Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Samme feil på hovedkortet IGJEN

Anbefalte innlegg

Har en feil som skjer hver gang når jeg slår på maskinen, så går viftene på, lysene på, og av og til blinker lysene på tastaturet også. Men der stopper det. Bios starter ikke, ingen signaler blir sendt til skjermen. Etter å ha startet maskinen på nytt 20-30 ganger på denne måten, så døde den til slutt. Ikke noe lys, ingen vifter som snurrer, ingenting.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok... :)

Var det noe spørsmål inni der?

Jeg har hatt lignende problem før selv med et Gigabyte kort. Fant vel egentlig aldri ut hva det var, men har en følelse av at det kan skyldes en dårlig lodding på hovedkortet, evt dårlig printkort, evt en fysisk feil i en av chippene..

Du kan jo verifisere at du bruker korrekt ram til det hovedkortet du har via QVL (Qualified Vendor List) på hovedkortet ditt hos Asus. Gjør du det er jo spenningene osv OK også.

Feilen kan sikkert også komme hvis det er en feil med CPUen eller PSU, men usikker på hvordan powerkretsene på hovedkortet fungerer..

Umulig å si uten diagnoseverktøy (les JTAG el lign samt funksjonstester)

Lenke til kommentar

Takker for svar. Ja jeg har hatt Gigabyte hovedkort før med samme feil. Det var en av grunnene til at jeg skiftet til asus, men det hjalp ikke stort i lengden.

Den pc'en jeg har nå er mindre enn 1 år gammel, så jeg får i det minste reklamasjon.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hvis den er mindre enn 1 år gammel har du garanti på alle delene (så sant de er kjøpt samtidig da vel og merke..:) )

Kjøpte du alt sammen fra samme leverandør kan du eventuellt sende inn den komplette PCen til de hvis de aksepterer dette , så kan de feilsøke og bytte ut den delen som er feil.

Du kan jo også kjøre memtest86+ hvis du får opp PCen igjen (les: hvis den booter innimellom, fikk inntrykk av at den var helt død nå men)

PSU er nok ikke feil, tok en kjapp googling og ser det bla. er en 3V3 sens, men klart, det kan være feil på sens i PSUen som gir ustabil spenning...

Vanskelig å diagnosere ja.. :(

Lenke til kommentar

Har du 10 hovedkort som har gått dukken på 5 år så lukter det vel litt brukerfeil her også (?).

Overklokker du ekstremt? Bytter du mye innmat ellers (bortsett fra defekte hovedkort)?

Sier absolutt ikke at det ER din feil, men så uheldig med hovedkort er ikke normalt.

Har selv bygd rundt 20 PC'r siste 10-12 årene uten å noensinne ha hatt problem med hovedkortene. Mulig jeg har hatt flaks, men tror vel innerst inne at feilmontering kanskje er årsaken for deg i mange tilfeller.

- Avstandsstykker til hovedkort/kabinett?

- Riktig bruk av kjølepasta/installering av CPU?

- Det kan jo være feil på PSU som kortslutter hovedkortene.

Jeg ville anbefale å være NØYE med avstandstykker mellom kabinettet og hovedkortet, bruke riktige skruer/skrutrekker til formålet samt prøve annen PSU.

Beklager hvis du blir fornærmet av mitt innlegg, men håper jo at det ikke går an å være så uheldig som deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er først når datamaskinen har stått avslått en stund at det er vanskelig å skru den på. Ved omstart går det helt greit.

Noen ganger må gamle strømforsyninger bruke 1 minutt eller to på å "komme i gang", hvorpå de sikkert lader opp kondensatorene.

Har du prøvd å skru på, for så å bare la den stå en liten stund?

Jeg er nesten overbevist om at du har problemer med strømnettet i huset, og at den strømforsyningen din har tatt kvelden på flere nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...