Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en PHILIPS SNB6500 Nettverksrouter. Den mister internet fra modemet hele tiden, dette skjer hvertfall 2 - 3 ganger om dagen. Det virker som om den plutselig sliter med å gi ut ip-adresser eller at komunikasjonen mellom modemet og routern ikker er helt på sitt sterkeste.

Når jeg googler problemet eller leser forum sier folk at det ikke er noe annet å gjøre enn å restarte den helt til det virker igjen, og dette fungerer. Saken er bare at vi er ganske lei dette konstante problemet.

Så! Er det noen som kanskje har hatt en lik case, og vet hvordan man kan løse problemet? Eller kanskje har noen bedre routere å anbefale?

Er det en fix?

Hva er et bra router kjøp i dag? Til et typisk hjemme nettverk med 3 datamaskiner og 3 mobiltelefoner.

PS: ISP er Canaldigital og det er de som har levert alle komponentene vi bruker nå. Linja er stabil og god.

Endret av venture
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har altså et modem + en ruter?

Kan du finne ut om det er et rent modem vi snakker om - eller en modemruter?

Kommenter også på om du bruker kabel eller trådløs forbindelse.

Første steg i et slikt problem vil være å identifisere i hvilket ledd problemet oppstår. For dette ville jeg annbefalt å bruke enkel ping-logging.

Jeg avventer med å forslå konkret hvordan du går frem til du har besvart de relevante spørsmålene over.

Å kjøpe en ny ruter før du vet hva som er problemet blir bare et skudd i mørket. Det kan enten fikse problemet eller gjøre ingenting. Det er bedre å analysere situasjonen først så slipper du å gjette på hva som er problemet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er nok for mange samtlige forbindelser. Bittorrent e.l. kan få routere til å knele.

Anbefaler ASUS RT-N56 eller RT-N16. Førstnevnte er rask og har både 2,4 og 5GHz trådløsnett.

Begge tåler masse trafikk og bør gi problemfritt nett.

Jeg respekterer erfaringen din la7dfa.com, men her er du vel enig med meg i at det vi vet alt for lite om problemet enda til å kunne si at en ruter nødvendigvis er løsningen (eller i det hele tatt er nødvendig for å rette problemet).

Det kan jo være dusinvis av andre enklere problemstillinger som forårsaker lignende fenomen. Ikke alle former for nettvers-ustabilitet kommer av problemer fra å håndtere mange forbindelser. Jeg vil heller påstå at det er veldig liten del av de typiske problemkildene.

EDIT: OP har jo ikke nevnt om han i det hele tatt bruker bittorrent...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Du har altså et modem + en ruter?

Ja det stemmer. Et enkelt modem med kun de nødvendige porter, ingen direkte tp-tilkobling (kun en for internet). Alt av utstyr er koblet til router som gir internet via modemet.

Kommenter også på om du bruker kabel eller trådløs forbindelse.

Alle som bor her bruker kabel forbindelse mellom router og pc.

Første steg i et slikt problem vil være å identifisere i hvilket ledd problemet oppstår. For dette ville jeg annbefalt å bruke enkel ping-logging.

Skal gjøre dette asap. å se om jeg får noe mer informasjon ut av det.

Du kan prøve å endre MTU fra 1500 til 1492 da får du mer overhead på pakkeflyt og stabilere tilkobling.

Jeg skal se om dette vil ha noe å si.

Det er nok for mange samtlige forbindelser. Bittorrent e.l. kan få routere til å knele.

Joda, bittorrent blir brukt.

Jeg vil også legge til at vi mister ikke selve lanforbindelsen, men det er kun internet tilgangen som blir borte. Pluss at folk som prøver å logge seg på nette etter at denne feilen har innvirket vil ikke kunne motta en ip-adresse. Det er ikke modemet som mister mottakelsen, dette har vi testet ved kun å koble en datamaskin direkte gjennom modemet med gode resultater.

Som sagt; eneste kjente løsning for oss er restart av router.

Takker for all hjelp så langt, og jeg kommer med mer info i morgen når jeg har gjort de to testene.

Endret av venture
Lenke til kommentar

Hvis du allerede har funnet ut at det er ruteren som feilen (i og med at direkte forbindelse til modem fungerer bra) så har du jo allerede kommet langt.

Jeg kjenner ikke ruteren du bruker spesiellt godt, så det eneste jeg kan foreslå er å sjekke om det finnes oppdatert firmware til den på nettet.

Du kunne også sjekket om det var noe relatert til IP-tildeling ved å prøve å låse en statisk IP på en av maskinene og se om denne ikke fallt ut når de andre gjør det. Om så - så hadde du i så fall hatt en workaround på problemet uten ny hardware.

Ellers så er en ny ruter løsningen.

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter mye strev har jeg funnet ut at den eneste løsningen er å oppgradere firmware. Det har jeg også gjort, men rett etter at jeg gjorde dette oppstod ett annet problem. Nå har vi internet hele tiden og mister ikke forbindelse med routern, men; Streams stopper plutselig bare å buffre og enkelte spill disconnecter hele tiden fra servere osv.

Den eneste løsningen så langt for å se videre hvis en video stream stopper er å refreshe browser.

Greit nokk, spillene kan vi portforwarde, men har ikke trengt det før.

Jeg legger også til at etter firmware oppgraderingen ble alle router instillinger resatt til fabrikk oppsett, men alt skal være satt opp nøyaktig slik det var før. Eller har jeg kanskje glemt noe?

Router: Philips SNB6500

Frimware: v1.09 (Dec 6 2005) Dette er den seneste drivern.

Internet: Canal Digital Kabel, kjører dynamisk ip.

Legger også til en siste ting! Modemet og selve internet forbindelsen er ikke problemet, hvis vi kobler datan rett til modemet er det ingen problemer.

Takker for hjelp! Jeg trenger det!

Endret av venture
Lenke til kommentar

Kjøpte meg D-Link Dir-655! Nå fungerer alt slik det skal. Digg!

Med andre ord, har du en Philips SNB6500 å sliter med de samme problemene jeg gjorde. Så bare drit i hele greia. Jeg kan love deg at jeg har prøvd alt, ALT! men til ingen nytte. Løsning er enkel, kjøp ny router ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...