Gå til innhold

Komponentanbefaling til stillegående PC for foto og litt videoredigering?

Anbefalte innlegg

Min gamle Core 2 duo E6600 sliter litt nå, så jeg tenkte det var på tide med oppgradring.

PCen skal brukes til redigering av foto og video fra DSLR. Programvare: Win 7 64bit og Lightroom 3.

Neppe CS5/6, men kan kjøpe skoleversjon, så det er en mulighet...

Poenget for meg er ytelse og stabilitet. Stabilitet er viktigst. Jeg lurte på SSD, men forstår det som at stabiliteten ofres litt.

Vurderer kjøp av ny skjerm. Vil helst gå for 27-30" med 2560*1600. Kan i7-2600K drive denne?

•  
  • ASUS P8P67 DELUXE B3 P67 S-1155 ATX 1 499,00 kr 1 499,00 kr
  • Eller ASUS P8Z68 V-PRO

• COOLER MASTER MIDITOWER CM 690 II ADVANCED AT... 799,00 kr 799,00 kr
  • Eller Silverstone Raven RV03B-WA Sort

• CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600M... 429,00 kr 429,00 kr
  • Eller 16GB

• INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155 2 249,00 kr 2 249,00 kr

• SEAGATE BARRACUDA XT 3TB 7200RPM SATA/600 64M... 1 599,00 kr 1 599,00 kr

• SEASONIC
    X-760 760W MODULAR

Innspill?

Endret av Per69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne bruke grafikkdelen i i7-2600K prosessoren må jeg ha z68 chipsettet.

8GB Ram bør holde, men RAM er jo billig, og 16GB vil ikke skade.

Raven kabinettet frister ganske mye, men plasseringen av PSUen er ...pussig.

Ellers er kanskje Fractal Design Define R3 det mest opplagte valget?

SSD; fremdeles usikker.

PSU, dette er et viktig komponent, og et som har feilet for meg flere ganger. Ønsker en Gold PSU (stille). Tror Seasonicen er et greit valg.

HDD; må i hvertfall være 7200RPM eller mer, men antakelig bør jeg ha en systemdisk (Velociraptor 10.000rpm eller SSD) og en stor lagringsdisk (7200RPM).

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du bruke grafikkdelen i prosessoren? Uten at jeg har veldig mye peiling på videoredigering, så vil jeg tro at det beste er å ha et eget skjermkort til slikt, og da trenger du ikke grafikkdelen i prosessoren. Muligheten i Z68 for å bruke grafikkdelen i prosessoren, kalles "hybridgrafikk", og er vel egentlig noe som er mest aktuelt i laptoper for å spare strøm eller for de som ikke trenger et eget skjermkort.

Fractal Design Define R3 er såvidt jeg har skjønt kanskje det beste stille midikabinettet for tiden (i hvert fall et av dem). Det er jo ikke det største eller kuleste kabinettet, men det er stilrent og gjør utvilsomt jobben. Mye lydisolasjon og støvfiltre.

Lenke til kommentar

Jeg er primært opptatt av bilderedigering i Lightroom, muligens photoshop. Såvidt jeg vet trengs det ikke dedikert grafikkort til dette. Ref Toms hardwareog denne tråden.

Dessuten kan jeg dersom behovet melder seg oppgradere med et grafikkort med CUDA. Foreløpig bruker altså ikke PS denne teknologien, og det er liten grunn til å tro at Lightroom bruker den.

Jeg skal kun redigere enkle filmsnutter. Dette blir i et forholdsvis enkelt program som feks premiere elements. Hvis og når behovet for skjermkort melder seg får jeg sikkert mer for pengene enn i dag.

SSD: har lest noen frustrerte kommentarer om at dette er mest for dem som liker å tweake pcen, ikke dem som bruker den som et verktøy. Dersom jeg tar feil er jeg med på å ta inn SSD, så lenge det ikke skaper problemer for en PC som vil stå på 24/7.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Liste:

•  
  • CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D EATX BLACK Masse plass!
  • SEASONIC X-760 760W MODULAR Lydløs og god. Har vært ute for noen psuer som har feilet...
  • CORSAIR H100 HYDRO CPU COOLER S-775/1155/1156/1366/AM2+/AM3 Bygger lite og ser ryddig ut. Ønsket primært å bruke min trofaste Reserator 1, men bunnen var irret helt fast, så jeg tenkte jeg burde unngå lekkasje.
  • ASUS P8Z68 DELUXE/GEN3 Z68 S-1155 ATX Mange USB3 porter, støtte for PCI-E 3
  • INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
  • 2x CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) x2=16GB Lå en rar kommentar på mine foretrukne brikker om at man ikke kunne kjøpe 2sett a 4gb , så da tok jeg disse fordi de bygger lite i høyden.
  • OCZ VERTEX 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC Virker fornuftig pris/ytelse.
  • ZOTAC GEFORCE GTX 560 TI 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP Aldri hørt om. Vil ha 2GB pga høyoppløst skjerm og flerskjermoppsett. Vurderer Dell 27"
  • DELTACO RAM FOR 2.5# HDD I 3.5# PLATS
  • ACE RUBBER FRAME FOR POWER SUPPLY
  • ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (3.5 GRAM)
  • MICROSOFT WINDOWS 7

+ noe annen software, både office og bilde/video editeringssoftware.

Er skeptisk til:

Skjermkortet, vurderer MSI 560TI 2GB Twin Frozr 2 eller et Gainward 560TI 2GB

Støy fra H100

Kvalitet og høyden på RAM i forhold til evt Noctua NH D14. Bør jeg kjøpe ett 16gGB sett fremfor 2x8GB sett?

Har lest for mye negativt om OCZ Vertex 3. Bytter nok til Intel 510.

Hovedkortet - Asus eller gigabyte? Kanskje ASUS P8Z68V PRO/GEN3 er greiest. Spiller egentlig GEN 3 noen som helst rolle?

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...