AnonymDiskusjon Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 hei! bare lurer om noen her vet om gifttelefonen er anonym? f.eks om jeg ringer pga. overdose (narkotika), kontakter de leger/politi eller ser hvor jeg ringer fra? om tilfelle vil jeg ha muligheten til å ringe noe sted for hjelp men uten å bli bura inn og få trøbbel etterpå. pleier alltids overleve så lite lysten på ta sjansen og få trøbbel,men litt risky noen ganger å være helt alene uten å vite noe når det går dårlig... f.eks noe nå nylig, no piller jeg har nå (RC lignende MDA) gir meg av og til store plager bare ved bittesmå for store doser a'la kvart/halv pille (20-50mg for mye er veldig bad!) for mye, f.eks et døgn med oppkast,skjelving,svette hjertebank og andre småting (pusteproblemer,smerter,synsproblemer,uke+ med hallusinasjoner,søvnproblemer,angst og andre "psykiske" ting,ikke fysisk..vet det bare er i hue mitt) som kun får når jeg tar for mye som det. veldig lett å ta for mye av akkurat dette jeg har nå tydeligvis for hendt par ganger lett:s men også andre ting generelt.. hadde vært veldig bra å kunne kontaktet noen (hvem som helst) med litt peiling hvor jeg kan spørre om hjelp om uhellet skulle være ute. f.eks, noen som vet: kan man f.eks spise kull som motgift,eller no annet man har i hus pga. vanlige overdoser (ikke opiater,speed,kola el.l da,) ? andre tips/info? takk..snakkes! Postet av anonym: 0cbddf976c8a64bda94a9431da8c64d0 Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Ring og spør om det er anonymt eller ikke. 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Hei Hvis du har fått overdose må du ringe 113, og ikke begynne å behandlet dette på egenhånd. Vi får håpe du er i stand til å ringe, for å ruse seg alene er alltid ekstra risikofylt. Hilsen Dag 1 Lenke til kommentar
A E S T H E T I C Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jævla smart, glhf videre i livet.. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 wapzor, den type kommentarer er sjelden konstruktive. Gifttelefonen er anonym, men som dag sier burde du heller ringe 113. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 ok flott, tusen takk folkens:) da kan jeg altså trygt ringe gifttelefonen om uhellet skulle være ute. veldig bra, supert..veldig betryggende og bra å vite,nr. skrives ned nå. er i en litt kjip sosial situasjon nå vil ikke dra inn andre rundt meg eller få trøbbel dermed 113 uaktuelt. takk igjen:) Postet av anonym: 0cbddf976c8a64bda94a9431da8c64d0 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 ok flott, tusen takk folkens:) da kan jeg altså trygt ringe gifttelefonen om uhellet skulle være ute. veldig bra, supert..veldig betryggende og bra å vite,nr. skrives ned nå. er i en litt kjip sosial situasjon nå vil ikke dra inn andre rundt meg eller få trøbbel dermed 113 uaktuelt. takk igjen:) Postet av anonym: 0cbddf976c8a64bda94a9431da8c64d0 Hvorfor skulle du få trøbbel om du ringer 113? Alle har rett på øysblikkelig hjelp. Mvh Dag Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 er redd for at de kontakter politi når de hører det er narko. ganske sikker på om jeg blir tatt inn pga no sånt at jeg får trøbbel med politi og slikt.. og dermed mye pes med folk rundt meg. litt redd for at de ville insistert på å hjelpe meg om jeg ringte å hørte om det ikke var heelt sikkert livsfare bare en ubehagelig overdose jeg mest sannsynlig overlever uansett. owell,takk igjen da Postet av anonym: 0cbddf976c8a64bda94a9431da8c64d0 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Sånn fungerer det ikke. Helsepersonell har streng taushetsplikt. Du kan være helt trygg på at de ikke går videre til politiet og forteller om narkotikabruket ditt om du trenger hjelp for overdose. Noe annet ville jo vært helt utenkelig, og ditt tilfelle viser hvor viktig det er at helsehjelp er for alle, enten en er nå syk av det ene eller det andre. Det skal generelt veldig mye til før helsepersonell bryter taushetsplikten. Det kan skje i nødrettsituasjoner der det er snakk om å forhindre alvorlig skade på andres liv og helse. Hilsen Dag 2 Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Det er sant det dag sier, jeg har vært oppi en situasjon der jeg har ringt 113 pga. en venn som tok overdose, men han fikk ikke noen problemer med politiet i etterkant. Gjør degselv, dine venner og din familie en tjeneste og ring 113 istedet for å prøve å fikse overdosen din selv, det kan fort gå galt. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Det er sant det dag sier, jeg har vært oppi en situasjon der jeg har ringt 113 pga. en venn som tok overdose, men han fikk ikke noen problemer med politiet i etterkant. Gjør degselv, dine venner og din familie en tjeneste og ring 113 istedet for å prøve å fikse overdosen din selv, det kan fort gå galt. Helt enig. Det kan være små marginer mellom liv og død. Jeg har selv gått overdosevakt da jeg jobbet i Utekontakten i Bergen for mange år siden. Det var aldri et tema å kontakte politiet. Vi ringte AMK hvis personen var bevisstløs. And that's it. Hvis vi hadde begynt å ringe politiet hadde stoffmisbrukerne stukket så snart de så snurten av oss. Men til TS, du bør gjøre noe med rusingen sin. Det er ikke noe liv det du holder på med. Det kan fort gå galt hvis du ikke tar tak i livsstilen din. Legge deg inn til behandling og kom deg på rett kjøl. Det er det beste du kan gjøre. Med vennlig hilsen Dag Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Kjenner en som jobber i ambulansetjenesten. Han sier at de ikke har lov og gi opplysninger til politi. Det har hendt at politiet har ringe dem for å høre om det f eks det lukter alkohol av pasient eller om de et ruset. Men da svarer de bare at de ikke kan svare på det. Samme er det med legene. Politiet må isåfall dra selv å sjekke og følge demmes egne protokoller og retningslinjer. Det er slik i Norge at man skal ikke være redd for å få livsviktig hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå