Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biler som ikke ruster, alu karosseri.

Actibus

Anbefalte innlegg

Utenom Audi A8/S8 hvilke andre biler er det som har aluminiumskarosseri?

Er lei av rust og skit, men A8/S8 er ikke akkurat de mest bensingjerrige bilene, selv om komforten er på topp.

Eneste andre bil jeg kjenner til er Delorean, men den er ikke akkurat lett å få tak i :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aluminium ruster da ikke!

Det oksiderer, ja. Men ruster gjør det definitivt ikke. Når det skjer, skjer det heller ikke på samme måte som med jern og stål.

Aluminiumen svekkes ikke av denne korroderingen i noen stor grad, da det ikke ekspanderer på samme måte som rust.

Lenke til kommentar

Aluminium (og kobber m.fl.) i seg selv korroderer vel (så vidt jeg vet og har erfart) ikke bort; du vil få et overflatelag med aluminiumoksid (som har høyere smeltepunkt enn rent aluminium, og er et problem ved sveising), som beskytter underliggende materiale mot videre oksydering. Brukt sammen med andre materialer (hovedsakelig stål, muligens også rustfritt stål) kan du imidlertid få en vedvarende galvanisk korrosjon.

Land Rover Defender har (hovedsakelig) aluminiumskarosseri, men ramma og torpedoveggen, samt ramma inni dørene, er av stål. Der aluminiumsplatene på dørene kommer i kontakt med stålramma inni, så har de hatt endel problemer med galvanisk korrosjon som nevnt.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, er fullt klar over at aluminium oksiderer, samt at det er endel verre å fikse ved kollisjoner, men nå har jeg ikke for vane å kollidere, så akkurat det tenker jeg ikke så mye over.

Plastikk er jeg ikke noe glad i, og styggere bil enn Think skal man lete lenge etter..

Ser ut som eneste fornuftige som har litt komfort til en overkommelig pris, er A8, får da heller leve med litt større forbruk.

Jaguaren fikk alu karosseri i 2003 såvidt jeg kunne lese, og har en litt vel høy prislapp foreløpig, men takk for forslaget!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kan ikke fatte at dem ikke kan galvanisere understellet skikkelig på akslinger, oppheng osv. Noen galvaniserer selve karroseriet, men da har lakken lettere for å slippe.

Biler i norge burde vært i 100% syrefast stål med dagens saltnivå.

Likte think sin gjennomfargede ABS plast. Det tåler en del hva gjelder å dunke borti med dører osv. Er latterlig at man må koste på en bil titusenvis av kroner fordi man er litt uheldig å dunker borti med en dør i omklaring osv. Biler bør lages mye mer for å brukes enn å se ut som blankpolerte dollarglis som helst skal stå tørt i stua på et persisk teppe.........

• Liker 5
Lenke til kommentar

En bil som brukes på norske saltveier, og uansett hvor forsiktig man er, så oppstår det noen riper og småbulker. Man kan ikke forvente annet med en bruksbil.

Jeg er svært nøye med stell og bruk av bilen, men skader etter steinsprut, salting, og riper dukker like herlig opp. Det er uungåelig med mindre bilen står inne i stua med gjerde rundt.

Dessute hjelper det lite hvor forsiktig man er selv, når mange andre gir full f. Se bare på alle de skadene der folk stikker av på parkeringsplasser osv. Skal ikke mye til her før du må ut med en masse tusenlapper. Hadde bilen vært i helfarget abs plast hadde kanskje litt puss med sandpapir vært nok....

Nå er det nok engang på tide å klargjøre lakken på de to bilene her for vintern. Det er noen timer med rensing, og voksing. Alt dette slitet hadde vært unødvendig om man faktisk brukte noe langt mer holdbart.

Lenke til kommentar

Jaguaren fikk alu karosseri i 2003 såvidt jeg kunne lese, og har en litt vel høy prislapp foreløpig, men takk for forslaget!

Aluen i Xj er naglet sammen med galvanisert stål, så det er en vis fare for at det oppstår korrosjon. Selv påstår Jaguar at denne faren er minimal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...