siggii Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Hei! I år flyttet jeg til Bergen for å studere, og for å få med meg flyttelasset over tok jeg alt i en bil. Korrtenkt/lat som jeg var skiftet jeg ikke om til vinterdekk før jeg satte i gang, og tenkte meg hjem i høstferien som er 8. oktober. Er det noen her som vet når det begynner å bli skummelt med tanke på vinterføre? Vet at vinteren der oppe er vanskelig å forutse, men noen slags statistikk finnes vel? Prøvde å google litt, mulig jeg ikke klarte å komme på de rette stikkordene, men jeg fant ingenting. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Noen som kan hjelpe? Om du køyrer på dag og ei vitug "låglandsrute" der du kan - til dømes Bergen-Os-Hatvik-ferje til Venjaneset-Eikelandsosen-Norheimsund-Kvanndal-ferje til Utne-Odda-Skare og så E134 vidare - skulle du ikkje ha noko som helst problem i fyrste helvta av oktober. Du må rett nok rekna med nattefrost ein del stader då, men DEI problema er borte før du kjem dit på dagtid når du køyrer låglandet til Skare - og derfrå er det grundig salta veg om det er fare! Truleg har du ingen problem om du køyrer Bergen-Nestun-Arna-Tysse-Norheimsund heller (noko du tener over timen på), men då bør du vera meir vaken for nattefrost, og slett ikkje starta så tidleg frå Bergen om det er kaldversperiode. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Men krasjer du og det er pålagt med vinterdekk må du ut med alle utgiftene selv og eventuelt kan få fengsel straff vist du dreper noen ^^. Derfor lurt med dekk til været. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Det der går fint, så lenge du velger en solskinnsdag, og du kjører jævlig sakte der hvor asfalten er helt svart/mørk, eller hvor det ligger litt snø i vegen. Lenke til kommentar
siggii Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Oki, da satser jeg på en varm og fin dag. Takk for svar! @Andzel: Jeg er klar over det, det var derfor jeg allerede nå prøver å finne ut sannsynligheten for om det kan være mulig å kjøre eller ikke. Hadde jeg kjørt selv om det hadde vært frost hadde det jo vært poengløst av meg å spørre om det... Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Oki, da satser jeg på en varm og fin dag. Takk for svar! @Andzel: Jeg er klar over det, det var derfor jeg allerede nå prøver å finne ut sannsynligheten for om det kan være mulig å kjøre eller ikke. Hadde jeg kjørt selv om det hadde vært frost hadde det jo vært poengløst av meg å spørre om det... Er ikke alle som veit om det og jeg ville bare informere deg . Ettersom jeg hater sånne folk som kjører med sommer dekk på vinter tids. ^.^. Endret 31. august 2011 av Andzel Lenke til kommentar
siggii Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Forstår, og enig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå