Gjest Slettet+9812734 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg har da påtatt meg et oppdrag om å redde en pc, denne har en god verdi for det menneske jeg skal reparere den for men ikke i den forstand at den er verdt så mye rent økonomisk. Problemet først var vel alt med kabler, jeg brukte vel en drøy halvtime før jeg fikk sortert ut og satt inn riktig. Så starter maskinen, den viser en feilkode på hovedkortet "04". Da finner jeg manualen og slår opp i den og finner filkode 01,02,03 og 05. flott... 04 eksisterer ikke i boka. Så ta freser jeg bare over google tenkte. Da jeg leter finner jeg ingenting men jeg fant ut at feilkode "90" var en vanlig feil. Hovedkortet's beskrivelse finner du her. Jeg har 3 HDD med 2 sata og en IDE. Ett dvd rom og viftekontroller. 4 RAM brikker, 2 og 2 matched. Kun det ene paret jeg får lest informasjon om: ELPIDA 256MB solgt av IBM. Jeg har ikke ledningen meller dvd romet og lydkortet. Da jeg starter maskinen så hadde jeg regnet med at den skulle vise meg et skjermbildet, nope det vil den ikke. Jeg har prøvd med CRT monitor og flat. Med og uten adapter fra DVI til VGA. Har du noe peiling på dette? Da hadde jeg satt pris på innspill! Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 04 kan være Memory Refresh. Ta ut alt av minne og forsøk med en og en modul. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 04 kan være Memory Refresh. Ta ut alt av minne og forsøk med en og en modul. Det har jeg prøvd, gjorde nada Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) 04 kan være Memory Refresh. Ta ut alt av minne og forsøk med en og en modul. Det har jeg prøvd, gjorde nada Du kan få et 939 kort av meg om du betaler porto. Det er et MSI Diamond kort og virket bra inntil jeg byttet det ut for oppgradering. Jeg tror det sitter en DualCore CPU på det, men det kan jeg ikke garantere. Send meg en PM om det er interressant. Når jeg tenker etter hadde jeg broblem med flere av disse MSI kortene og enkelte DDR-400 minnebrikker da modulene ikke rapporterte riktige data fra SPD. Jeg kunne ikke bruke DDR-400 minne, men måtte sette inn en gammel DDR-333 modul jeg hadde liggende og sette riktig timing og hastigheten til 400 i BIOS før kortet ville poste med 400 minne. Mener det har samme Chipset som kortet du sliter med, så det kan være verdt et forsøk. Edit: Trykkfeil + tilleggsinfo. Endret 1. september 2011 av Soja og Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå