Gå til innhold

[Hjelp] Finne navnet på et program

Anbefalte innlegg

Leste for en stund siden, i et ukjent nummer av hjemmePC om et program som når du skrudde av PC'en gjorde dette:

1. Skrudde seg av

2. Skrudde seg på

3. Lagret økta på harddisken

4. Skrudde seg av igjen

Når du da skrudde den på lastet den bare inn den lagrede økta, noe som resulterte i under 10 sekunders boot.

Har lett igjennom alle hjemmePC jeg fant, men fant ikke et spor...

Trenger virkelig dette til de rævva skolePC'ene vi får :thumbdown:

Takk for all hjelp!

Endret av aragagg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg misforstår nå - men er det ikke bare vanlig sleep og hibernate moduser du beskriver her?

Sleep modus bevarer inneholdet av RAM når du "slår av" maskinen med det og kan dermed starte opp uten å laste inn nye data i det hele tatt - hvilket resulterer i at maskinen starter på 1-3 sekunder maks. Sleep mode bruker strøm mens maskinen er av - men veldig veldig veldig lite.

Hibernate modus gjør det samme, bortsett fra at data i RAM skrives til harddisken og at maskinen slår seg HELT av og bruker nul strøm. ALt den gjør i oppstarten er å dumpe dataene fra harddisken tilbake inn i RAM - og så er du akkurat tilbake slik maskin var før hibernate. Dette tar typisk under 5-10 sekunder avhengig av harddisk hastighet.

Begge funksjonene har den nyttige egenskapen at det tar vare på sesjonen din akkurat som den var - så f.eks. om du har opp nettleser med 12 faneark med ting du har researchet + et halvskrevet word dokument så er det ingen behov for å lukke disse opp og ned igjen.

Er det dette du er ute etter?... I så fall er dette innebygget nå i så og si alle operativsystem og du vil finne det under strømstyringsalternativer "power options" for eksempel på vista/win7. Du kan f.eks. sette "å lukke ned skjermen" til å være sovemodus - bruke den vanlige strømknappen til å være dvalemodus - og å bruke vanlig shutdown fra startmenyen når du faktisk vil slå av maskinen på tradisjonell måte. Jeg restarter så og si aldri lenger ved mindre jeg trenger det for updates.

-Stigma

Den lagrer ikke en "fresh" økt...

Trikset er at PCen restarter seg slik at du får en nærmest-blank ram.

Windows er ikke Unix basert vetdu -_-"

Hmm... så i praksis er du ute etter et program som rebooter maskinen og SÅ setter den i sleep/hibernate? Jeg ser ikke helt hva den praktiske fordelen er bortsett fra å redusere hibernate oppstarten med kanskje 1-2 sekunder men...

Du burde også oppnå identisk effekt ved å rett og slett bare lukke programmene du har brukt før du hibernater.

Windows fra og med Vista vil uansett bruke opp ledig RAM til superfetch for å øke ytelse på mye brukte programmer. Jeg tror ikke disse dataene lagres når du hibernater så det skulle ikke være relevant i forhold til det.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Når jeg har brukt maskinen i en par timer er det byggd seg opp en del dritt som gjør den tregere.

En reboot fikser problemet.

Jeg er IKKE ut etter å lagre fanene mine, men å få boottiden på rundt ett minutt mens pcen ligger i skapet og ikke i timen.

Step by step:

1. Bruker pcn

2. Legger i skapet, trykker på ettellerannet i et program som restarter pcen

3. Lukker skapet, og imens starter PCen seg pånytt <- Slik at jeg slepper å boote i timen

4. Når jeg henter PCen er den i hibernate med en nyoppstartet windows økt lagret på harddisk.

5. Når jeg starter den i timen laster den det inn på få sekunder

Edit:

Hmm... så i praksis er du ute etter et program som rebooter maskinen og SÅ setter den i sleep/hibernate?

You're absolutly right! :thumbup:

Husk, disse Pcene er rævva, og lukking av programmer er ikke nok desverre :thumbdown:

Endret av aragagg
Lenke til kommentar

Ok, vel da kan jeg svare at jeg ikke kjenner til et slikt program desverre.

Jeg ser dog ikke helt hva man skulle oppnå med det. Hvis det IKKE er det samme å bare lukke programmene som å restarte - så er det i så fall tegn på at du har et helt annet underliggende problem i et bakgrunnsprogram som lekker minne eller noe slikt. Det er nemmelig ikke noen annen måte at minne bare kan fylles opp vilkårlig liksom.

At noen som helst maskin skulle ta "en time" (selv om du sikkert overdriver med vilje her) å starte opp fra hibernate skulle være tilnærmer umulig. Det eneste hibernate startup gjøre er jo å dumpe data fra disk til RAM, og den eneste relevante faktoren der er hvor rask disken kan lese data. Å lese 1,2 eller 4GB data til RAM er raskt selv på en urtreg maskin og den tregeste harddisken du finner. Har selv en atom-basert maskin med 5200RPM mekanisk harddisk (omtrent så treg hardware som du finner i noen maskin) og den våkner fra hibernate på godt under 10 sekunder. Ca 2 sek på sleep mode. Hvis hibernate start tar mer enn 30 sekunder (selv om du har mange programmer oppe i sesjonen) så vil jeg si at det peker mest mot en harddisk som er i ferd med å dø og dermed leser ekstremt tregt. Jeg kan ikke komme på noen særlig annen forklaring som ville forklart hvorfor det kunne gå så tregt for deg ved mindre OS installasjonen din skulle ha noen seriøs feil i seg.

hvilken windows versjon snakker vi om her forøvrig?

EDIT: Kanskje du kan teste med e ubuntu live CD og se om hibernate går like tregt der. Det kunne i så fall peke mot hardware problem. Går det plutselig fryktelig fort der så kan det peke på noe galt i windows installasjonen din (eller noen program konflikt). Usikker på om du kan hibernate når du kjører direkte fra live-CD dog. har aldri testet, men det kan godt være det er mulig.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

1. Jeg har ett underliggende program som lekker minne, det er skolens antivirus... fjerner jeg det tar de pcen min.

2. Jeg kan ikke legge til minne, det er heller ikke lov...

Dere må gjerne komme med alternative løsninger på problemet mitt!

Takk for alle innleg hittil :)

Endret av aragagg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...