Gå til innhold

Putte et PCIe x1 lydkort i et PCIe x16 spor?

Nitrius

Anbefalte innlegg

Har hovedkortet Asus Rampage II Extreme, og et Asus GTX 580 DirectCUII, noe som gjør at en del av sporene på hovedkortet ikke kan brukes. Skjermkortet dekker et hvit PCIe x1 spor, samt et blå PCIe x16 spor. Neste er et PCI spor, som jeg såvidt for plassert noe i så sant kortet ikke er veldig tykt, og til slutt har jeg et PCIe x16(Kjører x8 også om jeg ikke tar helt feil) spor nummer 3(hvit). Har også et PCIe x1 spor over skjermkortet, men er en heatsink på hovedkortet som kommer i veien om kortet er for langt.

Vurdere å kjøpe et PCIe lydkort, og slik jeg ser det så er eneste mulighet å plassere det i det nederst 16/8x PCIe sporet, dog er jeg usikker på om dette vil funke? Altså vil et PCIe x1 lydkort funke i et PCIe x16/8 spor? Sporet er jo egentlig der med tanke på tri-sli eller 3-way crossfire om jeg ikke husker helt feil.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plugg i vei! Men en super viktig huske regel for andre hovedkort enn X58 og plattformer hvor du har mange PCI-E lanes...

Er det en x16 som deles, altså om du kjører 2 kort på ett Rampage hovedkort som du har så kjører begge kortene x16.

Men setter du inn 3 kort, så vil kort A kjøre 16x PCI-E, kort B og C må dele X16 mellom hverandre og vil kjøre på 8x hver.

Pointet med dette er at PCI-E deles kun på 2, så setter du inn ett PCI-E lydkort som er 1x, så betyr det IKKE at du har x15 på den ene porten og 1x til lydkortet.

Port A som i tidligere eksempel huset skjermkort B vil smelles ned på x8 mens de resterende 8x PCI-E lanes drar til Port B som huset Kort C i tidligere eksempel men som nå har ditt PCI-E 1x lydkort.

Det vil kun bruke 1x av PCI-E båndbredden, mens resten står det og gjør ingenting og kan ikke brukes til noe.

Leksjonen er, velg hvilken PCI-E port du vil bruke med omhu, for du kan fort sitte med mindre PCI-E båndbredde enn du hadde håpet på i andre eksempler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke noe planer om å bruke PCIe x16 spor nr.2, er som sagt bare et Asus GTX 580 DirectCUII kort som sitter i PCIe x16 spor nr.1 også har jeg tenkt å putte et PCIe x1 lydkort i spor nr.3, så sant dette fungere, noe det virker som det skal.

Så da regner jeg med at det ikke skjer noe med båndbredden?

Lenke til kommentar

Nja, har allerede et Creative X-FI Xtrememusic som jeg har brukt til nå, men fikk lyst på noe nytt, og tenker da på et Asus Xonar Essence STX, er litt spent på kortet da det skal ha en innebygd forsterker for hodetelefoner. Dog har ikke helt bestemt meg enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...