Gå til innhold

Nytt tastatur! Mekanisk eller ikke? Under 1k.

Anbefalte innlegg

Hey.

Jeg har nå et Roccat Arvo, og etter gjenntatte ragequits og mange timer bruk begynner det å bli rimelig slitt ut.

Derfor lurer jeg på hvilket tastatur jeg burde bytte til. Har kommet litt inn i SC2 communityet, og der handler allt om mekaniske tastatur, og etter hva jeg har lest på nettet er de ganske superior i forhold til vanlige tastaturer.

Tastaturer jeg har sett på hitill er SteelSeries 6G v2 og Razer BlackWidow. Har også sett på SteelSeries 7G, men dette finner jeg ikke på lager noe sted, og Razer Marauder, som var på salg til 600kr en stund.

Vet at Marauder ikke er mekanisk, men det ser fortsatt ganske bra ut.

Hva anbefaler dere? Hvordan er lyden på de forskjellige mekaniske? Er det noen andre jeg burde sjekke ut?

Takk for svar,

Niko

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blackwidow er best å skrive på, 6Gv2 er bedre til gaming. Uansett er begge to helt overlegne et vanlig gummitastatur i gaming, skriving og støy :!:

Er et mekanisk tastatur bedre enn et gummitastatur på støy?? Trodde mekaniske tastaturer støya som bare det.

Jeg sa de var overlegne på støy ;)

De bråker ganske bra, men følelsen å skrive på dem med lyden er helt ubeskrivelig deilig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oja, haha. :p

Forresten, hva legger du i at 6G er bedre for gaming men BlackWidow er bedre for å skrive?

6G bruker Cherry MX Black, Blackwidow bruker MX Blue.

MX Blue har et "hakk" før de trykkes helt ned, det gjør dem litt mer behagelig å skrive på siden du vet når du har trykket hardt nok. Blacks har ikke dette hakket og er hakket raskere når du skal trykke fort. Ellers så har PS/2 støtte for full NKRO, Blackwidows støtter "bare" 6KRO eller noe slikt siden den er over USB.

Lenke til kommentar

For en dag siden fikk jeg tilsendt min SteelSeries 6Gv2. Hadde egentlig planlagt å kjøpe 7G'en, men jeg fant den heller ingen plasser.

Jeg synst 6Gv2'en er utrolig deilig å spille spill med. Den bråker en god del mer enn et vanlig tastatur, men nå som jeg har blitt vant til den mekaniske følelsen så kan jeg ikke gå tilbake til et vanlig tastatur. Jeg ville i utgangspunktet ha et tastatur med helt ordinært utseende grunnet at den forrige jeg hadde var av type G-serie til Logitech som har mye macroknapper som jeg aldri brukte. Derfor passet 6Gv2 veldig bra.

Anbefaler på det sterkeste!

Lenke til kommentar

NKRO/6KRO er ghosting/hvor mange keys man kan trykke ned sammtidig right? Trro jeg hadde klart med 6 keys samtidig lett. :p

Men jeg liker bedre den MX Black keyen, men synnes 6G har litt for få funksjoner. Det ser jo nesten ut som sånne gamle IBM tastaturer. :p

Har lest meg litt opp på nettet (norsk timer ftw...) og ser at mange ikke er helt fornøyd med BlackWidow, men folk er generelt veldig fornøyd med 6G, så tror jeg går for det hvis ikke det er noen andre tastaturer dere syntes jeg burde ta en titt på.

Lenke til kommentar

Jeg dropper å bestille fra utlandet, så jeg tror går for 6GV2.

Synnes det ble litt dyrt å betale £90 + frakt + toll.

Takk for hjelp jeg ar fått! :)

Kan sikkert skrive litt her etter jeg har fått det, og si litt om jeg er fornøyd eller ikke!

Btw, blankt tastatur høres veldig spennende ut! Må prøve det en gang, men tørr ikke nå! :p

Endret av N1ko
Lenke til kommentar

Oja, haha. :p

Forresten, hva legger du i at 6G er bedre for gaming men BlackWidow er bedre for å skrive?

6G bruker Cherry MX Black, Blackwidow bruker MX Blue.

MX Blue har et "hakk" før de trykkes helt ned, det gjør dem litt mer behagelig å skrive på siden du vet når du har trykket hardt nok. Blacks har ikke dette hakket og er hakket raskere når du skal trykke fort. Ellers så har PS/2 støtte for full NKRO, Blackwidows støtter "bare" 6KRO eller noe slikt siden den er over USB.

Dette er definitivt det svakeste punktet på BlackWidow. Den har faktisk ikke 6KRO engang, den har bare 2KRO med en veldig god key-matrix. Det betyr at visse taste-kombinasjoner vil det faktisk ikke fungere med 3 forskjellige taster engang. Heldigvis er det mye fokus rundt "WASD"-omerådet, slik at til SC2 og FPS er det ikke noe problem. Men fortsatt, når man først har et mekanisk tastatur som markedsføres som "Gaming" tastatur er det utrolig svakt å ikke støtte NKRO.

Men, med unntak av dårlig KRO og det faktum at den er glossy, så blir veldig lett fettete - så er det et utrolig godt tastatur, som banker alt av Logitech ned i støvlene (Disclaimer: 100% subjektiv personlig mening). Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min, og ikke-ultimate versjonen er det billigeste mekaniske man får tak i for tiden i Norge.

Edit: Rettskrivning.

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar

Dette er definitivt det svakeste punktet på BlackWidow. Den har faktisk ikke 6KRO engang, den har bare 2KRO med en veldig god key-matrix. Det betyr at visse taste-kombinasjoner vil det faktisk ikke fungere med 3 forskjellige taster engang. Heldigvis er det mye fokus rundt "WASD"-omerådet, slik at til SC2 og FPS er det ikke noe problem. Men fortsatt, når man først har et mekanisk tastatur som markedsføres som "Gaming" tastatur er det utrolig svakt å ikke støtte NKRO.

Men, med unntak av dårlig KRO og det faktum at den er glossy, så blir veldig lett fettete - så er det et utrolig godt tastatur, som banker alt av Logitech ned i støvlene (Disclaimer: 100% subjektiv personlig mening). Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min, og ikke-ultimate versjonen er det billigeste mekaniske man får tak i for tiden i Norge.

Edit: Rettskrivning.

Steelseries 6G v2 er billigere. Hadde BlackWidow hatt matt kant så hadde jeg kjøpt det istedenfor, men velger heller 6GV2 pga. matt design.

Nå har razer riktig nok sluppet et BlackWidow Stelth Edition, som har både stillere knapper og en stealthy matt look, men dette er exclusive til RazerStore, og der har de en idiotisk løsning som er at skal pakken din sendes til Norge må du bestille fra en Europeisk versjon av butikken, og de har jo finni ut at $1=1€, så det blir jo nesten 40% dyrere enn om man kunne kjøpt fra North America sin store...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NKRO/6KRO er ghosting/hvor mange keys man kan trykke ned sammtidig right? Trro jeg hadde klart med 6 keys samtidig lett. :p

Men jeg liker bedre den MX Black keyen, men synnes 6G har litt for få funksjoner. Det ser jo nesten ut som sånne gamle IBM tastaturer. :p

Har lest meg litt opp på nettet (norsk timer ftw...) og ser at mange ikke er helt fornøyd med BlackWidow, men folk er generelt veldig fornøyd med 6G, så tror jeg går for det hvis ikke det er noen andre tastaturer dere syntes jeg burde ta en titt på.

Ghosting vil du ALDRI ha på ett tastatur under noen som helst omstendighet.

Det som er ghosting er at du skriver for eksempel eller spiller, du trykker en bestemt tastekombo for eksempel d og e, men plutselig så får du space midt i mellom d og e som du ikke hadde trykket på.

Dette er ghosting og er irriterende, har dessverre ghosting issues med mitt Ducky mekaniske tastatur, og jeg ser en av disse akkurat nå, dessverre korrigerer forumet for ekstra mellomrom under visning, så dette synes ikke for dere.

6KRO og NKRO derimot er det du vil ha, NKRO betyr kort og greit at du kan trykke så mange taster du vil og alle vil registreres.

6KRO betyr at den vil registere maks 6 taster, dette er en USB begrensning som også rammer joysticks og ratt og pedaler like så.

NKRO leveres plettfritt med den gamle PS2 inngangen så den er ikke så avleggs som man skulle tro.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...