stoffix Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Da jeg nylig byttet harddisken i min nye Dell E6520 til en SSD disk, så fikk jeg et pussig "problem" Etter å ha deakivert nVidia Optimus, og installert Linux, så ble Windows 7 installert. Etter at (antatt) alt av nødvendige drivere var installert, så kjørte jeg Microsoft sin "Opplevelses indeks" test. Resultatet mente jeg var lavere enn med Windows installasjonen datamaskinen kom med, noe som ble bekreftet ved å bytte harddisk igjen. Se spesiellt på "Grafikk" i tabellen, som gikk fra 4,8 til 3,7, men også CPU-, og RAM-poengene ble negativt påvirket av reinstalleringen av Windows. Tilslutt, etter å ha prøvd alt av "mindreverdige"/unødvendige drivere jeg kunne tenke meg, så installerte jeg strømstyrings-, og systemprogrammet til Dell, og endelig hadde jeg funnet det jeg trengte for å få opp ytelsen igjen, i allefall i følge Microsofts opplevelsesindeks. oppdaget problem -> samlet data -> løst problem SSD uten | HDD uten | HDD med | SSD uten | Optimus | Optimus | Optimus | Optimus | 5,7 - - - - 6,9 - - - - 6,9 - - - 6,9 - CPU 7,1 - - - - 7,4 - - - - 7,4 - - - 7,4 - RAM 3,7 - - - - 5,1 - - - - 4,8 - - - 5,1 - Grafikk 5,8 - - - - 6,4 - - - - 6,5 - - - 6,5 - Spillgrafikk 7,8 - - - - 5,9 - - - - 5,9 - - - 7,8 - HDD Løsning = trenger "Dell powermanager" og? "Dell system & devices manager" Tror dere ytelsen faktisk gikk opp, eller kan det være at Dell sin programvare kødder med "Opplevelsesindeksen"? Jeg har ikke kjørt noen andre ytelsestester, og akter ikke å bruke mer tid på det heller, men jeg lurer på hva andre har å si til "oppdagelsen" Kristoffer Lenke til kommentar
avo Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Kjenner ikke Dells variant, men ja, det er klart denne styrer strømforbruk - og ytelse. Du kan sikkert sette opp mye av dette i Bios også, under power management, men det er ikke umulig at du må velge mellom god ytelse eller god batterilevetid om du vil kjøre uten Dells egen powermanager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå