Gå til innhold

Høster elektrisitet fra radiobølger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et WiFi-nett sender med ca 0,1Watt (100mW). I en avstand på en meter vil det være en effekt på under 10µW/m².

Den strømmen som skal opptas av en antenne, er ikke større enn anslagsvis 1/1000 av en m², blir ikke større enn

ca 30mW.

Og dette skal lade opp et batteri på typisk 3Wh vil det si at det vil ta ca 100000 timer å lade opp....

 

Et krystallapparat bygget jeg for ca 45 år siden. Det består av en svingekrets, en Ge-diode og en høyohmig høretelefon,

tror den var på ca 2kohm.

Spolen besto av en dorull med Cu-tråd og tapping underveis vha skruer med muttre. En dreibar kondensator (500pF) var hentet

fra en radio. Opprinnelig skulle dioden være 'et krystall', dvs et stykke Germanium med en tråd i et håndtak som man skulle

pirke i krystallet til man fikk kontakt.

Det eneste jeg hørte den gang var kraftige sovjetiske sendere.

Lenke til kommentar

Som alle andre her stiller jeg meg skeptisk til effektiviteten av dette i forhold til vekt og volum bruk sammenlignet med andre strømkilder.

Som nevnt kan ikke en antenne hente ut mer energi enn det er i lufta, og det er svært få plasser som har betydelig energitetthet i radiospekteret i lufta. En liten solcelle med et lagerbatteri vil være mye mer effektiv i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...