Gå til innhold

Vil begynne med styrketrening, noen bekymringer.


Anbefalte innlegg

Grunnprogrammet til RYP ja, og som mageøvelser kan du bruke planken eller palloff press. Situps kan være skadelig for nedre del av ryggen...

 

Hmm, hva med "Roing bred" da? Hadde det vært mulig å bruke Sittende roing i stede?

 

Er veldig usikker på om jeg burde bruke grunnprogrammet, eller det treneren ga meg. Er som sagt en stund siden jeg har trent noe i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Roing bredt er ment å være sittende roing med bredt grep.

 

Du kan si til deg selv: Skal jeg følge PTens råd (som er meget ensidig og brystfokusert trening) eller skal jeg følge et opplegg som mange kan gi gode tilbakemeldinger om og som trener hele kroppen... ?

 

Jeg ville ikke stolt et sekund på en PT, han som har hovedansvaret for PT-tjenester der jeg trener lever enda med den dogmen om at man MÅ spise hver tredje time eller oftere for ikke å miste muskelmasse...

Lenke til kommentar

Roing bredt er ment å være sittende roing med bredt grep.

 

Du kan si til deg selv: Skal jeg følge PTens råd (som er meget ensidig og brystfokusert trening) eller skal jeg følge et opplegg som mange kan gi gode tilbakemeldinger om og som trener hele kroppen... ?

 

Jeg ville ikke stolt et sekund på en PT, han som har hovedansvaret for PT-tjenester der jeg trener lever enda med den dogmen om at man MÅ spise hver tredje time eller oftere for ikke å miste muskelmasse...

 

Vel vet at jeg har fått veldig mye hjelp i denne tråden og setter pris på det, så beklager om jeg er litt masete. :p Kompisen min stusset også litt over programmet til PTen så kanskje det er noe i det dere sier. Hvis jeg kjører Grunnprogrammet som er anbefalt tror jeg at jeg dropper Intervallene ettersom jeg må legge på meg, ikke forbrenne. "Roing bredt" vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre, ettersom det ikke er en maskin med bredt håndtak på studiet.Jeg er heller ikke helt sikker på hva mine "10RM", men får vel sette inn sånn cirka også justere om det blir for lett eller tungt.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke stolt et sekund på en PT, han som har hovedansvaret for PT-tjenester der jeg trener lever enda med den dogmen om at man MÅ spise hver tredje time eller oftere for ikke å miste muskelmasse...

hvis det er det verste du kan si om treningsteorien hans, er han vel ikke helt tulling, bare litt utdatert på kostholdsfronten :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke stolt et sekund på en PT, han som har hovedansvaret for PT-tjenester der jeg trener lever enda med den dogmen om at man MÅ spise hver tredje time eller oftere for ikke å miste muskelmasse...

hvis det er det verste du kan si om treningsteorien hans, er han vel ikke helt tulling, bare litt utdatert på kostholdsfronten :)

2 timers økter med tunge vekter og helkropps program... Trenger jeg å si mer? :ph34r:

Lenke til kommentar

Kjørte første økt med grunnprogrammet på mandag og må si det virket ganske greit. Men jeg er litt usikker på hvor det lønner seg å ta Biceps Curlsa. Jeg føler at jeg sliter litt med den øvelsen, litt vanskelig å virkelig få inn riktig bevegelser. På mandagen kjørte jeg den bare stående, sånn som jeg har gjort før, men det blir jo veldig fort å gjøre feil da. Er det bedre å bare ta det sittende, med manualer? Tricepspress tar jeg på sånn stang som man trekker.

 

Edit: En annen ting jeg lurer på, jeg kjører jo grunnprogrammet nå, men har ikke trykt inn vektene i kalkulatoren ennå. Jeg har likevel en viss idee om hvor mye jeg klarer, men hvor nøyaktig må det være? Får det "Katastrofale " følger for treningen om jeg bommer med 1-3kg? Kan vel bare øke litt hvis jeg merker det blir for lett?

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Kan ta curl sittende. Ta begge armene samtidig eller de antall repetisjoner du skal ha i hvert sett på hver arm, ikke ta annenhver repetisjon.

 

Det trenger ikke være HELT nøyaktig, men progresjonen din regnes ut fra dette, så det vil i så fall medføre at du gjennom programmet oftere ikke klarer det du skal, eller at det er altfor lett. Men ikke noe problem. Men progresjon er viktig for fremgangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var hos legen og målte meg her om dagen, er oppe i 69 kg nå etter ca 5-6 uker med TN programmet. Må si jeg er ganske fornøyd med det, lå vel rundt 64 når jeg begynte. Tok også noen fit pics her, selv om endingene ikke er enorme så føles det bra. Kan legge til at jeg var litt uheldig med lyset så musklene ble ikke sånn kjempe tydelig. Strammer heller ikke.

 

post-132384-0-83296500-1318890575_thumb.jpg

(Fra venstre)

 

På de 2 første bildene står jeg ganske rett i ryggen og litt ut med brystet, på det siste prøvde jeg å stå mer normalt. Endringene er faktisk mer tydelige på originalene hvor du ser hele kroppen. Men hvis jeg står slapt nå så har jeg faktisk fått en liten mage, vet ikke om jeg burde kjøre sit ups litt hardere eller kjøre mer cardio (varmer bare opp med 5 min på løpebånd)? Vil jo legge på meg, men litt kjipt når det begynner å legge seg litt. Føler nesten det har blitt mer fett enn muskler nå :p

 

Hva sier dere, virker det som det går riktig vei?

Lenke til kommentar

Virker som om det går rett vei her, ja! Og sit-ups vil ikke fjerne fett på magen. Det du opplever når du øker i vekt på grunn av et kalorioverskudd er at du legger til rette for at du øker i muskelmasse, men samtidig er det også en ganske fin balanse, så du legger nok også på deg litt fett, og da er magen tidlig ute. Ikke bry deg om det, det kan fjernes senere. Hovedprioriteten for deg nå er å øke i vekt ved hjelp av et godt kosthold kombinert med hard styrketrening.

 

Ikke bruk kun 5 minutter på tredemølle som oppvarming. Legg til i hvert fall et par lettere sett med øvelsen du skal kjøre før du tar det som programmet har satt opp til deg. Men trenger f.eks ikke varme like mye opp til franskpressen siden du allerede har tatt skråbenk etc. Men, oppvarming er viktig så ikke nedprioriter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om det går rett vei her, ja! Og sit-ups vil ikke fjerne fett på magen. Det du opplever når du øker i vekt på grunn av et kalorioverskudd er at du legger til rette for at du øker i muskelmasse, men samtidig er det også en ganske fin balanse, så du legger nok også på deg litt fett, og da er magen tidlig ute. Ikke bry deg om det, det kan fjernes senere. Hovedprioriteten for deg nå er å øke i vekt ved hjelp av et godt kosthold kombinert med hard styrketrening.

 

Ikke bruk kun 5 minutter på tredemølle som oppvarming. Legg til i hvert fall et par lettere sett med øvelsen du skal kjøre før du tar det som programmet har satt opp til deg. Men trenger f.eks ikke varme like mye opp til franskpressen siden du allerede har tatt skråbenk etc. Men, oppvarming er viktig så ikke nedprioriter det.

 

Skal fortsette å spise mye da, og varme litt mer opp. ;)

 

Kan nevne at jeg har hatt litt problemer med knebøy i det siste, merket på onsdag når jeg økte fra 55/57.50 til 60 at det ble veeeelldig tungt, jeg begynte nesten å skjelve på siste rep og slet litt med å holde balansen. Er dette typiske tegn på at jeg bærer litt for tungt? Har også merket at jeg kjenner det litt i kors ryggen og ryggen generelt når jeg tar knebøy, noe som bekymrer meg litt (Holder selvfølgelig ryggen rett under hele øvelsen). Jeg merker det helt klart mest i bena, men det er en liten belastning for ryggen også.

 

Armene føler jeg også at har hatt litt lite utvikling. Vi tar standing Bicepscurls for biceps og bruker sånn kabel for tricepsene, men skulle gjerne prøvd noe annet for triceps siden jeg ikke føler at den får kjørt seg hardt nok. Er bare litt redd for å vie meg ut på øvelser som jeg ikke er helt sikker på hvordan man utfører...

 

Takk for gode råd så langt :)

Lenke til kommentar

Dette er litt fingeren i været og halv-kvalifisert gjetting, men at du merker det i rygg kan komme av at du sliter med det man kaller buttwink. Gjort det litt selv, og det er rett og slett at på bunn i løftet så mister musklene litt kontroll, som gjør at rumpa bukker litt under og gjør et lite "vink".

 

For å bedre det kan du prøve å trene opp litt med å ta squat to stand, og samtidig som du tar knebøy være veldig flink til å stramme alt er kjernemuskulatur. Stram rygg og magemuskler, og gjør et forsøk på å stramme rumpemusklene, selv om dette ikke er noe du i praksis vil få til ordentlig på bunn av utførelsen.

 

Slik trener du squat to stand, og det er tyngre enn det ser ut som :p

 

http://www.youtube.com/watch?v=_OERohWFCcA

 

Om du vil prøve en supereffektiv tricepsøvelse kan du teste lying triceps extension:

 

http://vimeo.com/25983467

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Er veldig opptatt av å komme langt ned i knebøyen så tror det kan være noe i det du sier, noen ganger føles det som rumpa sklir ned mellom beina og det blir helt vanvittig tungt å komme opp igjen. (Hvis jeg forsto deg riktig da) Den dere Squat to Squat er jeg nok ikke myk nok til å klare, men skal lære litt grunnleggende yoga av ei venninne så kanskje jeg klarer det om noen uker, haha.

 

Triceps virker kjempe grei, akkurat noe sånt vi har lett etter. Grei å gjennomføre virket den også. Får bare teste litt med hvor tungt jeg skal ha det.

Lenke til kommentar

Hvis du sliter med å klare squat to stand skal du ikke se bort i fra at du også får butt wink. Viktig å være myk til å gå dypt nok, og sterk nok i muskulaturen til å klare å holde spenningen. Anbefaler deg i så fall til å tøye, og fortsette med å prøve på squat to stand. Det strekker ganske godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Okay, har da begynt å jobbe som nattevakt og sliter VELDIG med å holde kostholdet straight. Har blitt nøtt til å gjøre totalt om på det, for sånn som ting er nå så funker det ikke i det heeele tatt. Jeg har gått ned flere kilo den siste månen.

 

Gamle:

 

 

Frokost: 3-4 Brødskiver 2 egg og eventuelt Bacon. Kommer nok også til å drikke en Smudi.

Lunch: 4 skiver med kylling, 3 skiver med "vanlig" pålegg (Ost, Salami, servelat). Salat på alle skivene.

Før trening: En Banan, eventuelt så hiver jeg i meg en liten yogurt i tillegg.

Etter trening: Banan og Shake.

Middag: Det som blir servert. (Stort sett alltid sunt ettersom jeg er i kokkefamilie)

Kvelds: Brødskiver (Muligens med makrell i tomat)/knekkebrød/Frokostblanding etterfulgt av en shake.

 

 

Nytt kostholds "program":

 

Kl 07-09ish (kommer hjem fra jobb): 2 Egg og 3 brødskriver, eventuelt bacon.

Sover så fra 09-16:00

16:00 «Frokost» :4-7 brødskiver

17:00: Trening – hiver i meg en banan før og etter + shake.

20:00: Middag

23-07: Jobb (ikke tid til å spise noe ordtenlig måltid pga mange arbeids opg. Eventuelt hive i meg 2 kyllinglår og en shake?)

 

Problemet er at bare dette blir vanskelig å følge, og jeg går ut i fra at jeg skulle hatt litt mer? Jeg har hatt en lang periode nå hvor jeg bare har spist 2 måltider hver dag, ett før jeg legger meg og ett når jeg står opp. Det vanskeligste er den 8 timers vakten på jobben hvor jeg ikke rekker å spise noe særlig, snakk om 5 min til å ta seg noe fort liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...