Gå til innhold

Begrense max hastighet på hver enkelt bruker?

SniKaZ

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat blitt student og bor på hybel/leilighet med 4 andre.

Vi har ei 15 mb linje, og det skal igrunn vere nok.

Jeg har derimot en ganske stor mistanke om at de fleste av de 4 andre laster ned ting stadig vekk.

Dette gjør at linja blir generelt treig, og mye blant annet online spill blir håpløst vanskelig.

Er det noe måte jeg kan begrense hver enkelt brukers max hastighet? Det var jeg som ordner routeren i huset her og jeg er derfor administrator, dvs at det er jeg alene som har tilgang til 10.0.0.1 om dere forstår.

Vi har en Inteno X5668 router. Finner ingen spesielle måter å gjøre dette på, men er det mulig å legge inn en custom firmware elns som kan hjelpe meg med dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det for dyrt å oppgradere linja?

Er kanskje ikke så enkelt å begrense hastigheten, siden den billigste løsningen er å invistere i gammelt utstyr som virker og ha kraftig internett linje slik at ruteren begrenser hastigheten på den måten.

Lenke til kommentar

LMH1: Oppgradere linja? Altås, jeg bor i en leilighet/bokompleks. Det er ikke sånn at det er jeg som betaler for internetten og alt. Og 15 mb burde vært mer en nok.

just1user: Skal prøve det. Takk :)

Xaco: Ikke det jeg spurte om. Hva skal jeg gjøre da? nekte de å laste ned? Det kommer ikke til å skje uansett, så da er det bedre å begrense tilgang og slippe all diskuteringa.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har akkurat blitt student og bor på hybel/leilighet med 4 andre.

Vi har ei 15 mb linje, og det skal igrunn vere nok.

Jeg har derimot en ganske stor mistanke om at de fleste av de 4 andre laster ned ting stadig vekk.

Dette gjør at linja blir generelt treig, og mye blant annet online spill blir håpløst vanskelig.

Er det noe måte jeg kan begrense hver enkelt brukers max hastighet? Det var jeg som ordner routeren i huset her og jeg er derfor administrator, dvs at det er jeg alene som har tilgang til 10.0.0.1 om dere forstår.

Vi har en Inteno X5668 router. Finner ingen spesielle måter å gjøre dette på, men er det mulig å legge inn en custom firmware elns som kan hjelpe meg med dette problemet?

Det er ingen enkel måte å gjøre det på i den ruteren du har så langt jeg kjenner til. Det er mulig det er teknisk mulig - men jeg har ihvertfall aldri sett noen løsningen for hvordan dette gjøres på tross av å ha arbeidet intimt med denne og andre typiske ISP-sendte rutere over flere år.

Jeg vil annbefale følgende muligheter:

- Dersom du stoler på de du bor med så kan PCene installere netlimiter på maskinen. Da kan du limite hver PCs maks forbruk. Ufordelen med dette er at du får ikke noen dynamisk fordeling av kapasiteten. Netlimiter vil ikke kunne vite om det er 4 maskiner som bruker linjen på et visst tidspunkt eller bare èn, så om du bare deler linjen opp på antall beboere så vil du kunne få situasjoner der kapasiteten på linjen brukes veldig dårlig når det er få som bruker nettet samtidig.

- En litt mer involvert løsning som er teknisk bedre er å kjøre en DD-WRT (eller Tomato/open-WRT) custom firmware ruter til å kjøre skikkelig QoS og rate-limiting. Da vil du ha mulighet til å begrende hastighet til maskiner direkte i ruteren (med passord for å kunne endre instillingene) - og du kan også gå for en dynamisk fordeling via QoS der ingen har noen flat begrensning, men du i stedet kan sette inn regler som sier at f.eks. bittorrent-trafikk skal sendes som lavest prioritet slik at det ikke får alt annet til å gå tregt.

Slike rutere koster ikke allverden. Du kan få en DIR-615 for så lite som 150kr inkl. frakt fra ebay. Den burde kunne håndtere 15Mbit, men en ruter med et lite hakk sterkere CPU er gjerne best om du vil være helt på sikre siden. Merk at ikke alle rutere støtter slik custom firwmware. google compatability list for den custom firmwaren du vil kjøre før du velger ruter modellen du kjøper.

DD-WRT er det jeg foretrekker selv av custom-firmware pga. det er veldig brukervennlig og fleksibelt, men Tomato sies å ha best QoS implementasjon dersom det er denne løsningen du ønsker å velge.

Dersom linjen din er PPPoE basert (i motsetning til PPPoA som er mer uvanlig nå) så er det enkelt å sette opp denne Inteo modellen til såkallt "bridge-mode" slik at den i praksis fungeer som modem og lar custom-firmware ruteren bak håndtere alt av avanserte funksjoner direkte (den mest elegante teknisk elegante løsning å gjøre det på).

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Xaco: Ikke det jeg spurte om. Hva skal jeg gjøre da? nekte de å laste ned? Det kommer ikke til å skje uansett, så da er det bedre å begrense tilgang og slippe all diskuteringa.

Ikke nødvendigvis, jeg hadde ikke likt at en av de jeg bodde sammen med skulle skrumpe inn i nettlinjen uten å ha snakket med meg først, nå vet ikke jeg hvordan du bor, om du og en gjeng med venner leier en leilighet sammen eller om dere alle leier et rom av en utleier, men dette er enda personer du må forholde deg til så lenge du skal bo der du bor.

uansett, det du leter etter er qos og du finner mange rutere på markedet som støtter det.

Lenke til kommentar

Takk for råd. Har en router hjemme som støtter DD-WRT så får ta med den neste gang.

Xaco: Jeg skjønner at du ikke hadde likt det, men hadde du heller ville at du ikke fikk gjort ting du ville fordi nette gikk så treigt fordi andre brukte opp all kapasiteten? da er det vell bedre etter min mening å heller fordele kapasiteten gjevnt over.

Hjemme hadde jeg bare 4 mb linje. Det funket helt fint selv om vi var 3 brukere på det.

Jeg mener derfor dette er en mulighet som gir mere rettferdig fordelig. Kall meg dum, men det er hvertfall min mening.

Netlimiter er ikke en løsning, rett og slett pga det Bytex sier :)

Lenke til kommentar

Hele poenget med netlimiter forsvinner jo når de slår den av for å laste ned torrentene sine fortere.

Ja, den løsingen fungerer bare så godt som samarbeidet mellom beboerene. Hvis folk "jukser" så er det jo ingen gevinst. Det burde jo dog være mulig ihvertfall i noen tilfeller å kunne få litt samarbeid mellom såpass få mennesker. Det er værre når man deler linje med et dusin andre.

-Stigma

Lenke til kommentar

Xaco: Jeg skjønner at du ikke hadde likt det, men hadde du heller ville at du ikke fikk gjort ting du ville fordi nette gikk så treigt fordi andre brukte opp all kapasiteten? da er det vell bedre etter min mening å heller fordele kapasiteten gjevnt over.

Når du bor i et kollektiv med flere personer så har du ingen rett til å legge begrensninger på de du bor med. Det er derfor du burde snakke med dem, bli enig om en løsning, ikke bare gjøre det første som faller deg inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du bor i et kollektiv med flere personer så har du ingen rett til å legge begrensninger på de du bor med. Det er derfor du burde snakke med dem, bli enig om en løsning, ikke bare gjøre det første som faller deg inn.

Jeg har da prøvd det, men de er ikke villige til endringer. Som begrense nedlasting til bare natt osv. Jeg har ingen andre valg sånn jeg ser det. Mulig jeg er totalt idiot. menmen

Lenke til kommentar

Bare for å få understreket poenget mitt her. Jeg kjørte en speed test(speedtest.net) første dagen vi fikk internettet. Da var alle på nett, men ingenting crap ble gjort. Da fikk jeg opp resulatet 12 mb på download speed. og 51 i ping.

Prøvde den igjen nå. Jeg har 0.71mb download speed. 0.54 upload speed og en ping på 343.

Nettet er rett og slett DRIT treigt.

Lenke til kommentar

Den faireste for alle (og beste tekniske løsningen) er som sagt en ruter som kan takle QoS skikkelig (altså en cutom firmware kapabel ruter med Tomato eller et av de andre alternativene). Det vil kreve litt mer arbeid å sette opp og sette seg inn i hvordan QoS configureres for å gjøre jobben bra - men da slipper du også alle potensielle klager siden ingen vil strupes eller "miste" noe hastighet som resultat. Ting vil bare flyte bedre og gi en bedre opplevelse for alle involvert.

Siden en slik ruter ikke nødvendigvis er særlig dyrt så kan du kanskje til og med overtale de involverte til å dlee kostanden. For en skarve hundrings eller så fra hver pers. involvert kan du få en ruter som har mer en god nok CPU til å behandle 15Mbit QoS selv om det er noe torrentbruk involvert.

-Stigma

Lenke til kommentar

jeg har vært i samme situasjon.. det var sånn jeg endte opp med å konstruere min egen brannvegg med QoS i begge retninger på en tid der linux dokumentasjon ga ettertrykkelig beskjed om at det ikke var mulig.. (ser ut som jeg motbeviste de..)

Uansett.. har du en gammel boks stående (jeg klarer helt fint dette på en 266 MHz maskin) ville jeg faktisk heller anbefalt en sånn med 2 nettverkskort i enn en dd-wrt løsning.. dette fordi jeg har med hell satt opp en m0n0wall med traffic shaping og brannveggregler i nyere tid. den var både rask/enkel å sette opp, og støtter mulighet for vpn i tillegg til QoS støtte og stateful brannvegg mulighet.

Gratis programvare, billig hardware, og så lenge du tenker rettferdig deling, så vil alle få den biten de har krav på når de trenger den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...