LasseB Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 heia folkens.. jeg har just kjøpt meg : abit NF7v2.0 XP 2500+ 2*256mb DDR RAM +mer men når pcen slår seg på så står det DDR333 betyr det at de bare kjører på 333mhz? vet du hvordan jeg kan stille på det? og er det noen som vet om kan sjekke om rammen min kjører dual?? håper noen vet dette.. takk for svar Lenke til kommentar
meeg Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Rammen kjører synkront med FSB på prosessoren. Dvs. forholdet er 1:1, som gir best ytelse på nForce2 systemer. Hvis du har ram som er laget for høyere hastigheter, har du jo noe å gå på ved overklokking. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Hva slag type RAM har du kjøpt? Hvis du har kjøpt PC2700-brikker (333MHz) vil hovedkortet ditt kjøre disse på 333 Mhz, selv om kortet i seg selv støtter 400 MHz. Har du derimot kjøpt PC3200-brikker (400MHz), kan det hende at BIOS kjører minnet synkront med CPU som default, og i så fall må du gå inn i BIOS for å endre CPU/minne ratio'en... Lenke til kommentar
LasseB Skrevet 6. august 2003 Forfatter Del Skrevet 6. august 2003 jeg har PC3200 ram.. vet du om en måte å sjekke om rammen kjører i dual? og hva skal jeg gå inn på i iosen for å komme til ram`en?? vet du det? Lenke til kommentar
HawP Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Tror de har endret default BIOS innstilling for ram hastighet til Auto, dvs. den stiller seg inn på FSB til CPU, som i ditt tilfelle (default) er 333 (166x2). Nyere bios (iallefall til v1.2) sier om dual channel er aktivert. Lenke til kommentar
LasseB Skrevet 6. august 2003 Forfatter Del Skrevet 6. august 2003 men hva skal jeg gjøre for å skifte på det? Lenke til kommentar
Kimber Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Du må flashe biosbrikka med ei ny fil. Du finner mer info på hjemmesida til hk-produsenten din. Enten flashe bios i windows eller med bootdisk. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Tror det er i SoftMenu (husker ikke helt om det heter det; får ikke sjekket nå; i v1.2 er det iallefall valget øverst til venstre i bios hovedmeny) i BIOS du endrer. Husker heller ikke nøyaktig hva innstillingen som styrer ram hastighet heter. Men det er den som når har valg som 3/3 3/4 4/5 osv. som angir forhold mellom cpu fsb og ram (men husker ikke hvilket tall som er hva). Det står antakelig i parentes hva hastigheten blir. En annen ting er om du vil merke noe forskjell ved å kjøre minnet og cpu usynkront, siden nforce2 yter best ved synkrone instillinger, mao. (noe av) det du tjener på den høyere ram hastigheten taper du på at cpu ikke alltid kan lese fra minnet med en gang dataene er klare men må vente litt (f.eks. at cpu bare kan lese fra minnet hver 3. gang den er klar til å lese fordi minnet ikke samtidig er klar til å sende oftere; tallet 3 er tilfeldig valgt og bare for å illustrere). Hmm... noen som forstod noe av hva jeg prøvde å forklare? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå