Gå til innhold

[Løst] Hvorfor blir det uskarpe bilder?

Anbefalte innlegg

Tja, det er marginalt.

Canon 15-85mm på 15mm * 1,6x crop = 24 mm på fullformat

Tamron 17-50 på 17mm * 1,5x crop = 25,5 mm på fullformat, eller ca 6% lengre brennvidde i millimeter. Det er som sagt marginal forskjell.

Det spiller ingen rolle så lenge 6% mer er akkurat for mye, da er bittelitt mer vidvinkel gull verdt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva får man for de ekstra 4397 kronene? Langt dårligere lysstyrke, dårligere skarphet, bedre byggekvalitet på objektivet, mer tele, dårligere byggekvalitet på huset, raskere fokus og litt kameraspesifikke forskjeller, særlig på video.

Den dårligere skarpheten til 15-85mm er noe en kun ser på testskjemaer - ikke i "real life". Ettersom jeg har hatt både Tamron 17-50mm f/2.8 og EF-S 15-85mm; så kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke er mulig å se hvilket av de to som er skarpest. Begge er meget gode objektiver; men har forskjellige bruksområder.

Personlig, så synes jeg ikke at f/2.8 er så veldig mye bedre enn f/4-5.6 at det er et viktig poeng. For min erfaring er at når f/4 ikke er nok, så er ikke f/2.8 det heller. Som oftest må man allikevel ned til f/1.4-f/2 når det røyner på.

En annen ting med brennvidde-området 15-85mm kontra 17-50mm, er at det dekker overraskende mye mer; slik at en 17-50mm må meget fort komplementeres med flere objektiver. Ikke på langt nær så mye med 15-85mm.

Jeg er ikke overbevist omat 600D har mye dårligere byggekvalitet enn en K-r. Hadde du sagt 1000D, så kunne det vært et argument.

Men nå har vel brukeren allerede en Pentax, så da er det jo bare å kjøpe Tamronen og være ferdig med det.

Lenke til kommentar

Hva får man for de ekstra 4397 kronene? Langt dårligere lysstyrke, dårligere skarphet, bedre byggekvalitet på objektivet, mer tele, dårligere byggekvalitet på huset, raskere fokus og litt kameraspesifikke forskjeller, særlig på video.

Kan ikke se at 15-85 har dårligere skarphet enn Tamron 17-50/2.8, men jeg er helt enig i at en oppgradering til Tamron 17-50/2.8 er en glimrende idé - lyssterk og skarp, og på Pentax får du også bildestabilisering "gratis" i huset (Tamrons 17-50 med VC er ikke på langt nær så bra optisk).

Man skal være klar over at Tamron 17-50/2.8 har en støyende autofokus - av enkelte beskrevet som "kvekkende" - noen få synes dette er et problem - de andre nyter kjempekuppet av et objektiv som dette er.

Trådstarter - be onkelen din å sterkt vurdere en Tamron 17-50/2.8 - i alle fall kikke og klå på en i en butikk. :)

Lenke til kommentar

Ojsan, har ikke fått fulgt med her etter at tråden ble flyttet, for da forsvant også mailpåmindelsene om nye poster i emnet.

Jeg ser jo allerede at noen her beskylder meg for å hype Canon, og jeg har vel i grunn bare ventet på dette. Jeg sammenligner med det jeg faktisk kan sammenligne med å det er mine egne kameraer.

Jeg reiser mye i jobbsammenheng og min onkel bor i Nord Norge. Det blir derfor litt vanskelig å konversere med han samt sende bilder frem og tilbake, da han også har andre ting å gjøre i hverdagen.

Snakket med han på telefon i sted og da fortalte han meg at han hadde bytet kameraet til et Canon 600D med 17-85mm objektiv. De ullne bildene er nå borte, og han er fornøyd så langt. Han legger jo skylden på Pentax, men de fleste her inne viste jo kanskje at det var objektivet som var feil, men nå er han fornøyd og saken er løst.

Så kan dere jo fortsette å tro hva dere vil anngående hype av Canon. For meg kan hele tråden slettes.

PEACE, and good night!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snakket med han på telefon i sted og da fortalte han meg at han hadde bytet kameraet til et Canon 600D med 17-85mm objektiv. De ullne bildene er nå borte, og han er fornøyd så langt. Han legger jo skylden på Pentax, men de fleste her inne viste jo kanskje at det var objektivet som var feil, men nå er han fornøyd og saken er løst.

Oops - testet multisitat - mente ikke å trykke på pluss der. Men:

Hvis onkelen din er opptatt av bildekvalitet og skarphet - be ham kikke på hvilke brennvidder han bruker mest, og be ham vurdere fastoptikk til en eller flere av disse brennviddene. Og så skal han få se bildekvalitet! :)

Be ham også kikke på 70-200/4L og 70-200/4L IS hvis han vil ha mer tele i god kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...