ettern Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Hva er Dropbox? Dropbox er en nettbasert lagringsplass – en tjeneste der du til enhver tid kan dele filene dine med andre, samtidig som du alltid har tilgang til dine egne filer; enten du bruker din stasjonære PC, den bærbare PCen, arbeids-PCen eller om du sitter på en Internettkafé. Du får tildelt lagringsplass på 2GB i det du registrerer deg, denne lagringsplassen kan utvides enten ved å kjøpe mer plass eller ved å verve venner. Ved verving av en venn får du 500MB ekstra lagringsplass, mens vennen din får 250MG ekstra, dette kan gjøres til du har nådd grensen på 16GB. I tillegg til å kunne dele filer, og alltid ha filene dine tilgjengelig så er dette også et ypperlig sted for å ta back-up av filene dine. En annen brukervennlig egenskap er at Dropbox finnes både til Windows, Mac og Linux, iPhone og Android-telefoner - det er operativsystemuavhengig. Hvordan bruker man Dropbox? For å ta i bruk Dropbox kan du laste det ned her, etter at du har registrert deg. (ved å registrere deg her, vil undertegnede få æren av å verve deg ;o) og både du og jeg vil få mer lagringsplass). Når man har lastet ned Dropbox er det bare å ta det bruk; da finner man det igjen som en vanlig mappe med navn "Dropbox". Denne mappen ligger der man har valgt at den skal ligge, f.eks. på "Skrivebordet" eller under "Mine dokumenter", eller som her under "Favoritter". Du kan lett opprette undermapper, akkurat på samme måte som du lager en mappe til f.eks. "Bilder jul 2010" under mappen "Bilder" på PCen din. Der er viktig med god mappestruktur her som på PCen din ellers. I tillegg til å ha tilgang til filene fra Dropbox-mappa på PCen din kan du hele tiden finne dokumentene/filene dine på nett om du ikke har PCen din tilstede, via dropbox.com. Du logger inn på din brukerkonto, finner mappa og dokumentet du vil åpne, deretter kan du redigere for så å laste det opp i Dropbox-mappa igjen på nett. Da har du hele tiden siste versjon tilgjengelig uansett hvor du måtte være. Om PCen din krasjer har du også filene tilgjengelige via nett hele tiden, så du trenger ikke bekymre deg over store gjenopprettingsjobber eller tanken på at du har mistet en rekke viktige dokumenter. Mange har også dobbelt opp av mappene sine, de har altså en lagret lokalt på PCen, mens de har en kopi i Dropbox-mappa. Dropbox er altså i tillegg til å være et ypperlig samarbeidsverktøy også en automatisk back-up av filene dine. Som nevnt tidligere kan du også enkelt dele mapper med andre. På den måten kan du enkelt dele filer til andre uten å sende store vedlegg på mail, og hele prosjektgruppa har hele tiden tilgang til de samme filene. For å dele en mappe med andre må du logge deg inn på Dropbox sine sider, du kan enten dele en mappe du allerede har eller du kan opprette en ny mappe og invitere andre deltagere til denne mappen med en gang den opprettes. Begge deler gjøres på Dropbox sine nettsider. Deling av mapper kan gjøre under "Files" fanen (1) --> "Share a folder" (1.1), eller gå inn på fanen for "Sharing" (2), her finner man igjen samme "Share a folder" knappen. Etter å ha trykket på "Share a folder" får man spørsmål om man vil dele en allerede eksisterende mappe, eller om man vil opprette en ny mappe og invitere andre deltagere til å delta i denne med en gang. Om man vil lage ny mappe så lages navn, og man trykker på Next og man får beskjed om å skrive inn mailadressen(e) til de(n) du vil dele mappa med. Og så er det gjort, altså innmari enkelt! De andre deltagerne må da gå inn på e-posten sin og godkjenne invitasjonen. Dette er et perfekt verktøy for samarbeid:) Du kan også invitere andre deltagere til å dele en mappe du allerede har tilgang til ved å markere mappa du vil dele og trykke på pilen der du får valg mellom å laste ned mappa, dele med andre, flytte, endre navn eller slette mappen. Dropbox gir deg altså mange valg muligheter og er veldig enkelt å bruke og forstå. Du kan også se hvem som har lagt hva i mappa, når det er skjedd, når filen er redigert/oppdatert og av hvem. Man kan også gjenopprette eldre versjoner om dette trengs. Dette kan man se under "Events". Man kan velge om man skal få opp "Events" for hele Dropbox-mappa di eller om kan kun skal se siste hendelsene fra en undermappe - på denne måten kan man lett sortere om man har mange filer og mange oppdateringer som skjer samtidig. Man får opp informasjon om det er "added" (lagt til), "edited" (endret) eller "deleted" (slettet). Om man ønsker å se på tidligere versjoner/gjenopprette tidligere versjoner gjøres dette ved å trykke på filen man ønsker å endre/finne igjen. Her ser vi altså når filen er lagt til, av hvem, når den er endret, av hvem og man kan velge om man vil gjenopprette den. Dropbox finnes også til din telefon, der kan du enkelt og raskt få tilgang til å lese de siste oppdaterte dokumentene/se på de siste bildene som er lagt til/høre på musikken som er lagt til. Der får du kort info om når filen sist er oppdatert og hvor stor den er. Du kan heller ikke gå inn og redigere dokumenter via telefonen, men jeg vil tro denne muligheten kommer så fort vi får en god nok tekstbehandler på telefonene våre. -- Ettern Endret 31. august 2011 av Runar waits for alice Fjernet reklame 1 Lenke til kommentar
phlake Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Fin innføring, selv om den skjulte agenda er x antall gratis GB ;o) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Vet ikke om det finnes en mobilklient for det, men inntil videre så foretrekker jeg Microsoft sin mesh som har 5GB gratis, men det finnes klienter for windows og mac til det. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Vet ikke om det finnes en mobilklient for det, men inntil videre så foretrekker jeg Microsoft sin mesh som har 5GB gratis, men det finnes klienter for windows og mac til det. Dropbox kjører på Linux, så da kjører det overalt Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Så lenge det er nettbasert så kjører det overalt. Lenke til kommentar
ettern Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Fin innføring, selv om den skjulte agenda er x antall gratis GB ;o) Begynner å få fryktelig dårlig plass i DB, så jeg følte det var på tide å dra i gang en vervekampanje igjen:) Fint at du likte innføringen! Den er forøvrig skrevet av studenter ved HiST (inkl. meg) i faget Samarbeidsteknologi. Lenke til kommentar
probin Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 skjønner ikke hvorfor jeg har ignorert dette. hvor mye koster det å få ekstra lagrinsplass? (okda.. skal google selv) Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Linker til eller reklame for MLM, pyramidespill, «flest klikk»-systemer og lignende er forbudt. Jeg har derfor fjernet ett stykk referral-link fra trådstarters innlegg.Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Totalt forvirret av hvor jeg skal poste dette spørsmålet, men... Er "storbruker" av dropbox, både privat, hobby og jobb... Bruker det på PC, Mobil og Pad... Men på spesielt Pad'n så skulle jeg så gjerne ha hatt muligheten til å laste ned alt fra dropbox til pad slik at jeg har det offline og når ikke tilgang til wifi... Jeg skjønner ikke hvorfor ikke dette er en mulighet pdd, da en Pad lett erstatter en PC når man er på farten. Eneste nedturen vil være oppdattering av redigerte/ny filer, det vil skape mye datatrafikk, men det løses andre steder ved å kun tillate data over wifi... Har jeg gått glipp av hvor man kan gjøre dette, eller finnes ikke funksjonen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå