Kimlorentz Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg har nå en Windows Home Server 2011 stående i stuen og vil ha den flyttet til boden som står en annen plass og tenkte å trekke kabler til den nye posisjonen. Problemet er at eneste måten å trekke kabel til den nye posisjonen er å bruke rørene til 230vac nettet og det kan skape støy og det er langt(10-15 meter). Jeg tenkte da og bruke fiberoptikk på grunn av lengden på kabelen og det vil ikke komme noe støy fra 230vac nettet. Er det noen her som har prøvd dette eller som veit hvor jeg kan se etter fiberoptikk kabler + en ruter som støtter dette? PS!! Kunne gått trådløs men på grunn av mengden med data som går via min server blir dette for tregt. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Du kan jo bare trekke en skjermet kabel så er ikke strømmen lenger noe problem. Fiber er rimelig dyrt utstyr for terminering samt kan være noe upraktisk trekke ferdig terminert. Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Du kan jo bare trekke en skjermet kabel så er ikke strømmen lenger noe problem. Fiber er rimelig dyrt utstyr for terminering samt kan være noe upraktisk trekke ferdig terminert. Ah ja det er sant, hvor lang kan en skjermet kabel være før den slutter å være effektiv? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 15meter er ikke noe problem, ikke før du passerer 100 meter du starter miste signalstyrke fra avstanden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Cat5e med STP(Shielded Twisted Pair) går opp til 100m. Ikke bruk FTP(Foiled Twisted Pair). I tillegg må du sørge for å bruke STP plugger og utstyr i begge ender som støtter STP med jording. Ellers er vitsen borte. Men, sjekk at du faktisk har lov til å strekke svakstrømskabler sammen med sterkstrømskabler. Eg er rimelig sikker på at dette ikke er lov, og du må ha separate strekkrør uansett. Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 (endret) 15meter er ikke noe problem, ikke før du passerer 100 meter du starter miste signalstyrke fra avstanden. Fant en 20meter lang kabel fra komplett nå, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502909. Får se om jeg klarer å trekke denne viss ikke må jeg klippe av pluggen og sette på en ny en etterpå(har utstyr til det hjemme). Må nok ringe en elektriker og spørre. Og se hva de skal ha for jobben i samme slengen. Endret 31. august 2011 av Kimlorentz Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Når du først er i gang så ber du om å få strekt opp to kabler, ikke bare en. Og gjerne i et ekstra stort rør så du kan strekke flere senere(25mm eller mer). Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Men, sjekk at du faktisk har lov til å strekke svakstrømskabler sammen med sterkstrømskabler. Eg er rimelig sikker på at dette ikke er lov, og du må ha separate strekkrør uansett. Vil tro det er lov. Har gjort det rimelig mye i jobbsammenheng siden det er eneste stedene vi får trekt uten starte borre gjennom 60cm betong mellom etasjene, verken elektrikere eller inspektør har sagt noe på det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Har funnet diskusjoner som omhandler emnet som henviser til NEK400-2006 og NEK400-2002. Eg har ikke NEK-boka mi lenger så eg kan ikke bekrefte eller avkrefte det. http://www.byggebolig.no/index.php?topic=13896.msg133046#msg133046 Det er ikke dermed sagt at det ikke går, men det er sannsynligvis ikke lov og kan bli et problem. Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Har funnet diskusjoner som omhandler emnet som henviser til NEK400-2006 og NEK400-2002. Eg har ikke NEK-boka mi lenger så eg kan ikke bekrefte eller avkrefte det. http://www.byggebolig.no/index.php?topic=13896.msg133046#msg133046 Det er ikke dermed sagt at det ikke går, men det er sannsynligvis ikke lov og kan bli et problem. Tar det trygt og spør en elektriker om dette, de veit nok det, pluss da kan de fikse ene boksen min også som er knekt(den inni veggen). Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Det er ingen krav i NEK400 som påpeker hvorvidt det er lov til å legge svakstrømskabler ved siden av 230V eller ikke.. derimot er det veldig klare krav i EN50173 og EN50174 som omfatter installasjon av kablingssystemer i offentlig nett. Dette innebefatter også nettverk i privat bolig. Definisjonen er helt tydelig på alle nettverk som tilkobles offentlige nett. Så.. hvis dette ikke skal tilkobles internett/telefoniløsning eksternt, er det andre regler. Anyway. Du kan helt fint legge uskjermet kabel opptil 15 meter inntil sterkstrømskabler selv om ingen av de er skjermet ihht kravet. Det er derimot ikke anbefalt grunnet graden av støypåvirkning dette vil gi. Cat.5 er utgått, og elektrikere har idag bedre priser på Cat.6. Jeg vet siden jeg jobber for en av grossistene til elektrikere. STP er også utgått.. kabeldefinisjoner etter dagens standarder er: U/UTP - uskjermet F/UTP - folieskjerm rundt hele, uskjermet rundt par F/FTP - folieskjerm rundt hele, folieskjerm rundt par SF/UTP - flettet skjerm og folieskjerm rundt hele, uskjermet rundt par S/FTP - flettet skjerm rundt hele, folieskjerm rundt par Det finnes 5-8 porter switcher med fiber uttak.. de koster mer enn switcher som ikke har det, men det er mindre enn mange tror. Jeg har sett de til en veiledende pris på under 2k. For de lengdene dette er snakk om, så ville jeg anbefalt noe av det samme som allerede er sagt. 2-4 skjermede cat.6 kabler. Det holder med F/UTP. Dette vil gi deg mellomrom ift støyproblematikk og opprettholde kravene elektrikere er påkrevd å følge. EDIT: Bare så det er nevnt.. NEK400 er for lavspent anlegg. Elektrikere som skal installere strukturerte kablingssystemer er underlagt Post og Teletilsynet og de følger EN50173 og EN50174. Linken nevnt av nomore referer til spenningsbånd 2 som har med lavspent installasjoner å gjøre. Dette gjelder ikke for nettverkssystemer. Endret 31. august 2011 av mrblc 2 Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Cat.5 er utgått, og elektrikere har idag bedre priser på Cat.6. Jeg vet siden jeg jobber for en av grossistene til elektrikere. Er vel draka kabel alt vi kjøper, men siste året så har cat5e passert cat6 i pris ja. Vil anta siden større etterspørsel på cat6 så grossistene får bedre rabatter i innkjøp på cat6 lassene siden større enn cat5e. Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Er vel draka kabel alt vi kjøper, men siste året så har cat5e passert cat6 i pris ja. Vil anta siden større etterspørsel på cat6 så grossistene får bedre rabatter i innkjøp på cat6 lassene siden større enn cat5e. Det er primært kravene i EN50173/EN50174 som har gjort at volumet har gått opp på Cat.6, og da spesielt på skjermet kabel. Støyimmunitet har fått stort fokus. Siden kravet til uskjermet kabel nå også er at man skal dokumentere at "alien crosstalk" også kjent som "fremmed krysstale" ikke påvirker installasjonen ved bruk av uskjermet kabel, er det for sluttbruker mindre kost å bruke skjermet. Dette fordi det tar montøren veldig lang tid å dokumentere dette kravet. Så kan man jo ta med det positive med dette.. Det får ned prisen på bedre kabler. Noe som gagner forbrukerne veldig. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Tror ikke vi har bestilt annet enn skjermet cat6 siste 2årene egentlig, første tromlene så lå det vel nesten 1kr pr meter over cat5e, mens nå 2kr under. Eneste jeg har merket som minus er om vi skal finne igjen en kabel "midt på" blandt 20andre, så funker ikke samme proben som vi hadde tidligere. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Skal du trekke cat5e eller cat6 gjennom et 15 meter langt 16mm rør sammen med 3 ledere med 2,5 PN så vil jeg ønske deg lykke til Husk å bruke mye glidemiddel Hvis det er bare et rett strekke uten at det er bokset av noen steder vil det nok gå greit hvis du klarer å få det gjennom, men om det er etpar koblingspunkt ville jeg ikke giddet å prøve engang, med mange bøyer inn til boksene vil det største problemet være knekker på kabelen og ikke lengden og at den er sammen med strøm. Husk også at du ikke har lov å fingre med fastmontert elektrisk anlegg med mindre du er kvalifisert for det. Ville mye heller bare borret gjennom veggen og lagt kabelkanaler. Endret 31. august 2011 av grovetussen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå