Runinho Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Heisann, har nettopp gått til innkjøp av en Corsair Force 3 120GB. Jeg har et ASUS P5ND hovedkort (SATA2) og trodde jeg mer eller mindre automatisk ville få 300MB/s siden disken er ratet til 550 les / 510 skriv. Jeg er ikke voldsomt opptatt av burst hastighet, og bruker SSD disken som min nye systemdisk, og trodde derfor det ikke ville spille noen stor rolle. Imidlertid rapporterer Windows at disken er i Generasjon 1 SATA modus 150MB/s. ATTO, IO, Tach osv. rapporterer maksimale lesehastigheter på 120MB/s, og skriv på litt under 100MB/s. Sustained speed er 95MB/s. Min to år gamle Samsung magnetiske disk kommer ut med et resultat på 97MB/s. Disken er ifølge både BIOS og Device Manager i UDMA modus (ikke PIO), den er festet til en SATA 2 kontroller på hovedkortet. Det faktum at den står som SATA1 men at jeg ikke engang får SATA1 hastighet får meg til å undre. 1) Er det slik at man må ha en SSD-spesifik kontroller? Bør jeg rett og slett investere 500kr i èn? 2) Kan det være kabelens skyld? (skal være SATA2 kabel) 3) Har jeg konfigurert noe feil? På forhånd takk Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Om det (alene) er feilen, vet jeg ikke, men husket du å sette AHCI mode på kontrolleren (i bios) før du installerte windows. Om ikke bør du gjøre det (må gjøres før man installerer, gjør man det etterpå og prøver å boote, får man blåskjerm) Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 (endret) "AHCI not supported." Doh! Særlig ukomprimert får jeg utrolig dårlige resultater. Med andre ord... kjøpe en ekstern controller? Endret 31. august 2011 av Runinho Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Om det (alene) er feilen, vet jeg ikke, men husket du å sette AHCI mode på kontrolleren (i bios) før du installerte windows. Om ikke bør du gjøre det (må gjøres før man installerer, gjør man det etterpå og prøver å boote, får man blåskjerm) Skulle kanskje ikke redigert posten, da dukker det vel ikke opp som nytt svar Så da må jeg også reinstallere OS atter engang om jeg setter inn et nytt kontroller-kort også? Great hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå