tha_lode Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Fjodogrim: free energy er både teoretisk tilbakevist av de fleste fysikere, og det er ingen enda som har klart å vise fram noe som virker. Ikke hold pusten mao. Firefox: Hahaha. Good one. Trengte en prompevits for å livne opp starten på dagen. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Et WiFi-nett sender med ca 0,1Watt (100mW). I en avstand på en meter vil det være en effekt på under 10µW/m². Den strømmen som skal opptas av en antenne, er ikke større enn anslagsvis 1/1000 av en m², blir ikke større enn ca 30mW. Og dette skal lade opp et batteri på typisk 3Wh vil det si at det vil ta ca 100000 timer å lade opp.... Et krystallapparat bygget jeg for ca 45 år siden. Det består av en svingekrets, en Ge-diode og en høyohmig høretelefon, tror den var på ca 2kohm. Spolen besto av en dorull med Cu-tråd og tapping underveis vha skruer med muttre. En dreibar kondensator (500pF) var hentet fra en radio. Opprinnelig skulle dioden være 'et krystall', dvs et stykke Germanium med en tråd i et håndtak som man skulle pirke i krystallet til man fikk kontakt. Det eneste jeg hørte den gang var kraftige sovjetiske sendere. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Skal være 10mW og 30µW! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Som alle andre her stiller jeg meg skeptisk til effektiviteten av dette i forhold til vekt og volum bruk sammenlignet med andre strømkilder. Som nevnt kan ikke en antenne hente ut mer energi enn det er i lufta, og det er svært få plasser som har betydelig energitetthet i radiospekteret i lufta. En liten solcelle med et lagerbatteri vil være mye mer effektiv i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Jeg tror dette kan bli veldig nyttig for en rekke sensorer. For at konseptet skal virke så må antennen bidra med noe mer effekt i snitt enn enheten bruker i snitt, pluss at en må ha en form for energilager, f.eks batteri eller kondensator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå