Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen nykker ved kjøring

DaMole

Anbefalte innlegg

Hei.

Så det har seg nettopp slik at bilen min, en Skoda Felicia 1997 modell nykker når jeg kjører. Det skjer som oftest når jeg kjører i fart som 0-60, men det har også skjedd når jeg har kjørt i 80. Det som skjer når bilen nykker, er at jeg ikke har muligheter til å gasse. Det vil si at om jeg kommer til en bakke så vil jeg slite med å komme meg opp pga at den ikke vil gi mer gass. Hele nykkingen varier fra 3-12 sekunder, og det er veldig irriterende hvis det skjer i kryss da jeg skal komme meg inn på forkjørsvei og må få opp farten slik at jeg ikke blir til hinder (har skjedd en gang).

Noen som har peiling på hva problemet er? Bilen bruker altså bensin og den har manuell girkasse om det har noe betydning. Takker for alle svar.

PS: Har prøvd kondensfjerner 1 1/2 gang (dvs 1 1/2 flaske på to forskjellige dager, der 1 flaske vart brukt nå sist). Dette har ikke hjulpet, men jeg skal til bensinstasjonen for å kjøpe ei ny flaske for å prøve igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter 30 sek på google :

The fuel filter on a felicia 1300 is located underneath the car, behind an exhaust shield and at the front end of the petrol tank.

og på noen biler er det et skjold som er er over filteret for at det ikke skal bli ødelagt hviss man kjører over noe.

nykking kan også komme av feil med lmm,feil med lambdasonde, vakumlekasje, dårlig gnist/ikke gnist på alle plugger, tett bensinfilter(med tett bensinfilter så ville den nokk ikke starta),

fult av dritt/løv og slikt inni luftfilter/luftinntak, kan være så mangt. men er bilen gådd så langt og ikke bytta bensinfilter så prøv å bytt det.

jeg bytter bensinfilter/dieselfilter 1 gang i året.

Endret av 1915
Lenke til kommentar

Skal gjøre dette snart, så snart fatter'n kommer hjem fra arbeid i og med at han vet mere om biler enn hva jeg gjør. Jeg og han har også tenkt på bensinfilteret, men så dro han på arbeid før vi fikk skiftet det. Med plugger, hvilke plugger tenker du på?

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

Bremsene er fine, i og med at den har vært på EU-kontroll for ca. 1 måned siden og jeg mener på at bremsene blir testet der. Det kan skje når som helst, det er ikke nykking konstant, men nykk på forskjellige tider. Hender også at den nykker når jeg tar inn clutchen når jeg bremser ned i et kryss for å gire ned, for så å kjøre igjen. Det er da når jeg slipper clutchen og kjører at dette skjer. Det er sjeldent, men det hender at det skjer.

Holder enda en finger på bensinfilteret.

EDIT: Også kan jeg nevne at den har problemer med å gå på tomgang. Jeg står helt i ro med bilen og venter kanskje på at en kø skal oppheves (kø for asfaltering f.eks) og den begynner å lage en lavere lyd, så en høyere og så en lavere osv. Akkurat som om den sliter med å holde seg i tomgang. Det kan også høres ut som at den holder på å slå seg av. Så tar jeg å gir gass noen ganger i 'fri' for å prøve å unngå at den slår seg av (i tilfelle, dette har ikke skjedd da).

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

Er det kommet vann/fukt nedi tennplugg-hullene slik at det blir overslag? Det kan gi nykking ved gasspådrag. Har opplevd det selv flere ganger.

Trekker bilen falskluft? Min bil gjorde dette, og da hadde den problemer med å holde seg i gang på tomgang, og rykket veldig, spesielt når den var kald. Jeg opplevde flere ganger at motoren stoppen stoppet helt når jeg trykket inn clutchen for å gire. Hvis bilen trekker falskluft hører du det som regel en suselyd nedi motorrommet når den går på tomgang.

Lenke til kommentar

problemet ditt er tenningsrelatert. Plukk av kontakten til CPS sensoren din og rengjør denne godt. Påfør electrogrease etterpå. Så skal du se at problemet ditt plutselig forsvinner.

Hvor er CPS sensoren?

EDIT: Også kan jeg vel nevne at det er kun når motoren er varm at det skjer, har aldri merket det når jeg har nettopp starten den (når den er kald).

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

problemet ditt er tenningsrelatert. Plukk av kontakten til CPS sensoren din og rengjør denne godt. Påfør electrogrease etterpå. Så skal du se at problemet ditt plutselig forsvinner.

Hvor er CPS sensoren?

EDIT: Også kan jeg vel nevne at det er kun når motoren er varm at det skjer, har aldri merket det når jeg har nettopp starten den (når den er kald).

Cam Position Sensor. Sitter i enden av en av/kammen(e) din(e).

Ta et bilde av mororommet ditt så skal jeg peke på den for deg.

Om du har en MAF(luftmassemåler) kan du også plukke ut denne og forsiktig blåse forgasserrens inn i den og la den tørke en time, to etterpå. Det hender seg at selvrensingprogrammet på disse brenner fast støvpartikler slik at den trenger høyere temperatur for å kunneholde temperaturen den er innstilt på og derfor leser feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...