Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lakkskader etter proff polering


simpl

Anbefalte innlegg

Heia

 

Sist uke hadde jeg bilen på et bilpleie verksted, de skulle polere bilen og utbedre en del riper.

Når jeg henta den så den mye bedre ut og ripene de skulle gå over var mindre synlige. Det eneste jeg fikk beskjed om når jeg dro derfra var at jeg ikke skulle vaske bilen på noen dager.

 

Nå når jeg så over bilen i går så la jeg merke til veldig mange "steinsprut" lignende lakkskader på panseret og en del rundt om ellers på bilen som ikke var der før polering.

 

Hva kan ha skjedd? Har forresten kun kjørt 30-35 mil siden poleringa.

 

 

Edit: Kan legge til at det var et kraftig regnvær hjem fra verkstedet, kan det ha vært synderen?

Endret av simpl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis er det søle/sand/kvister som har truffet lakkeringa som ikke har størknet ordentlig ja.

Var noe sånt jeg å tenkte. Men såvidt jeg vet la de ikke på noen ny lakk. De rubba bare ut ripene og voksa/polerte.

 

Er litt kjipt å ha brukt i underkant av 10 tusen på bilen når den nå ser verre ut med de "steinsprut" hakka enn den gjorde før polering osv. ;\

Lenke til kommentar

Disse steinsprutskadene har du garantert hatt fra før. De oppstår ikke bare over natta, og heller ikke med en poleringsmaskin, og selv en helt ny bil vil etter noen uker med vårkjøring få disse. Disse oppstår gjerne om våren når strøsand kommer fram og renner sammen med vannet ut på veien.

 

Den biten med ikke vaske på noen dager er bare tull.

Lenke til kommentar

Den biten med ikke vaske på noen dager er bare tull.

 

Ikke nødvendigvis, er vel noen vokstyper hvor man ikke skal vaske med en gang etter påføring

 

Maksimalt 24 timer her. Hvis du vasker innen 24 timer, vil ikke voksen forsvinne, men holdbarheten vil reduseres.

Gjelder dette kraftig regn også?

 

I mitt tilfelle var det "1 års polering" de kalte det hos bipleieverkstedet. Men det som ergrer meg litt er at ripene de skulle glatte over på min bil så mye bedre ut når jeg hentet bilen. Men etter at jeg kom hjem (litt over 1 times kjøretur) i kraftig regnvær, så så det ikke like bra ut...

 

edit. Bilen var forresten hos de i 30 timer..

Endret av simpl
Lenke til kommentar

WTF??? rett under 10K for lakkrens og polering?? Da hadde jeg forlangt at bilen så NY ut etterpå!!! Du er jo gal hvis du betaler så mye for en vask/rens og polering av bilen...

Har hadde du fått full vask innvendig, vask, rens og polering utvendig for under 2000kr.

 

Btw, kan det være at disse prikkene dine sitter utenpå lakken?? Eller er du sikker på at det er fordypninger i lakken??

Lenke til kommentar

Gjelder dette kraftig regn også?

 

I mitt tilfelle var det "1 års polering" de kalte det hos bipleieverkstedet. Men det som ergrer meg litt er at ripene de skulle glatte over på min bil så mye bedre ut når jeg hentet bilen. Men etter at jeg kom hjem (litt over 1 times kjøretur) i kraftig regnvær, så så det ikke like bra ut...

 

edit. Bilen var forresten hos de i 30 timer..

 

Egentlig gjelder det all fuktighet som regn, dugg, vasking osv.

Herdetiden gjelder fra voksen/sealeren blir tørket av bilen og varierer fra merke til merke, men felles er alt i fra 1-24 timer. Voks ligger gjerne på 2-12 timer og sealer (lakkforsegling) trenger gjerne opp i mot 12-24 (helst ved 20 grader eller mer) timer for å få maksimal holdbarhet. Noen sealere, som f. eks. CG JetSeal 109 trenger kun 20 minutter (holdbarheten er deretter og).

 

Det som skjer under herdeprosessen er at de stoffene som holder voksen myk skiller seg ut og legger seg på toppen av vokslaget, så selve laget blir hardt og får festet seg til lakken.

 

Det kan hende at de som polerte bilen din ikke tok en skikkelig wipedown før de la på voks eller sealer. Etter polering ligger det igjen en del oljer som skal hjelpe til å smøre og hindre slik at middelet tørker ut mens man holder på. Disse legger seg gjerne nedi småriper og skjuler dem inntil neste vask, eller hvis man kanskje kjører i regnvær som i dette tilfellet. Disse oljene må fjernes så man kan inspisere lakken for å se om man faktisk har fått vekk vaskeriper, hologram osv. for så å legge på voks/sealer for å få maksimal heft på lakken. Hvis ikke det blir gjort, og sammen med en dårlig jobb, tar det ikke lang tid før bilen er nesten like ille igjen.

 

Når du spruter vann på bilen, perler vannet seg fortsatt på lakken, eller legger det seg i større flak?

Har du et bilde av merkene? Her lukter det dårlig arbeid...

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Bilen ser jo fin og blank ut på bilder da. :)

 

Ang. steinsprut og riper så vill jeg ringt og hørt med dem ettersom de tydeligvis ikke har fjernet det.

Det var jo ikke rare greiene egentlig, men mer enn nok til å irritere. Det er uansett ikke så vanskelig å fjerne 99% med lakkstift og våtsliping for en som kan det. :)

Lenke til kommentar

Bilen ser jo fin og blank ut på bilder da. :)

 

Ang. steinsprut og riper så vill jeg ringt og hørt med dem ettersom de tydeligvis ikke har fjernet det.

Det var jo ikke rare greiene egentlig, men mer enn nok til å irritere. Det er uansett ikke så vanskelig å fjerne 99% med lakkstift og våtsliping for en som kan det. :)

Joda, "overall" så ser bilen mye bedre ut. Men det er en grunn til at jeg skreiv "eksempel på steinsprut hakka" etc. Det er ca. 20 av de små hakka på panseret etter poleringa, før så var det 1-3 synlige..

 

edit: Og med fare for at jeg gjentar meg selv. Så var ripene mye mindre synlige når jeg henta bilen i deres lokaler, enn når jeg var kommet hjem. Er derfor ejg har vært skeptisk til regnværet som var på veien hjem.. evt. for kort herding eller noe..

Endret av simpl
Lenke til kommentar

Hmm, det kan jo hende at det har lagt seg noe rester etter polish nedi, da synes riper og steinsprut mye tydeligere... Litt vanskelig å se på bilder.

Det er mulig ja, har du noen forslag til hvordan jeg kan få de restene ut? Uten å gjøre hakka verre? Eller er det kanskje like greit at de eventuelle restene ligger der så det motvirker rust?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

 

Eg er veldig interessert i å vite kven som tok seg 10k betalt for den jobben.

 

Det er ikkje første gongen eg ser at mykje av defektene ikkje er fjerna og "ikkje vask bilen på nokon dagar" utsagnet!

 

Tar forbehold om kven som utførte arbeidet, men slik er det eg opplever dette.

 

Dei "proff" versktedene tar inn bilar i fleng, vaskar den og polera den kjapt i eit steg og ferdig. Sjølve poleringsmidla inneholder ein godel olje som vil skjule defektene(ripene) godt. Men dei vil komme tilbake når oljen blir skyldt vekk. Det er nettopp det som har vore problemet hos deg. Berre at det har skjedd veldig fort pga regnet.

 

Har dei hatt bilen i 30 timar, har dei sikkert hatt tid til å la voksen eller LSP få herda i 24 timar. Og som andre har sagt, så vil kun holdbarheten bli redusert, og iallefall ikkje forsvunnet på 30-35mil..

 

Tok i sommar ein bil som hadde vore på bilpleie verksted og han hadde fått same beskjed om å ikkje vaske bilen på noken dagar. Gjettom det var tonnvis med vaskeriper på den bilen!

 

ang. steinsprutene så har dei alltid vore der. Det er når resten av bilen ser mykje bedre ut, blir dei godt synlege. Har same problemet på frontfangeren på civicen min.

 

Den ripa du viser bilde av ser ikkje ut som har blitt gjort noko med. Eg vil tru at det går an å skjule den skikkeleg med ordentlig rubbing. Våtsliping vil nok fikse biffen.

 

Hadde du betalt meg 10k, skulle eg tatt to stegs polering med lsp og voks, innvendig vask, voksing av felg. Fullpakke med andre ord :p

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Disse tar 12 000,-, men resultatet er deretter ;)

 

De mest ivrige av bilvaskerne samles på www.detailersclub.no hvor de utveksler erfaringer og skrytebilder. Hvis du tar en tur innom der for å se hva de gjør, er det bare å være forberedt på et mindreverdighets kompleks uten like, for disse gutta går g-r-u-n-d-i-g til verks.

 

Stikkord:

 

-33 forskjellige bilpleie produkter.

 

-18 forskjellige verktøy.

 

-70 timer arbeid.

 

Det gnikkes og gnis, skrubbes og rubbes – alt ned til de helt minste detaljer. Motor, hjuloppheng og verktøyet (!) er like viktig som lakk og skinn.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...