Gå til innhold

Protein + CLA Dosering

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Whey-80 proteinpulver, og på posen står det at det skal tas 1 dl pulver 1-3 ganger daglig. Det jeg lurer på er om det vil være noen negative sider ved å daglig ta kun én litt større dosering (1,5 - 2 dl pulver)?

Jeg fikk også med CLA kapsler på kjøpet, og lurer på om det gjør noe om de ikke inntas regelmessig og jeg ikke følger doseringen? Jeg har tenkt å ta det kun de dagene jeg trener kondisjon + enkelte dager jeg føler for det :p. Og ang. doseringa står det at det skal tas 3 kapsler/dagen, men jeg kommer mest sannsynlig bare til å ta 1 (kanskje 2), hvertfall i begynnelsen for å se om det har noe effekt.

(Fikk også med omega-3 kapsler som jeg har tenkt å bruke ved siden av dette)

Spm er altså:

• Proteinpulver - Kan jeg ta én større dosering istedenfor 3 "normale" daglig?

• CLA - Kan det brukes uregelmessig, og vil jeg merke fremgang selv om jeg tar mindre enn anbefalt mengde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan spise hele pakken med proteinpulver på en gang om du vil, det er enda bare proteiner.

Finn ut hvor mange gram proteiner du skal ha i løpet av dagen, regn så ut hvor mye du får i deg fra den vanlige kosten og fyll etter med pulver...

CLA er bare fettsyrer og ikke noe magisk som du "vil merke effekt av"...

Ta anbefalt dosering...

Lenke til kommentar

CLA er bare fettsyrer og ikke noe magisk som du "vil merke effekt av"...

Ta anbefalt dosering...

Takk for svar!

Hvis CLA bare er fettsyrer, går det vel greit å ta mindre enn anbefalt dosering (kanskje bare i begynnelsen)?

Og det at jeg ikke tar det hver dag gjør vel heller ikke noe?

Jeg får jo i meg litt fett gjennom annen mat også.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ta mindre?

Fordi da får jeg brukt det over en lenger periode. Istedenfor kun én mnd på CLA, kan jeg heller ta det kun de dagene jeg trener kondis og dermed få brukt samme boks i flere måneder, i og med at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å kjøpe en ny boks. Og "effekten" er vel litt bedre når man tar CLA de dagene/periodene man trener mye sammenlignet med å ta CLA i "hvileperioder"?

Også er det ikke alltid at jeg husker å ta til rett tid, så da er det vel heller bedre å ta færre kapsler enn å hive i seg 3 stk på en gang?

Lenke til kommentar

Det er bare tull...

Man trenger ikke fettsyrer bare for restitusjon i forbindelse med trening, man trenger de for at hjernen skal fungere optimalt.

Samt at de essensielle fettsyrene spiller en stor rolle i hormonproduksjon, eksempelvis veksthormoner... Du vokser ikke den dagen du trener, men den natta etter at du har trent og dagen etterpå så du MÅ ha de rette næringsstoffene da og...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er noe forskjell på effekten om man svelger eller tygger Omega-3 kapslene (bortsett fra smaken)? Fordi jeg klarer bare ikke å svelge kapslene (sikkert bare psykisk).

Og ang. proteintilskuddet, så bør jeg kanskje nevne at Whey-80 inneholder mye "raske" proteiner. Gjelder det fortsatt at jeg kan ta så mye jeg vil, eller er det større sjanse for at et høyt forbruk vil være sløsing?

Lenke til kommentar

Du kan tygge de ja...

Om du inntar for mye proteiner vil det bare være dyr energi...

Finn ut hvor mye proteiner du trenger hver dag og innta så whey etter behov...

Du som nybegynner vil ikke merke forskjell på whey eller kasein på noen som helst måte...

Lenke til kommentar

Du kan tygge de ja...

Om du inntar for mye proteiner vil det bare være dyr energi...

Finn ut hvor mye proteiner du trenger hver dag og innta så whey etter behov...

Du som nybegynner vil ikke merke forskjell på whey eller kasein på noen som helst måte...

Takk for alle svarene! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...