Gå til innhold

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er altså ikke en rase, som europeere, jøder, arabere, og så videre.

Jøder er heller ikke noen rase.

De kalles jøder kun fordi de tror på religionen jødedommen, og det fins jøder av alle hudfarger.

Det fins folk som er født inn i jødedommen og det fins folk som blir jøder fordi de konverterer til jødedommen.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Islam er ikke en ideologi, det er en religion. Teokrati er idiologien som baserer seg på religion, uansett om det måtte være kristendom eller islam. Å kritisere islam og kristendom ville vært det samme som å kritisere humanetikk. Det går på livssyn, ikke på en idé om hvordan samfunnet bør styres.

islam er en religion og ideologi.

islam har en ide om hvordan samfunnet skal styres, og denne ideen deles av muslimer som jo sier at samfunnet bør styres etter islams lover.

Lenke til kommentar

Islam er en religiøs ideologi. Altså en ideologi, akkurat som kristendom, aasatro, kommunisme, you name it. Det er altså ikke en rase, som europeere, jøder, arabere, og så videre.

Vel, jødedom er også en religion. Jøder er ikke en rase, men en religiøs gruppering. Jeg kan bli jøde i morra, men jeg kan ikke bli neger :)

Jøder er også en rase. Det er to begreper for to forskjellige ting. Samme ord

Jøder er ingen rase, de er kun jøder fordi de tror på jødedommen.

Ordet jøde var opprinnelig betegnelse på Judah stamme, som var en av Israels stammer, så selv de opprinnelige jøder var ingen egen rase.

Dagens jøder er jøder kun fordi de tror på jødedommen, og de har ingen forbindelser eller slektskap med Israels folk eller Judah stamme.

Lenke til kommentar

Islam er en religiøs ideologi. Altså en ideologi, akkurat som kristendom, aasatro, kommunisme, you name it. Det er altså ikke en rase, som europeere, jøder, arabere, og så videre.

Vel, jødedom er også en religion. Jøder er ikke en rase, men en religiøs gruppering. Jeg kan bli jøde i morra, men jeg kan ikke bli neger :)

Ordet jøde var opprinnelig betegnelse på Judah stamme, som var en av Israels stammer, så selv de opprinnelige jøder var ingen egen rase.

Dagens jøder er jøder kun fordi de tror på jødedommen, og de har ingen forbindelser eller slektskap med Israels folk eller Judah stamme.

Det er en betegnelse på to ting. Én, jøder av religiøse grunner som du snakker om. To, den "biologiske jøden" som har et bestemt utseende og så videre. Nazismen snakket opprinnelig om den religiøse jøden, men senere kom den sosialdarwinistiske ideologien inn og jøden ble forfulgt på biologisk grunnlag.

Lenke til kommentar

Det er en betegnelse på to ting. Én, jøder av religiøse grunner som du snakker om. To, den "biologiske jøden" som har et bestemt utseende og så videre. Nazismen snakket opprinnelig om den religiøse jøden, men senere kom den sosialdarwinistiske ideologien inn og jøden ble forfulgt på biologisk grunnlag.

Den "biologiske jøden" fins ikke. Alle jøder i dag er jøder kun fordi de tror på jødedommen.

Og jødene har aldri vært forfulgt "på biologisk grunnlag" De har nok vært "forfulgt" Men kun pga egen oppførsel mot ikke-jøder, og jødenes lære i talmud.

Talmud sier at det er ikke forbudt for en jøde å svindle goyim, men jødene oppfordres til å gjøre det om de får muligheten.

Talmud sier også at det heller ikke er forbudt for jøder å drepe goyim.

Talmud sier også at alt en goyim eier tilhører den første jøden som gjør krav på det.

Talmud sier at goyim er dyr, og bare jøder er mennesker.

Talmud sier at goyim er skapt for å være slaver for jødene.

Og dette og mer til lærer jødene på skolen, og de lever etter det fordi de mener og tror at de er "Guds utvalgte folk" og har en rett gitt av deres gud til å behandle alle goyim som kveg, som de kan behandle som de vil og slakte etter behov.

Dette er grunnen til at ingen liker jødene.

Jødene har aldri blitt forfulgt uten grunn. At de selv påstår det, er svindel og løgn. Og selvfølgelig også fordi de tror de er "Guds utvalgte folk" og at jødene har rett til å behandle goyim som de dyrene de mener goyim er, mens goym ikke har lov til å protestere eller gjøre motstand.

De såkalte "jødene" i dag har ikke noe slektskap med judah stamme, som var de opprinnelge jødene.

Men disse jødene av judah stamme var bare en del av et folk, nemlig Israels folk.

Etterkommerne etter dette Israels folk eksisterer ennå, men dagens jøder tilhører ikke Israels folk.

De er ikke engang semitter som de jo liker å kalle seg selv, og ikke minst liker de å kalle alle som ikke danser etter deres pipe for "antisemitter"

Du trenger ikke prøve å ro deg i land her ved å prøve på ytterlige bortforklaringer.

For dagens jøder er ikke ekte jøder, og de er som sagt ikke engang semitter.

Lenke til kommentar

Den "biologiske jøden" fins ikke. Alle jøder i dag er jøder kun fordi de tror på jødedommen.

Og jødene har aldri vært forfulgt "på biologisk grunnlag" De har nok vært "forfulgt" Men kun pga egen oppførsel mot ikke-jøder, og jødenes lære i talmud.

Talmud sier at det er ikke forbudt for en jøde å svindle goyim, men jødene oppfordres til å gjøre det om de får muligheten.

Talmud sier også at det heller ikke er forbudt for jøder å drepe goyim.

Talmud sier også at alt en goyim eier tilhører den første jøden som gjør krav på det.

Talmud sier at goyim er dyr, og bare jøder er mennesker.

Talmud sier at goyim er skapt for å være slaver for jødene.

Og dette og mer til lærer jødene på skolen, og de lever etter det fordi de mener og tror at de er "Guds utvalgte folk" og har en rett gitt av deres gud til å behandle alle goyim som kveg, som de kan behandle som de vil og slakte etter behov.

Dette er grunnen til at ingen liker jødene.

Jødene har aldri blitt forfulgt uten grunn. At de selv påstår det, er svindel og løgn. Og selvfølgelig også fordi de tror de er "Guds utvalgte folk" og at jødene har rett til å behandle goyim som de dyrene de mener goyim er, mens goym ikke har lov til å protestere eller gjøre motstand.

De såkalte "jødene" i dag har ikke noe slektskap med judah stamme, som var de opprinnelge jødene.

Men disse jødene av judah stamme var bare en del av et folk, nemlig Israels folk.

Etterkommerne etter dette Israels folk eksisterer ennå, men dagens jøder tilhører ikke Israels folk.

De er ikke engang semitter som de jo liker å kalle seg selv, og ikke minst liker de å kalle alle som ikke danser etter deres pipe for "antisemitter"

Du trenger ikke prøve å ro deg i land her ved å prøve på ytterlige bortforklaringer.

For dagens jøder er ikke ekte jøder, og de er som sagt ikke engang semitter.

Jeg vet lite om biologi, men svært mange kaller seg selv jøder uten å være troende. Om dette bare er identitet eller faktisk biologi vet jeg ikke, men det tyder jo på at det er noe mer? Hva med de jødiske ateistene? Tar de feil om seg selv, mens du har rett eller hva?

Lenke til kommentar

Jeg vet lite om biologi, men svært mange kaller seg selv jøder uten å være troende. Om dette bare er identitet eller faktisk biologi vet jeg ikke, men det tyder jo på at det er noe mer? Hva med de jødiske ateistene? Tar de feil om seg selv, mens du har rett eller hva?

Dette med jøder og religion forvirrer de fleste, for jødedommen har ikke et Gudsbegrep som islam eller kristendommen.

Derfor finner du også jøder som er sosialister, jøder som går inn og infiltrerer kristendommen, islam osv. etter som det passer dem for å oppnå det de vil.

Jøder kan bli født som jøder eller konvertere til jødedommen.

Det er ikke noe krav om å være spesielt religiøs, det er jødenes lære i talmud som er viktig og som alle jøder må følge.

Lenke til kommentar

Så du mener at alle som definerer seg selv som jøder følger talmud, enten i hemmelighet eller åpent?

Det er ikke bare noe jeg mener, det er et faktum at jødene følger talmud.

Jøder vokser opp med talmuds lære, og i de tilfellene hvor noen konverterer til jødedommen, så må de sette seg inn i talmuds lære og godta hele pakken.

Men det er heldigvis noen jøder som i voksen alder begynner å tvile på hele jødedommen og velger å bryte ut.

Her er en av dem.

http://www.youtube.com/watch?v=fGTp1Q162Gw&feature=grec_index

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Dette blir alvorlig talt for dumt.

Denne påstanden om at alle jøder ser ned på andre og følger talmud på samme måte er rett og slett en slags dehumanisering av jøden. Det er som å si at alle muslimer mener det er greit å steine homofile. Men du tror vel kanskje det også? Hva med dette da: Alle kristne mener at kvinnen burde være stille og underkaste seg mannen. Alle kristne mener at bla bla bla.

Det finnes noe som heter individualitet og dette er også til stedet hos religiøse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Det finnes noe som heter individualitet og dette er også til stedet hos religiøse.

Heldigvis, ja. Men hver gang en religiøs person utviser individuell og kritisk tenkning så er det på TROSS av religionen - ikke på grunn av den.

Definisjonen av ideologi er en politisk plattform som fremlegger regler for hvordan man skal leve, for økonomi, for rettssystemet osv.

I Islam kalles dette sharia. Altså er islam en politisk ideologi.

Det er avskyelig, farlig, og direkte fascistisk, at man lar muslimene "slippe unna" enhver debatt og kritikk bare de nevner ord som "rasisme", "fremmedfrykt", og "islamfobia".

Jeg ser forøvrig masse debatt rundt jødedom og kristendom her på forumet, men savner debatt rundt den største og farligste religionen i verden, som atpåtil dobler som politisk ideologi.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enig! :thumbup:

Det varmet mitt hjerte da jeg så denne artikkelen i Dagbladet tidligere i sommer.

Hva i... og i Dagbladet, atpåtil? Jeg tenkte også at denne artikkelen MÅTTE jo være gammel, men så tittet jeg på publiseringsdatoen, og jammen var det ikke nøyaktig en måned etter at tempelridderen forsøkte å ta Norge 1000 år tilbake i utvikling.

Det er godt å se at ikke ALLE norske journalister har gravd seg dypere ned i forestillingen om... nei, vent... "DEBATTINNLEGG, Ole Martin Moen, Stipendiat i etikk, UiO"

Det var for godt til å være sant at det skulle være en raddis eller hipster- journalist som endelig hadde klart å legge sammen to og to :)

Lenke til kommentar

Har deltatt i religiøse debatter siden jeg først fikk internett på midten av nittitallet, også. Islam er jo ikke noe nytt, men det har jo hatt en voldsom og urovekkende vekst de siste par tiårene.

Hvordan foreslår du å skille rasister ifra religions og kultur- kritikere? I min erfaring pleier de å avsløre seg med utsagn om nettopp rase, og insisterer på at "vi" er annerledes enn "dem". Men en religion har selvsagt verken rase eller hudfarge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...