Gå til innhold

Recovery programmer? Hva er forskjellen?

Nessi

Anbefalte innlegg

Hei

For noen dager siden fikk jeg blåskjerm, og min Raptor hard disk fungerte ikke mer som den skulle, fikk feilmeldinger og jeg ga på en måte opp...

Jeg installerte windows 7 på nytt på en annen hard disk. Koblet så opp raptor disken med en usb-boks.

Den kommer opp i min datamaskin, men står som tom der.

Har til nå prøvd veldig mange forskjellige recovery programmer.

Det som fungerte best var et betalingsprogram, der man må betale 360kr for en lisens, programmet heter: DERescue Data Recovery Master. Det tar programmet ca 1minutt og søke gjennom, og alle filene som skulle være der, ER der... kan lete gjennom. Men grensen er på 64kilobyte. Man må betale for å få ut filer over det.

Programmet TestDisk fungerte også, den fant over 300.000 filer som den samlet i ei mappe. Problemet er at jeg finner ikke ALT der, noen filer mangler, selvsagt de få jeg trenger... OG alle filer får nytt navn, så det nytter ikke å finne igjen med filnavn.

Poenget med denne tråden er, hvofor varierer det SÅ mye mellom programmer? Hvem som finner hva? Og hvor lang tid det tar å søke gjennom hard disken?

Har til nå testet disse programmene:

Active Partition Recovery

ADRC Data Recovery

Odin Data Recovery Professional

Runtime GetDataBack NTFS

WinMend Data Recovery

Det var kun GetDataBack som klarte å finne noe av programmene i lista, men den fant bare noen få filer, og den var SVÆRT treig til å søke gjennom hard disken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henta ut noen .txt filer, som er under 59kb, og det alt som står i fila er riktig, det fins også en mulighet til å previewe .jpg bilder, og disse er også 100% som de skal være.

Synes det er merkelig at et program kan søke gjennom på 1-2min og finne ALT. Mens noen bruker flere dager og finner nesten ingenting...

Endret av Nessi
Lenke til kommentar

Hvis man sletter en fil, så er det veldig enkelt og raskt å gjenopprette den (så sant det gjøres umiddelbart, slik at plassen ikke er brukt til en annen fil). All informasjon om filen finnes tilgjengelig, det er bare satt et merke på den som sier at plassen er ledig.

Men hvis filsystemet er korrupt så er det mye vanskeligere. F.eks hvis partisjonen er formatert, da er all informasjon om filen (innholdsfortegnelsen) slettet.

Da trengs et program av en helt annen type, som må gjøre en mye mer komplisert jobb. Det kan lese gjennom hele disken (noe som tar ørten timer), og finne alle delene av selve filen. Da er det ofte mulig å gjenskape informasjonen om filen.

GetDataBack er et program i denne kategorien.

Lenke til kommentar

Takker for svar Hårek.

Jeg er usikker på hvilken stand hard disken er i, siden Derescue programmet finner ALT på den, alle filer er der, og mappestrukturen er som den bruker å være på en "windows" partisjon.

Jeg har prøvd å reparere den gjennom recovery konsollen, med mbrfix, og får "sucesfully"... Men får uansett ikke boota opp med den.

Derfor har jeg koblet den opp som en ekstern hard-disk... Og GetDataBack sto på i 3 dager uten å bli ferdig...

Derescue bruker 1-2min på å søke gjennom... Og har prøvd mange andre programmer, som enten ikke finner noe, eller blir aldri ferdig med å søke, sånn som getdataback.

Derfor lurer jeg på hvorfor er det så et stort sprang mellom recovery programmer, og hvis noen har klart å lage et så supert program som Derescue, hvorfor finnes det ikke flere sånne programmer?

Lenke til kommentar

Derescue bruker 1-2min på å søke gjennom... Og har prøvd mange andre programmer, som enten ikke finner noe, eller blir aldri ferdig med å søke, sånn som getdataback.

Derfor lurer jeg på hvorfor er det så et stort sprang mellom recovery programmer, og hvis noen har klart å lage et så supert program som Derescue, hvorfor finnes det ikke flere sånne programmer?

Jeg tipper DERescue leter etter - og finner - partisjonstabellen og partisjonens filtabell, og da er det like enkelt å finne filer som på en helt frisk diskpartisjon.

GetDataBack gjør sikkert et søk gjennom alle diskens sektorer - noe som gjør det mulig å også finne slettede filer som ikke lenger finnes i filtabellen -, men dette tar selvsagt mye lenger tid.

Lenke til kommentar

Har kjørt TestDisk, fikk tilbake over 300.000 filer fordelt på mange mapper. og filene har forandret navn.

Greia er at det er et .PSD bilde jeg skal ha ut, finner alt annet gjennom TestDisk, men ikke akkurat den ene .psd fila.

Og TestDisk søken tok veldig lang tid.

Lenke til kommentar

Okei, Vet du om flere programmer som DERescue som leter etter partisjontabbelen og partisjonens filtabell?

Jeg har med hell brukt Active@ Partition Recovery en gang på en disk som plutselig en dag påsto at den var uformattert og ikke inneholdt noen ting. Den fant partisjonstabellen og filtabellen og jeg fikk lett tak i de filene jeg trengte. (Jeg hadde jo ikke slettet noen av filene, så de var tilgjengelige med fullt navn i filtabellen.)

Det kan jo hende at enkelte sektorer på disken er helt eller delvis uleselige, og at dette er årsaken til blåskjermen, og da kan det jo også bli vanskelig å få lest disse sektorene met et recovery tool. Det kan hende at SpinRite (hard disk maintenance & recovery tool) kan "kurere" slike feil, men noen garanti har man ikke.

Lenke til kommentar

Hvordan søker du etter partisjonstabell eller filtabell på Active Partition Recovery?

Jeg har ikke programmet på den maskinen jeg sitter ved nå (- eller på noen annen maskin, for den del -), og det er flere år siden jeg brukte det, så hvordan man gjør 'X' kan jeg dessverre ikke svare på.

Men det med 'Quick scan' virket (litt) kjent ...

Lenke til kommentar

Har nå funnet ALT gjennom Active Partition Recovery, men lurer på hvordan jeg kan få ut enkelte mapper eller filer? Jeg har lagret superscan søket, og holder akkurat nå å lagren en .iso av hele hard disken.

Har også prøvd Recover knappen, men da får jeg lagra kun ei fil på 2kb. (.BKP) fil.

Noen som har peiling på dette programmet?

Endret av Nessi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...