myro88 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg skjønner ingenting av dette med balansering av kjemiske ligninger! Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg løser denne? Ca(OH)2 + HCl ---> CaCl2 + H2O Blir virkelig takknemlig om noen kan hjelpe meg, eller kan linke til en side hvor det står mer om balansering av ligninger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Program for balansering av kjemiske ligninger: http://home.c2i.net/astandne/help_htm/bal1.htm (Har ikke prøv det selv...) Wikipedia om balansering av kjemiske ligninger: http://no.wikipedia.org/wiki/Ligning_(kjemi)#Balansering Lenke til kommentar
Nexx Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Har aldri hatt kjemi på skolen, så tenkte at dette kunne være en morsom utfordring for meg selv. Så jeg satt meg ned og begynte å lese om dette. Hadde vært morsomt om noen av dere som har litt peiling på dette kunne rettet meg på dette: Så langt har jeg funnet ut at det er en kjemisk reaksjon. I en kjemisk reaksjon dannes det ikke atomer, og ingen atomer forsvinner. De bare bytter plass(?) Ca(OH)2 + HCl ---> CaCl2 + H2O Ca = 1 Ca = 1 O = 2 O = 1 H = 3 H = 2 Cl = 1 Cl = 2 Balansert formel blir da: Ca(OH)2 + 2HCl ---> CaCl2 + 2H2O Ca = 1 Ca = 1 O = 2 O = 2 H = 4 H = 4 Cl = 2 Cl = 2 Så... er jeg på riktig spor eller snakker jeg bare BS? Og beklager om det ikke svarer på ditt spørmål myro88 EDIT: ser jeg har sittet så lenge at Janhaa allerede har kommet med et svar Endret 31. august 2011 av neruen Lenke til kommentar
zlureM Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Slik vi lærte det på høgskolen i allefall: aCa(OH)2 + bHCl ---> cCaCl2 + dH2O Ca: a = c O: 2a = d H: 2a + b = 2d Cl: b = 2c Så løser du dette likningsettet, men med lavest mulig svar som også er et heltall. Prøver å sette a = 1. Da vil c = 1, b = 2, d = 2. Dette går opp, ergo: 1Ca(OH)2 + 2HCl ---> 1CaCl2 + 2H2O eller dette (som er det samme): Ca(OH)2 + 2HCl ---> CaCl2 + 2H2O Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Slik vi lærte det på høgskolen i allefall: aCa(OH)2 + bHCl ---> cCaCl2 + dH2O Ca: a = c O: 2a = d H: 2a + b = 2d Cl: b = 2c Så løser du dette likningsettet, men med lavest mulig svar som også er et heltall. Prøver å sette a = 1. Da vil c = 1, b = 2, d = 2. Dette går opp, ergo: 1Ca(OH)2 + 2HCl ---> 1CaCl2 + 2H2O eller dette (som er det samme): Ca(OH)2 + 2HCl ---> CaCl2 + 2H2O dette er balansering av kjemisk ligning vha matematisk metode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå