Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uføreforsikring

TheHawk

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg satt nettopp å leste gjennom avtalevilkårene på uføreforsikringen min. Spørsmålet mitt er hvordan man skal tolke denne teksten;

Begrensninger i retten til uføreerstatning

Når innmelding er foretatt på grunnlag av arbeidsdyktighet, svarer Selskapet ikke for arbeidsuførhet som inntrer innen to år fra Selskapets ansvar begynte å løpe for den enkelte forsikrede, og som skyldes sykdom, lyte eller mén som den forsikrede hadde på inntredelsestidspunktet, og som det må antas at vedkommende kjente til. HIV-smitte anses i denne sammenheng som sykdom. Ved forhøyelse av forsikringssummen som ikke skyldes G-regulering, gjelder tilsvarende bestemmelser. Toårsfristen regnes da fra den dag og for den del av forsikringssummen som ble forhøyet.

Vil dette si at du mister retten på uføreforsikringen dersom du skulle få påvist et syndrom eller varig sykdom i løpet av de 2 første årene? Har selv hatt denne i noen år nå, men ca. 1-2 år etter at jeg fikk den fikk jeg påvist et syndrom. Det er ikke noe alvorlig, men jeg er bare redd for at dette kanskje kan ha utfall på hele forsikringen.

Håper noen med et godt svar kan løse min lille floke :)

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Jeg satt nettopp å leste gjennom avtalevilkårene på uføreforsikringen min. Spørsmålet mitt er hvordan man skal tolke denne teksten;

Begrensninger i retten til uføreerstatning

Når innmelding er foretatt på grunnlag av arbeidsdyktighet, svarer Selskapet ikke for arbeidsuførhet som inntrer innen to år fra Selskapets ansvar begynte å løpe for den enkelte forsikrede, og som skyldes sykdom, lyte eller mén som den forsikrede hadde på inntredelsestidspunktet, og som det må antas at vedkommende kjente til. HIV-smitte anses i denne sammenheng som sykdom. Ved forhøyelse av forsikringssummen som ikke skyldes G-regulering, gjelder tilsvarende bestemmelser. Toårsfristen regnes da fra den dag og for den del av forsikringssummen som ble forhøyet.

Vil dette si at du mister retten på uføreforsikringen dersom du skulle få påvist et syndrom eller varig sykdom i løpet av de 2 første årene? Har selv hatt denne i noen år nå, men ca. 1-2 år etter at jeg fikk den fikk jeg påvist et syndrom. Det er ikke noe alvorlig, men jeg er bare redd for at dette kanskje kan ha utfall på hele forsikringen.

Håper noen med et godt svar kan løse min lille floke :)

Såvidt jeg klarer å tolke avsnittet du siterer, og det du sier om din egen situasjon, gjelder ikke dette unntaket for deg.

Hvis vi deler setningen litt opp får vi:

"Selskapet [svarer] ikke for

1) arbeidsuførhet som inntrer innen to år fra Selskapets ansvar begynte å løpe for den enkelte forsikrede,

2) og som skyldes sykdom, lyte eller mén som den forsikrede hadde på inntredelsestidspunktet,

3) og som det må antas at vedkommende kjente til. "

Når det står "arbeidsuførhet som inntrer" tolker jeg det som at du må ha blitt ufør mindre enn to år etter at forsikringen startet. Om du får en diagnose ett år etter avtaleinngåelsen, blir gradvis verre og tilslutt er ufør fire år etter avtaleinngåelsen tilfredsstiller du ikke dette kriteriet slik jeg tolker det.

(Om du tilfredsstiller kriterium 2 og 3 aner jeg ikke, men siden alle tre må være oppfylt for at unntaket skal gjelde har ikke det noe å si.)

Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar!

Så ut i fra dette burde ikke jeg bekymre meg for at jeg sitter å betaler for en forsikring som i verste fall, ikke ville dekket at jeg hadde blitt ufør av dette syndromet. For å rettlede litt. Jeg har dypsi eller på godt norsk spiserørssyndrom. Det skal VELDIG / EKSTREMT mye til for å bli ufør av noe slik, men jeg ville bare være sikker på at jeg ikke mister retten på forsikringen dersom det skulle gå ille i fremtiden. Sykdommen intraff som sagt 1-2 år etter at denne ble tegnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...