HelloKjersti Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Spillforsker avviser at dataspill var utløsende årsak til terrorhandlingene. Les hele saken Lenke til kommentar
mh94 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Altid spill som får skylden for vold... ikke personen. 1 Lenke til kommentar
Frgr Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 tipper han har sett noen voldsfilmer og lest noen bøker også... Hvorfor kommer ikke dette frem i media? En gjeng klovner ute etter å ødlegge morroa for de som like data og tv-spill er det media er. Tragisk. Lenke til kommentar
Fippmeister Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Vi har allerede tatt for oss voldsfilmer og bøker. Det ble unnagjort ikke lenge etter tegneserier og musikk var grunnen til alt vondt her i verden. Nå er det videospillene sin tur, og ærlig talt så tviler jeg på at det kommer noe ut av det. Tegneserier ble ikke forbudt. Hoftesvingingen til Elvis ble ikke forbudt (bortsett fra i texas) og hverken bøker eller filmer har blitt ulovliggjort. Hvorfor skal da drapssimulatorer som Farmville og Bejewelled få noe annet resultat? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Farmville er jo sikkert en stor årsak til at mange blir bønder å Å skylde på spill blir jo rett og slett latterlig. Tipper det finnes noen millioner spillere på verdens basis, selfølgelig blir noen av de drapsmenn. 1 Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Mye humor på kino, tv og internett kan forårsake muntre mennesker i gatene også. Har ikke sett noe som tyder på dette? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg lurer på om det er en større andel av massemordere som spiller MW2 enn befolkningen forøvrig... Lenke til kommentar
Licht Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Får vere glade han aldri oppdaga ArmA. Eg trur ikkje han "simulerte operasjonar" i MW2 eller WoW, eg trur han, som mange andre, likte spel - men sidan han, i sitt eige hovud, hadde ein viktig misjon her i verda, så måtte han forsvare tida han brukte på spel på eit eller anna vis. 6 Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Det er nok en avgjørende faktor som går langt utenfor mediet "spill". At han brukte Modern Warfare 2 som simulering av operasjoner viser jo til at han har enda et skjevt syn på ting. Det jeg syns er rart er at debatten om viktigheten av å ha to aktive og nære foreldre ikke har blitt tatt opp. I pedagogikkens- og sosiologiens verden er jo dette stadig et tema og er sterkt knyttet til problematisk atferd. Men neida... dataspill er og har alltid vært den store syndebukken. Edit: Sier dette med tanke på at det ble bekreftet at faren bodde utenlands og ikke hadde kontakt med vedkomne. Forholdet til moren var visstnok nære. Endret 31. august 2011 av bandreas Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Selvfølgelig var ikke dataspill årsaken. Dæven så lang tid det tok å finne ut. ...alle som spiller dataspill går jo rundt å dreper for moro skyld IRL. 1 Lenke til kommentar
Paulex Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Det som er så latterlig er at sålenge han brukte ord som "operasjoner" etc. i retten så ble det plutselig SPILL sin feil. For dette var ikke "vanlige" ord, som de så fint sa. Da vil jeg gjerne at retten skal lage en bok med ord som er VANLIGE å bruke i retten når man nettopp har begått en slik handling. Lenke til kommentar
JayCamino Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Det blir for dumt å skylde på spill. Behring fikk ikke idèen sin via spill. Han hadde et mål han ville oppnå, og det klarte han. Jeg tror ikke folk blir rørleggere pga Super Mario. Folk blir heller ikke terrorister pga Call of Duty eller Battlefield. De kan sikkert hente inspirasjon, men spillet alene har ikke noe skyld. Det er hvertfall det jeg mener. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Spilt en del 18 Wheels of Steel, og har en sinnsyk trang til å hoppe inn i lastebiler og kjøre avgårde i evigheter for å levere forskjellige tilhengere i håp om å få enda fete last. Har til nå klart å kontrollere meg. 1 Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Dette er da gammelt nytt? Han nevnte så vidt CoD4 og WoW i manifestet, men bare i to, tre linjer. WoW var bare for å ha en unnskyldning til å holde seg isolert, og jeg tror sellv ikke han var så idiot at han trodde han kunne bruke CoD som trening for å skyte på ekte folk med ekte pistol. Lenke til kommentar
xxTJxx Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Selvom jeg en gang i tiden syslet med Postal 2 hvor jeg helte bensin og tente på folk for deretter og slukke de ved å pisse på de betyr det ikke at jeg har tenkt til å gjøre dette i virkeligheten. Selvom jeg en gang i tiden spilte Evil Genius som handler om å ta over verden så betyr det ikke at jeg har noen planer om dette...enda... Selvom jeg en gang i tiden spilte GTA hvor jeg betalte prostituerte for å ha sex med meg for deretter å slippe de av i en mørk bakgate og skyte de så jeg fikk pengene mine tilbake betyr det ikke at jeg kommer til å gjøre dette i det virkelige liv. Når skal disse idiotene forstå dette? Lenke til kommentar
KAS Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) – Spillforskerne deler seg i to grupper. På en side har man psykologene, som finner at voldsspill gjerne gir økt aggresjon og mindre empati. På den andre siden har du spillforskerne som er spillere selv, som ofte ikke finner at spill påvirker spillerne i noen særlig stor grad. Dette var et morsomt sitat. På den ene siden har du folk som ikke har noen agenda med forskningen annet enn en bedre forståelse av sinnet. På den andre siden har du en gjeng som definitivt har en agenda, siden de er forbrukere av spill selv og antakeligvis har et behov for rettferdiggjøring. Vi er flinke til å gjennomskue det når andre driver forskning på områder der det oppstår interessekonflikter, men jeg har til gode å se en datanerd stille de samme kritiske spørsmålene når det gjelder denne debatten. Endret 31. august 2011 av KAS Lenke til kommentar
Gakks Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Så Freud hadde rett i alt bare fordi han var psykolog? Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Selvom jeg en gang i tiden syslet med Postal 2 hvor jeg helte bensin og tente på folk for deretter og slukke de ved å pisse på de betyr det ikke at jeg har tenkt til å gjøre dette i virkeligheten. Vi kunne også tre en katt på haglen for å få lyddemper. Jeg har ikke katt i virkeligheten lengre. Ikke at det er en sammenheng der. 1 Lenke til kommentar
RoaRawR Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 noen kaller det forskning, eg kaller det bullshit så skal ikkje vi legge ned sjakk foreningen endåg da? han spillte jo det.... Lenke til kommentar
Ruiner Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Media kommer alltid med en artikkel som gir dataspill skylden etter slike hendelser, begynte nesten å lure på om de faktisk hadde fått med seg at det ikke var spill som har skylden men tok feil igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå