SniKaZ Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Jeg har: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=580427 hjemme, funker denne til QoS? Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Den har en QoS funksjon, ja (QoS prioritization over the wireless link and on the Internet connection) Mulighetene finner du i brukermanualen her Endret 1. september 2011 av helsten2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hvordan ville dette fungere hvis 3 av 4 leiligheter står på utorrent hele døgnet hele uka med max hastighet opp og ned? Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Hvordan ville dette fungere hvis 3 av 4 leiligheter står på utorrent hele døgnet hele uka med max hastighet opp og ned? Regner med sånn jeg har forstått det så gjør QoS att andre ting får høyere prioritet. Altså at jeg kan prioritere torrent programmer sist sånn at de får minst internettbruk. Det vil vell fortsatt bli litt treigt, men forhåpentligvis hjelpe litt. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Hvordan ville dette fungere hvis 3 av 4 leiligheter står på utorrent hele døgnet hele uka med max hastighet opp og ned? Regner med sånn jeg har forstått det så gjør QoS att andre ting får høyere prioritet. Altså at jeg kan prioritere torrent programmer sist sånn at de får minst internettbruk. Det vil vell fortsatt bli litt treigt, men forhåpentligvis hjelpe litt. Vel, QoS er ikke like perfekt som å ha en helt ubrukt linje kun for deg selv - men det er det nærmeste du kan komme. Gitt at ruteren du velger har nok CPUkraft til oppgaven så bør det være fullt mulig å til og med kunne spille online spill rimelig greit selv når andre laster ned torrents. Det hele er avhengig av at QoS støtten i ruteren er god (hvilket er grunnen til at jeg annbefaler en custom firmware som er kjennt for god QoS) og at du setter det opp korrekt. Har du spesielle ting som ikke krever særlig med båndbredde men som er helt kritisk å ha god responstid på (slik som nettop spill, eller VOIP) så går det også ann å reservere båndbredde spesiellt for disse tingene slik at det alltid vil være "klar bane" for dette uansett hvordan trafikken er ellers. I og med at de fleste spill for eksempel bare bruker noen få KB/sek i båndbredde så gjør det ikke så mye om dette reserveres. På en ruter med god QoS støtte er det aller meste egentlig mulig å lage til av løsninger. -Stigma Endret 1. september 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Og hva vil de andre 3 si til at du setter fartsbegrensninger på linja? Du må hvertfall ta det opp med dem først. De er sikkert fornuftige og skjønner at torrentene deres tar opp alt for mye plass. Men det får dem ikke til å stoppe å laste ned/opp fordet. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Noe er ikke jeg noe kjempe på dette emnet men du kan vel blokke portene til torrent programmet? Da vil det vel laste ned tregere? Eller så kan du bare manne deg opp og ta en skikkelig prat om at nedlasting kun skal skje mellom feks 12:00 - 09:00. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Noe er ikke jeg noe kjempe på dette emnet men du kan vel blokke portene til torrent programmet? Da vil det vel laste ned tregere? Eller så kan du bare manne deg opp og ta en skikkelig prat om at nedlasting kun skal skje mellom feks 12:00 - 09:00. Så og si umulig. Bittorrent bruker ingen faste porter. Mange klienter randomizer til og med portene ved hver oppstart. Da må du i så fall ha deep packet inspection som kan detecte at hvilke typer pakker det er - og hvis du har en ruter avansert nok til å gjøre det så har du sansynligvis allerede en ruter som kan fikse det via QoS uansett Dessuten så har vel denne personen ingen rett til å gjøre slikt uten tiladelse fra den faktiske linjeeieren - ellers blir det jo lettere drakonisk. -Stigma Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Og hva vil de andre 3 si til at du setter fartsbegrensninger på linja? Du må hvertfall ta det opp med dem først. De er sikkert fornuftige og skjønner at torrentene deres tar opp alt for mye plass. Men det får dem ikke til å stoppe å laste ned/opp fordet. Les noen poster før her. Alerede prøvd ;p Lenke til kommentar
mago Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) mange løsninger her router+bandwidth+manager+users http://www.bing.com/search?q=router+bandwidth+manager+users&src=IE-SearchBox&FORM=IE8SRC Endret 2. september 2011 av mago Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hvis dere sitter på en ADSL-linje, så sørg ihvertfall for at dine romkamerater ikke struper utlinja. Det oppleves gjerne mest, og det burde være problemfritt for dem å stille ned. Lenke til kommentar
mago Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) I allefall bør brukerne ha Apply rate limit to transport overhead [checked] Apply rate limit to uTP connections [checked] i torrent programmet 1. If enabled, this option tells µTorrent to include communication overhead in the transfer rate calculations. 2. If disabled, uTP connections will NOT be limited Endret 2. september 2011 av mago Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Regner med sånn jeg har forstått det så gjør QoS att andre ting får høyere prioritet. Altså at jeg kan prioritere torrent programmer sist sånn at de får minst internettbruk. Det vil vell fortsatt bli litt treigt, men forhåpentligvis hjelpe litt. QoS vil hjelpe mye med de rette innstillingene. Med routeren du linket til lengre oppe i tråden (WNR3500L), så kan du flashe den med Tomato firmware. Jeg vil anbefale en spesiell modifikasjon av den hvor du kan sette båndbredde pr bruker: http://victek.is-a-geek.com/tomato.html QoS (bilde) Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 Takker for alle svar. Tror jeg vet hvordan jeg skal gjøre det nå Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 Wow, fant ut at inteno X5668 faktisk har QOS http://bildr.no/view/827497 Sånn ser det ut. Hvordan skal jeg gjøre dette egentlig? Skjønner meg ikke helt på det er sikkert enklere på DD-WRT eller Tomato, men om jeg slipper hadde det vært fint. Er det mulig her? Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 Hovedskjermbilde http://bildr.no/view/965415 Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Skaff dere en Zyxel GW boks. vi satt opp dette på en campingplass med 150-200 gjester. der kan en sette hastighet pr bruker , funker gull Edit : Woops, den var vist litt i dyreste laget. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597380 hehe anyway, der deler 8mbit linje og har satt hver bruker til 512kbit max . eevig tregt, men bedre en før da det var ingen begrensning, og en kjørte torrent så døde hele linja. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 (endret) Wow, fant ut at inteno X5668 faktisk har QOS http://bildr.no/view/827497 Sånn ser det ut. Hvordan skal jeg gjøre dette egentlig? Skjønner meg ikke helt på det er sikkert enklere på DD-WRT eller Tomato, men om jeg slipper hadde det vært fint. Er det mulig her? EDIT forkortet: Jeg tror ikke det er verdt å bruke tid på å prøve å få til noen QoS funksjon i den form du ser etter på denne ruteren. Jeg var på utkikk etter det samme i lang tid - og selv om ruteren teknisk sett virker å ihvertfall begrensede muligheter så har jeg aldri fått noe til å fungere i praksis på den. Som et minimum må du nok være intimt kjennt med CLI grensesnittet på denne ruteren og dens funksjoner om du skal få noe til - men bare å oppdrive dokumentasjonen for CLI kommandoene er særdeles vanskelig. Jeg bare advarer deg fra erfaring at det er ikke sikkert det er verdt din tid å sjekke særig mye videre i den retningen... Det er ihvertfall ingen 1-2-3 oppsett her - ikke det at QoS noen gang er så ukomplisert selv på gode custom firwares da, men da har du ihvertfall et håp om å få det til og et sted å finne tutorials og dokumentasjon fra -Stigma Endret 2. september 2011 av Stigma Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 Skjønte fort det.. Tok derfor rett og slett å hadde på parental control, altså stengte ute en og en person fra nette, helt til jeg fant ut hvem som lasta ned. Altså jeg stengte først ute en, tok en speed test, om det ikke var bedre åpna jeg han igjen og stengte ute neste. Jeg har funnet ut hvem det er som laster ned så sykt og har sperret han ute for i natt og skla ta det opp med han i mårgå. Jeg er kanskje umoralsk, men det får gå intil jeg får ordnet god QoS 1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Skjønte fort det.. Tok derfor rett og slett å hadde på parental control, altså stengte ute en og en person fra nette, helt til jeg fant ut hvem som lasta ned. Altså jeg stengte først ute en, tok en speed test, om det ikke var bedre åpna jeg han igjen og stengte ute neste. Jeg har funnet ut hvem det er som laster ned så sykt og har sperret han ute for i natt og skla ta det opp med han i mårgå. Jeg er kanskje umoralsk, men det får gå intil jeg får ordnet god QoS Anngående QoSen på Inteno... Jeg tror som sagt at dens QoS er begrenset til ting som å prioritere VOIP for dedikerte logiske forbindelser osv. så den er neppe nyttig som en full QoS løsning MEN... Den skal støtte ACL (Access Control List) og dermed skulle det være mulig å selektivt blokkere og begrense ting. det er muuuulig at dette kunne bli brukt til noe nyttig i din situasjon. Ikke begynn å spørre meg dog om å hjelpe deg å konfigurere dette dog hehe - den vil jeg ikke en gang begynne på =P -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå