent jeg betaler tilogmed 499,- for et konsoll spill....maks er som regel 399,- Og det er ikke nødvendigvis tilbud men smarte kjøp vil jeg nå kalle det. Og det å ikke ta høyde for eksklusive spill blir som å sammenligne biler uten høyde for merke eller kvalitet...og det blir jo feil. Selv om det er vanskelig å veie opp for slik i et regnskap så er det en viktig faktor..om ikke den viktigste for endel da det er jo spill som er i fokus her? Men det er din tråd og kalkyle så jeg lar det blir med det, bra tiltak forresten Lenke til kommentar
GnilreG Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Har aldri betalt 499 + for et ps3 spill. Og ja jeg kjøper dem nye, og ganske mange spill. En pc som gir en bedre opplevelse enn en ps3 må du ut med godt over 8000 kr også. Men det er jo etter hva du foretrekker, 19 av 20 ganger hadde jeg selv valgt et spill som kom til konsoll og pc til konsoll. 1 Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Har aldri betalt 499 + for et ps3 spill. Og ja jeg kjøper dem nye, og ganske mange spill. En pc som gir en bedre opplevelse enn en ps3 må du ut med godt over 8000 kr også. Men det er jo etter hva du foretrekker, 19 av 20 ganger hadde jeg selv valgt et spill som kom til konsoll og pc til konsoll. Jeg håpte at jeg hadde forklart godt nok i teksten hvorfor jeg vet hva jeg snakker om når det kommer til pris og ytelse. For 8000,- får du oppgraderingspakken Intel i7 2600K SandyBridge (toppmodellen), hovedkort og 8gb ram. Så kjøper du GTX 580 til 3500,- Da har du noe av det råeste som finnes der ute... Vi snakker flaggskip data. Det eneste du trenger i tillegg nå er en strømforsyning (vi kjøper quality: corsair) 1000,- dvd drev: 200,- mus + tastatur: 500,- skjerm: 2000,- Kjøper vi AMD prosessor og ett mindre skjermkort så får vi fint hele dataen inn under 8000,- inkl. skjerm, mus og tastatur. Ja, tilogmed kontorstolen din skal vi få inn i budsjettet. Likevel vil denne billige 2011 teknologien banke 2006 teknologi. Det er bare en håndfull titler som virkelig utnytter kraften tilgjengelig i store, dyre maskiner. Jeg tøyser ikke når jeg sier at min maskin er ett overklokket monster hva ytelse angår... Dersom du ikke betaler mer enn 499,- per spill, så kan du jo se på regnestykket og gjøre endringen selv med dine egne tall. Regnestykket blir fremdeles ganske stygt, og nå oppgraderte vi hyppig på dataen for å jevne ut oddsen, samtidig som vi kjøpte en relativt dyr skjerm. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Du glemmer også merverdien i en PC kontra konsoller. Du kan bruke en PC til litt mer enn du kan konsollene. Samtidig vil jeg si at å regne full pris på TV'en inn i konsollprisen også blir litt feil ettersom de fleste sikkert hadde hatt TV uansett om de hadde konsoll eller ei. 1 Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Du glemmer også merverdien i en PC kontra konsoller. Du kan bruke en PC til litt mer enn du kan konsollene. Samtidig vil jeg si at å regne full pris på TV'en inn i konsollprisen også blir litt feil ettersom de fleste sikkert hadde hatt TV uansett om de hadde konsoll eller ei. Veldig mange gamere er unge gutter som bor hjemme hos mor og far. Uten egen TV blir det lite gaming Og i de tilfellene hvor folk hadde TV fra før, så var det i 2006 snakk om gamle CRT skjermer som ikke klarte å vise HD bilder. På ett eller annet tidspunkt ble disse byttet ut, og det var mer på grunn av Xbox 360 og Ps3, enn den "tidlige" lanseringen av HD TV kanaler vil jeg mene Det var ihvertfall på grunn av PS3 at jeg kjøpte HD TV til 15,000 i 2006, og da kjøpte jeg ikke akkurat høykvalitet... De fleste tv`er dengang lå på 20,000,- + Uten TV, ingen gaming desverre. Så lenge vi skal regne på skjerm til PC, så må vi også regne på TV til konsoll. Vi kan også ta regnestykket dithen at vi uansett må ha en PC for email, wimp, spotify, osv osv, og dermed kan vi trekke fra 4-5000,- fra pc budsjettet, siden vi "uansett måtte ha investert dette" i begge budsjettene. (+5000,- til PC i konsollbudsjettet, og 5000,- spart i PC budsjettet siden vi nå bare bygger ut på den pc`en vi uansett må ha.) Enden på visa vår nå blir vel at det er veldig mange måter å angripe dette på, men de fleste vil desverre havne i datamaskinens favør, på grunn av at forskjellene på pris er uheldig store, og i noen ekstreme tilfeller koster dataversjonen av spill bare halvparten. Endret 31. august 2011 av Aspiranten Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Du har flere gode poeng her slik men glemmer at det meste av AAA ekslusive spill aldri kommer til Pc...og å ikke oppleve noen av den siste tidens beste spill er jo dumt. Og det er vel ikke mange som kjøper konsoll spill til 599 lenger?? Med AAA mener du vell "de nyeste feiteste fpsene med den nyeste feiteste grafikken". Slike spill er totalt uinteressante for meg, da det stort sett er gammelt oppgult, bare med en ny og finere innpakning. Kan ikke komme på et eneste spill som er verdt å spille, som jeg ikke har fått til PCen min. 2 Lenke til kommentar
Licht Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Du har flere gode poeng her slik men glemmer at det meste av AAA ekslusive spill aldri kommer til Pc.. Talet på konsolleksklusive IP-ar er ikkje høgt utanfor Nintendo-konsollane (og eg rekner med det ikkje er dei det er tale om, sidan du trekk inn "AAA"), og personleg har eg iallefall få problem med å velje havet av PC-eksklusive spel framfor eitt og anna Halo og Uncharted. 3 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Du har flere gode poeng her slik men glemmer at det meste av AAA ekslusive spill aldri kommer til Pc...og å ikke oppleve noen av den siste tidens beste spill er jo dumt. Og det er vel ikke mange som kjøper konsoll spill til 599 lenger?? Med AAA mener du vell "de nyeste feiteste fpsene med den nyeste feiteste grafikken". Slike spill er totalt uinteressante for meg, da det stort sett er gammelt oppgult, bare med en ny og finere innpakning. Kan ikke komme på et eneste spill som er verdt å spille, som jeg ikke har fått til PCen min. Du har flere gode poeng her slik men glemmer at det meste av AAA ekslusive spill aldri kommer til Pc.. Talet på konsolleksklusive IP-ar er ikkje høgt utanfor Nintendo-konsollane (og eg rekner med det ikkje er dei det er tale om, sidan du trekk inn "AAA"), og personleg har eg iallefall få problem med å velje havet av PC-eksklusive spel framfor eitt og anna Halo og Uncharted. Dette er jo deres meninger og smak, ganske så uinteressant egentlig og uvesentlig i det store bildet om vi skal sette det hele på spissen... Lenke til kommentar
g6wkFV6yfl_ Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Du glemte sofa. Du må legge til 20.000 på konsoll og 1000 for kontorstol på pc. Nei, maken til synsing og antagelser om gjennomsnittsforbrukeren har jeg ikke sett! Du har ikke empiri for et eneste av tallene dine. Det eneste dette viser er at du har klart å komme opp med et tilfelle pc kommer billigst ut. Jeg kan gjøre akkurat det samme fordel konsoll, med det beviser da ingenting for det om. Endret 1. september 2011 av formkake 1 Lenke til kommentar
BakaBerg Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Du har flere gode poeng her slik men glemmer at det meste av AAA ekslusive spill aldri kommer til Pc...og å ikke oppleve noen av den siste tidens beste spill er jo dumt. Og det er vel ikke mange som kjøper konsoll spill til 599 lenger?? Med AAA mener du vell "de nyeste feiteste fpsene med den nyeste feiteste grafikken". Slike spill er totalt uinteressante for meg, da det stort sett er gammelt oppgult, bare med en ny og finere innpakning. Kan ikke komme på et eneste spill som er verdt å spille, som jeg ikke har fått til PCen min. Du har vel ikke prøvd / sett mye til God of war 3, Demons souls, Uncharted 2 da tydligvis. Og mass effect 1 var 360 ekslusiv til å begynne med. Jeg og eier en bra gaming pc, og foretrekker fpser på den, og heldigvis har devs begynt å legge inn automatisk støtte for xbox 360 kontroller for pc spill med bare plug and play (the witcher 2) der jeg kobler til HDTVen min på pcen og spiller det som et konsollspill. Men mange spill for min del er helt forferdelige å spille sittende på pc. Jeg foretrekker å spille på tven min, føttene på bordet og skinka halveis liggende i sofaen. Å ha et tastatur og en mus i fanget kan ikke måle seg i mine øyne med spaken. og jeg tviler på at jeg er alene med det 1 Lenke til kommentar
Licht Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Dette er jo deres meninger og smak, ganske så uinteressant egentlig og uvesentlig i det store bildet om vi skal sette det hele på spissen... Er det ikkje nettopp dine meiningar og din smak du presenterte i innlegget eg svara på? Er dei meir vesentlege? Lenke til kommentar
BakaBerg Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Dette er jo deres meninger og smak, ganske så uinteressant egentlig og uvesentlig i det store bildet om vi skal sette det hele på spissen... Er det ikkje nettopp dine meiningar og din smak du presenterte i innlegget eg svara på? Er dei meir vesentlege? eid Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Du har flere gode poeng her slik men glemmer at det meste av AAA ekslusive spill aldri kommer til Pc...og å ikke oppleve noen av den siste tidens beste spill er jo dumt. Og det er vel ikke mange som kjøper konsoll spill til 599 lenger?? Med AAA mener du vell "de nyeste feiteste fpsene med den nyeste feiteste grafikken". Slike spill er totalt uinteressante for meg, da det stort sett er gammelt oppgult, bare med en ny og finere innpakning. Kan ikke komme på et eneste spill som er verdt å spille, som jeg ikke har fått til PCen min. Du har vel ikke prøvd / sett mye til God of war 3, Demons souls, Uncharted 2 da tydligvis. Og mass effect 1 var 360 ekslusiv til å begynne med. Jeg og eier en bra gaming pc, og foretrekker fpser på den, og heldigvis har devs begynt å legge inn automatisk støtte for xbox 360 kontroller for pc spill med bare plug and play (the witcher 2) der jeg kobler til HDTVen min på pcen og spiller det som et konsollspill. Men mange spill for min del er helt forferdelige å spille sittende på pc. Jeg foretrekker å spille på tven min, føttene på bordet og skinka halveis liggende i sofaen. Å ha et tastatur og en mus i fanget kan ikke måle seg i mine øyne med spaken. og jeg tviler på at jeg er alene med det Jeg har ikke prøvd Demons Souls, men samtlige av de andre spillene du nevner finner jeg fantastisk kjedelige. (obs: bare prøvd God of War 1 og Uncharted 1, de var begge så dårlig at jeg ikke utforsket den serien noe mer). Jeg har sett argumentet med at "sofaen er bedre enn en kontorstol, og derfor liker jeg konsoll best" tusen ganger før. Alle som bruker dette går ut i fra at det kun er kontorstoler ved PC-pulter rundt omkring. Dette er selvsagt ikke tilfelle, og selv sitter jeg i en kjempegod stressless når jeg gamer på PCen, noe som slår en hvilken som helst sofa. Endret 1. september 2011 av Skurupu 1 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Dette er jo deres meninger og smak, ganske så uinteressant egentlig og uvesentlig i det store bildet om vi skal sette det hele på spissen... Er det ikkje nettopp dine meiningar og din smak du presenterte i innlegget eg svara på? Er dei meir vesentlege? eid Hehe, der ser du...skriver å surrer så mye at en nesten ikke vet hva en babbler i lenger Kjenner jeg fikk litt vondt i stumpen nå. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Har ikke lest hele tråden, men kort sagt kommer mye ann på hva du foretrekker, hvor mange spill du kjøper og hvor nytt utstyr du vil ha. Spill til PC koster mindre enn spill til konsoll, men til gjengjeld bør du oppgradere PCen relativt ofte i forhold til konsoll. Det koster selvsagt en del. Spill til konsoll koster mer enn spill til PC, men har du først kjøpt konsollen trenger du ikke tenke mer på den før neste generasjon noen år senere. Alt i alt blir det ikke så mye forskjell om du viul holde PCen ved like. Dyr PC og billige spill, eller billig konsoll og dyre spill? Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Du glemte sofa. Du må legge til 20.000 på konsoll og 1000 for kontorstol på pc. Nei, maken til synsing og antagelser om gjennomsnittsforbrukeren har jeg ikke sett! Du har ikke empiri for et eneste av tallene dine. Det eneste dette viser er at du har klart å komme opp med et tilfelle pc kommer billigst ut. Jeg kan gjøre akkurat det samme fordel konsoll, med det beviser da ingenting for det om. Ikke heng deg selv ut for mye nå da. Jeg kan vise til kvitteringer, da tallene jeg har brukt er mine egne. Jeg har eid PS3 siden den var ny Men du har rett i det. La oss si at vi gjør regnestykket på vegne av en mann som flytter ut fra foreldrene sine. Da må han ha sofa. Jeg vil gjerne se at du debunker spillprisen min, siden du patetisk prøver å si at tallene mine er feil uten å vise til denne empirien din. Selv uten TV og litt lavere spillpris så kommer konsollen dårlig ut, haha. Hvis meg at vi ikke betaler en ekstraskatt til Sony og Microsoft i dagens system. Eller ble du bare sår bak og måtte gulpe opp litt? Billigste alternativ for oss storforbrukere er PC. Faktisk har du i tillegg råd til en billig tv og en konsoll etter en stund dersom du kjøper pc. "So much for exclusives..." Og hvis vi gjør regnestykket helt fra Playstation One, 1995 nå da, 16 år... Så blir regnestykket enda verre. Jo, jeg har gamet helt siden commodore så det regnestykket er aktuelt for meg og mitt budsjett. Pris siden 1995: 57,600,- i PC Spill (300kr) (+6 dataoppgraderinger og 2 skjermer) 105,600,- i konsollspill. (550kr) (+ 3 konsoller og 2 tv`er) (Ps: Du sier at du kan gjøre det samme fordelaktige regnestykket for konsoll, men da vil jeg klare å debunke de alt for høye oppgraderingskostnadene du kommer til å gi til PC. Legg nemlig merke til at jeg i mitt øverste innlegg skrev hvordan du kan eie en konsoll økonomisk: Den er billig i innkjøp, så dersom du kjøper mindre enn 8 spill så er det mest økonomisk å kjøpe konsoll.) Endret 3. september 2011 av Aspiranten Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Alt i alt blir det ikke så mye forskjell om du viul holde PCen ved like. Dyr PC og billige spill, eller billig konsoll og dyre spill? Jeg gjorde regnestykket i øverste tråden. 1 konsoll vs 3 pc oppgraderinger økonomisk. 1 spillnyhet kjøpt hver mnd. På syv år kan konsoll være så mye som 25,000,- dyrere å eie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå