Plaffen1 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Hei, Jeg er på utkikk etter nytt kamera. Jeg har tidligere brukt Canon G11, som jeg var godt fornøyd med. Nå ønsker jeg midlertidig å gå videre, til et speilreflekskamera. Jeg har sett litt på Canon 600D. Jeg liker godt å gå i fjell, og ta naturbilder, men også bilder av det meste annet. Altså litt allsidig bruk, men spesielt til fjell og natur. Jeg tenkte, som tidligere nevnt, litt på Canon 600D, med standard objektiv. Har dere noen tanker om dette er en grei ide? Er objektivet dårlig? Jeg tenker egentlig at jeg kan strekke meg til ca 3500 kr for et objektiv i starten, i tillegg til kamera (5-6000?). Jeg har familie som er på ferie i Canada nå...kan det være en ide å få de til å kjøpe et kamera der? Eller objektiv? Takker for svar! Lenke til kommentar
se# Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er best, men 600D er et bra alternativ å starte med. Personlig ville jeg kjøpt et objektiv med litt mer zoom en 3x, for eksempel Canons 18-135 IS som også er et relativt rimelig objektiv i samme klasse som 18-55 IS, men med litt mer tele. Hvis du ikke har noen spesiell grunn for å velge Canon kan du også se på andre merker, Nikon D5100 er et bra kamera i samme klasse som 600D og Panasonic G3 har ikke speil, men er et systemkamera med omtrent samme muligheter. Om det lønner seg å kjøpe i Canada vet jeg ikke, du må nesten bare sammenligne tilbud. Jeg ville ikke kjøpt der uten at det var ganske mye å spare. Du mister muligheten for å klage i norsk butikk hvis noe går galt (ikke så veldig stor fare), men mye å tape hvis det først skulle skje. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Canon 600D skal være et godt kamera som gir mye for pengene, så det er sannsynligvis en god ide ja. 18-135 kommer som jeg regnet med ikke særlig godt ut i test hos photozone.de. Kitobjektivet 18-55 har vel så god bildekvalitet, og den ekstra telezoomen på 18-135 vil du ikke savne veldig mye. Reelt bedre objektiver enn 18-55 er tamrons 17-50 (ikke-VC), og Sigma har en 17-70 zoom som også kan være et alternativ. Et objektiv med bedre zoomområde kunne være Canon 15-85 (+ for bra vidvinkel på denne), men den koster også litt mer. Det kommer an på lommeboka hva du ser deg råd til. Det er helt greit å starte med kitobjektivet som er helt ok, og se an objektivparkutvidelsene til du vet mer hva du vil ha. Endret 5. september 2011 av trygvan Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hva med å kjøpe 600D med stobjektiv og så feks en zoom i tillegg ?? Feks denne. https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-55-250mm-f4-56-is-79164 Lenke til kommentar
tvister Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Nikon D5100 er etter min mening det beste amn får i den klassen for pengene i øyeblikket. Kit objektivne som følger med er helt greie optisk selv om de er noe lyssvake. Hva som gir mest valuta for spenna forandrer seg ganske ofte merkene imellom og alle som er på markedet er i dag stort sett i stand til å levere bedre bilder enn det fotografen er kapabel til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå