compleksdog Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Hei, jeg er 24 år og snart ferdig med bachelor i matematikk. Jeg valgte matte fordi det var det greieste faget av de verste på skolen, var ikke god, men det var som sagt det beste av det verste... Jeg hadde også veldig dårlig snitt fra vgs. Så å bli dyrlege var liten sjanse for. Dyrlege har vært drømmen siden jeg starta på skolen. Drømmen! Men ikke så sterk at jeg jobba hardt på skolen... Var bare lei hele tiden. Er jo det nå også, men dette er hakket mer interessant. Skal jeg bli dyrlege så må jeg ta sikkert opp så å si alle fagene på VGS igjen! Men er redd hele familien kommer til å flå meg levende bare jeg nevner det. Noen som har tips og råd for hva jeg burde gjøre? Noen som vil dele lignende scenarioer? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Du har en 3 år lang utdannelse, du kan maks få 8 år støtte av lånekassen. For å bli veterinær er det 6 år normert tid. Du må altså finansiere siste året av utdannelsen selv. Du vil ikke få studielån av lånekassen(har du brukt lenger enn normert tid eller vært på folkehøyskole så vil du måtte klare deg enda lenger uten støtte fra lånekassen). Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Følg drømmene dine. Du lever bare en gang! Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 @xaco: Nå vil trådstarter mest sannsynlig måtte bruke et par år på å ta opp fag som privatist, og det er en utmerket periode å legge opp litt penger. Hvis trådstarter samtidig klarer å spare opp litt penger under de første fem årene av utdannelsen,ved hjelp av deltidsjobb, og sommerjobber, bør det gå helt greit å finansiere det siste året. For øvrig kan det jo hende at trådstarter fortsatt bor hjemme, og ikke har studielån. Da er det en ikke-sak. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) @xaco: Nå vil trådstarter mest sannsynlig måtte bruke et par år på å ta opp fag som privatist, og det er en utmerket periode å legge opp litt penger. Hvis trådstarter samtidig klarer å spare opp litt penger under de første fem årene av utdannelsen,ved hjelp av deltidsjobb, og sommerjobber, bør det gå helt greit å finansiere det siste året. For øvrig kan det jo hende at trådstarter fortsatt bor hjemme, og ikke har studielån. Da er det en ikke-sak. Jeg har ikke sagt at TS ikke burde gjøre det. Jeg bare informerer om det. Hvis TS vil bli veterinær og er motivert til å jobbe for det, er det langt fra dumt å gjøre det. Men det hadde også vært noe dritt å sitte der etter det femte året og plutselig finne ut at man ikke får studielån. Endret 1. september 2011 av xaco Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Det var ikke ment direkte til deg, egentlig. Det var mer som tilleggsopplysninger til trådstarter. Lenke til kommentar
kekelikek Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Hei compleksdog, Det at du har tatt en Bc.S i Matematikk er ikke dumt. Du får sannsynligvis ikke bruk for det som dyrlege, men kanskje det kan brukes i en deltidsjobb? Som nevnt over så får du ikke støtte i mer en 8 år. (bor du hjemme?) trenger du støtte? Har du benyttet deg av støtte? du vet best. Ellers så kjenner jeg flere folk som studerer/har studert lege i utlandet, da spesielt Polen. (Grunnet det samme som vetrinær utdanningen, høye snitt.) Kanskje dette er noe du burde vurdere. Du kan kanskje gjennomføre dette studiet på under 6 år? Dersom du jobber skikkelig hardt. Jeg har venner og bekjente som har fullført Bc.S grader som har startet helt på nytt og tatt to helt forskjellige utdanninger. Du er ikke alene. Et tips jeg kan gi deg, ikke gjøre noe du ikke liker. Dersom du vet du vil bli Vetrinær, så gå for det. Edit: se link for altærnative skoler. Norge har ikke så mange som du kan se. http://netvet.wustl.edu/vschool.htm Endret 1. september 2011 av Aiensan Lenke til kommentar
compleksdog Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Hei alle! Jeg skal studere informasjonen dere har skrevet og google mye på dette. Og vil komme tilbake med hva planene blir videre! Takk skal dere ha! Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Du kan ta vetrinærstudie i polen. Lenke til kommentar
Cob1991 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Du kan gjøre som meg! Jeg flytter ned til Budapest om 3 uker for å ta et "Pre-medical course" på McDaniel college. Det blir et år med biologi,kjemi,fysikk, medisinsk engelsk og ungarsk, som er alt som man trenger for å komme inn på veterinær, lege etc. Jeg skal bli veterinær og neste år blir det vet.medicine i Budapest. Man er garantert kursplass, og sender bare inn søknad med cv som skrevet på nettsidene (link: http://www.studyhungary.hu/index.php?show=men&mid=2 ) Det er ikke forsent, og dette kurset er bedre enn å måtte tilbringe et par år og ta opp et tonn med fag som privatist. Mener faktisk at dette er bedre både tidsmessig og økonomisk. Det koster rett under 50.000 for året, og det gir deg jo en kickstart på hvordan skolesystemet er og hvordan det er å studere i utlandet du kan også følge meg på www.dragejenta.blogg.no, den blir med meg ned til Budapest og skal oppdateres ganske ofte om hvordan det er der nede Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå