edonis Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Har sett en del på forskjellige pc'er, og den jeg føler passer meg best mtp pris, ytelse, og design er Dell xps 15. i5-2410M, 4gb ram, GT525M og 320gb 7200rpm disk for 5790kr. Det eneste som hindrer meg fra i å bestille den er at jeg har lest litt rundt og hørt folk nærmest anbefaler folk å la vær å kjøpe pc'en hvis man ikke oppgraderer skjermen. Den koster 1400kr ekstra og det blir rett og slett for dyrt for meg. Sitter nå på en 3år gammel 15.4" dv5 på 1280x800 og synes oppløsningen fungerer greit nok til mitt bruk. Er XPS-skjermen virkelig så ille at jeg heller burde se videre hvis jeg ikke kan ta meg råd til 1080skjermen? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 1080 er eh HELT annen verden. Du kommer ikke til å angre Lenke til kommentar
ghulroth Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 dette lurer jeg også på. er det egentlig noe vits med full hd på en 15.6" ? hvor mye bedre er det? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Gikk fra 1280x800 til 1920x1080 på 15". Man har nesten dobbelt så mye plass på displayet. Om man kun surfer Facebook har ikke 1080 mye å si, men om man jobber med programmer av nesten alle slag eller ser film/serier er det som å bli født på ny. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Har sett en del på forskjellige pc'er, og den jeg føler passer meg best mtp pris, ytelse, og design er Dell xps 15. i5-2410M, 4gb ram, GT525M og 320gb 7200rpm disk for 5790kr. Det eneste som hindrer meg fra i å bestille den er at jeg har lest litt rundt og hørt folk nærmest anbefaler folk å la vær å kjøpe pc'en hvis man ikke oppgraderer skjermen. Den koster 1400kr ekstra og det blir rett og slett for dyrt for meg. Sitter nå på en 3år gammel 15.4" dv5 på 1280x800 og synes oppløsningen fungerer greit nok til mitt bruk. Er XPS-skjermen virkelig så ille at jeg heller burde se videre hvis jeg ikke kan ta meg råd til 1080skjermen? De samme specsene men mye bedre skjermkort og litt større HDD kan du få på en ASUS N53SV til 7000 og da får du 1080p display også. http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=168908&ref=prisjakt Lenke til kommentar
edonis Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Jeg bruker for det meste pc'en til å surfe på internett, se filmer via hdmi, og skolearbeid. Men også bittelitt SketchUp (og en sjelden gang rendering) og Fl Studio, uansett aldri spilling, så jeg trenger strengt tatt ikke så ekstreme specs. Batteritid, varme og støy, design og byggekvalitet er viktigere i min bok. 7000kr er egentlig for mye penger for meg, men jeg skal innrømme jeg har tittet litt på n53sv også. Men så vidt jeg har forstått er N55sf erstatteren til denne? Har også så vidt sett på X53SV som er gunstig priset, men jeg klarer ikke utseendet. Uten at jeg har sett 15" med 1080, så frykter jeg at det blir litt smått for meg og mitt syn. Men får kanskje ta å dra innom en fysisk butikk for å se om forskjellen er verdt det for meg. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Det er enkelt å forstørre skriften, om den blir for liten, ved å trykke Ctrl+. For min egen del har jeg allerde i nesten 10 år satset på høyere oppløsning på skjermen, men har også hatt IPS skjerm på bærbare. Syns egentlig at 1600x900 oppløsning hadde vært å foretrekke, men i dag er det enten Full HD, eller 1368x768 det går på. Det er 768 oppløsningen i høyden som blir for liten. Blir omtrent som å se på verden i et kikkhull i stedet for å se på verden gjennom et vindu. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635496 har 1600 x 900 skjerm (og er forøvrig et meget godt kjøp også med tanke på specs, eneste som ikke er så bra er batteritiden). Lenke til kommentar
thomit Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Nå er det jo ikke bare oppløsningen i seg selv som gjør R+GB LED skjermen til Dell til et bedre valg: Den høyere oppløsningen er jo grei nok, og mange vil oppfatte det som en klar fordel - men det som gjør denne skjermen til en bedre skjerm, er selve bildekvaliteten. Dell XPS er en fin maskin til sitt bruk, men det som gjør den til et alternativ man virkelig skal vurdere, er nettop denne skjermen. Det er den som er XPS' største fortrinn i forhold til mange av konkurrentene. Velger man en av de andre skjermene til Dell XPS, så har den mange konkurrenter som er like gode, og tildels billigere også. Det er vel derfor at mange, inkludert en del nettsider som driver med testing og anmeldelser av laptoper, sier at denne skjermen er "må ha" hvis man kjøper en Dell XPS. Endret 31. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
edonis Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Nå er det jo ikke bare oppløsningen i seg selv som gjør R+GB LED skjermen til Dell til et bedre valg: Den høyere oppløsningen er jo grei nok, og mange vil oppfatte det som en klar fordel - men det som gjør denne skjermen til en bedre skjerm, er selve bildekvaliteten. Dell XPS er en fin maskin til sitt bruk, men det som gjør den til et alternativ man virkelig skal vurdere, er nettop denne skjermen. Det er den som er XPS' største fortrinn i forhold til mange av konkurrentene. Velger man en av de andre skjermene til Dell XPS, så har den mange konkurrenter som er like gode, og tildels billigere også. Det er vel derfor at mange, inkludert en del nettsider som driver med testing og anmeldelser av laptoper, sier at denne skjermen er "må ha" hvis man kjøper en Dell XPS. Trålet nettet etter mer info om skjermforskjellene, og fant noen bilder av en XPS med standardskjermen i forhold til tv'en som illustrerte at skjermen var ganske dårlig. Så at en i en annen tråd nevnte at man ved kjøp av Dell med studentkortet fikk 15% rabatt (ut september). Da kan jeg få med 1080 skjerm og allikevel holde prisen på rundt 6500! Imidlertid ble jeg ganske interessert i nye Samsung Series 7 Chronos, og selv om den vil være dyrere så lurer jeg på om jeg kanskje kan klare å vente (og spare) på den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå